نیوز سیتی!
06 دی 1402 - 04:29

استقبال آمریکا از تصویب پیوستن سوئد به ناتو در کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه شب گفت که از تصمیم کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه در خصوص پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه آمریکا سه شنبه شب به وقت تهران از موافقت کمیته پارلمانی ترکیه با تصویب پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو استقبال کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری «آناتولی» گفت:« ما از پیشرفت پارلمان ترکیه در پیشبرد پروتکل الحاق سوئد به ناتو استقبال می‌کنیم و منتظر تصویب سریع در پارلمان هستیم.»

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «کشور سوئد، به عنوان یک شریک دفاعی بسیار توانمند این ائتلاف را تقویت خواهد کرد.»

فنلاند و سوئد  هر دو کشور شمال اروپا و  نزدیک یا هم مرز با روسیه پس از آغاز جنگ  مسکو علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

ترکیه عضویت فنلاند در این ائتلاف را در ماه مارس تایید کرد اما گفت که منتظر است سوئد به یادداشت سه جانبه ژوئن ۲۰۲۲ برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا پایبند باشد.

هرعضو جدید ناتو باید توسط همه اعضای فعلی تایید شود، از جمله ترکیه که بیش از ۷۰ سال عضو این ائتلاف بوده و دومین ارتش بزرگ خود را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره موضوع فروش جت‌های «اف-16» به ترکیه گفت: «ایالات متحده تا زمانی که به طور رسمی این موضوع به کنگره اعلام نشود، درباره این موضوع اظهار نظر نخواهد کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «جو بایدن به صراحت گفته است که از نوسازی ناوگان اف-16 ترکیه که قابلیت همکاری ناتو را بهبود می‌بخشد، حمایت می‌کند.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1617276

مهمترین اخبار ایران و جهان: