نیوز سیتی!
22 آبان 1402 - 16:43

تحول در ویرایش متون فارسی با اختراع نرم‌افزاری برپایه هوش مصنوعی

شرکت دانش بنیان ویراویراست، متشکل از تیم خلاق و نوآور شیرازی است که با ارائه محصولات و نرم‌افزار های متفاوت بر پایه هوش مصنوعی در تلاشند تا به رشد تکنولوژی در زبان فارسی کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هوش مصنوعی یک تکنولوژی پیشرفته است که در زمینه های مختلف بسیار کاربرد پیدا کرده و خودنمایی می‌کند به نحوی که در هر بخش و زمینه ای نشانه ای از آن مشاهده می‌شود. 

جوانان نوآور،خلاق و نخبه زیادی با پیشرفت تکنولوژی دست به کار شده اند و با استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر اختراع، کار آفرینی کرده اند. 

یکی از این گروه های خلاق و نوآور شیرازی که از هوش مصنوعی به نحو احسن استفاده کرده و تمام تلاششان این بوده که بتوانند با استفاده از این دانش قدم مثبتی برای کشورشان بردارند و به پایداری زبان اصیل فارسی کمک کنند، گروه دانش بنیان ویراویراست است که در ادامه بیشتر با آنها آشنا میشویم‌. 

بانوی کارآفرین شیرازی و بنیانگذار گروه ویراویراست در گفتگو با خبرنگار فارس خود را معرفی کرد و گفت: زهرا نواب‌صفری، متولد ۱۳۷۰ در شیراز، بنیانگذار و مدیر روابط عمومی شرکت دانش بنیان ویراویراست هستم.

این نوآور شیرازی از مدارک و سوابق تحصیلی اش گفت و بیان کرد: کارشناسی را رشته زبان شناسی خواندم و کارشناسی ارشد را رشته رایانشی در دانشگاه شیراز و در حال حاضر دانشجوی دکترای زبان شناسی در دانشگاه شیراز هستم. 

 

محصولات نرم افزاری بر پایه هوش مصنوعی

او در خصوص کسب و کارشان اینگونه توضیح داد: در حال حاضر یک شرکت دانش‌بنیان هستیم که تمام محصولات و نرم افزارهایمان بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده‌اند. 

او ادامه داد: سه محصول نرم افزاری اصلی با نام های ویرا ویراست، ویرآوا و ویراتایپ داریم، ویراویراست نخستین نرم افزار در زبان فارسی برای ویرایش متن فارسی است که علاوه بر غلط های املایی و فاصله و نیم فاصله می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی ساختار و معنای جمله را درک کند و پیشنهادهای بهتر بدهد، همچنین ویراستار محتوای ساختاری نیز انجام می‌دهد. 

وی محصول دوم و سوم را نیز معرفی کرد و گفت: ویرآوا می‌تواند فایل های ویدیویی و صوتی را استخراج و به یک متن شسته رفته تبدیل کرده و تحویل دهد، ویراتایپ هم نرم افزار تایپ گفتاری است که همزمان با صحبت آنها را تایپ می‌کند و دقت و سرعت بالایی دارد و بدون نیاز به اینترنت نیز می‌تواند کار کند. 

وی به سایر خدمات شرکت‌شان اشاره کرد و افزود: دیگر خدمات ما خدمات هوش مصنوعی است، ما به کسب‌ وکار ها مشاوره هوش مصنوعی می‌دهیم؛ به این صورت که راه حل هایی به آنها ارائه یا در صورت نیاز نرم افزار مورد نیازشان را طراحی می‌ونیم. 

https://viravirast.com/?utm_source=adv&utm_medium=fars&utm_campaign=fst

 

ایده ای که به واسطه سختگیری استاد به وجود آمد 

بنیانگذار شرکت ویراویراست در خصوص ایده کار توضیح داد و بیان کرد: من و دو بنیانگذار دیگر شرکت ویراویراست، خانم لک زاده و آقای رحمانی ، در دوره کارشناسی ارشد همکلاسی بودیم و استادی داشتیم که در رعایت فاصله و نیم فاصله متن و پایان نامه خیلی حساس بودند، آقای رحمانی در آن زمان بر روی پایان‌نامه‌ شان کار می‌کردند و زمان زیادی را صرف ویرایش متن ها کردند، آنجا بود که گفتند چرا در این زمینه نرم افزار خوب و قدرتمندی نداریم و تصمیم گرفت با توجه به دانش خود این نرم افزار را تولید کند. 

وی ادامه داد: برای ساخت این نرم افزار به یک تیم نیاز بود و افراد این تیم می‌بایست علاوه بر دانش رایانه ای به زبان شناسی نیز تسلط داشته باشند به همین خاطر به سراغ ما آمد و درنتیجه ما با یکدیگر همکاری کردیم. 

از آغاز ایده تا دانش بنیان شدن 

ایده پرداز شیرازی با بیان اینکه‌ ایده و شروع کار از سال ۹۶ آغاز شد و به دانش بنیان شدن ختم شد افزود: 
آغاز این ایده از سال  ۱۳۹۶ بود، زمانی که تیم ما به یک استارت آپ تبدیل شد و وارد فضای شتاب دهنده کوانتوم دانشگاه شیراز شد و سرمایه اولیه را دریافت کرد سال ۹۸ بود و در دی ماه همان سال شرکت ما با نام پردازشگران زبان ویرا ثبت شد و در سال ۱۴۰۰ دانش بنیان شدیم. 

بانوی نوآور در خصوص تعداد افرادی که در شرکت فعالیت می‌کنند گفت: از ابتدا افرادی با ما همکاری می‌کردند که به مرور رفتند و افراد جدیدی آمدند و در حال حاضر ما یک تیم جوان ۱۲ نفره هستیم که در بخش های مختلف  فعالیت میکنیم. 

 

او به سختی ها و مشکلات کارآفرینی اشاره و بیان کرد: بیان کردن سختی ها و مشکلات کارآفرینی مصداق این ضرب‌المثل است که می‌گوید شنیدن کی بود مانند دیدن، سختی هایی در این مسیر وجود دارد که تا آنها را تجربه نکنی متوجه نمی‌شوی؛ از سختی ها و کار شبانه روزی گرفته تا گاهی کم آوردن،‌ تأمین هزینه ها و جمع آوری و حفظ تیم متخصص و همدل، دریافت مجوز هایی که هزینه های هنگفتی دارد، همچنین فروش و تلاش برای آگاهی دادن به مشتری و معرفی محصولاتی که  بر پایه هوش مصنوعی است یکی از مراحل سخت تر است. 

رمز موفقیت تیم کارآفرین 

این کارآفرین رمز موفقیتشان را بیان کرد و افزود: فکر می‌کنم بزرگترین رمز موفقیت تیم ما پشتکار، استمرار، تاب آوری در شرایط سخت و همدلی میان اعضای تیم بود.

مدیر روابط عمومی ویراویراست هدف تیمشان از فعالیت در ایران را اینگونه بیان کرد و افزود: ما تصمیم گرفتیم از دانشمان برای رشد کشورمان استفاده کنیم و بتوانیم برای زبان فارسی که نشان و هویت فرهنگی کشورمان است نرم افزار هایی تولید کنیم که مشابه بزرگترین نرم افزار های دنیا باشد و موفق نیز شدیم. 

 

نواب صفری در آخر به جوانان توصیه ای کرد و افزود: توصیه ام به جوانان این است که هیچگاه ناامید نشوند و ایده هایشان را دست کم نگیرند و برای عملی کردن آن تلاش کنند و پشتکار داشته باشند و در نظر داشته باشند که درکنار دانشگاه و درس حتما مهارت بیاموزند.

گزارش از: صبا بنکی

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1570676

مهمترین اخبار ایران و جهان: