نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 10:10

با رعایت این نکات تغذیه‌ای و بهداشتی به «وبا» مبتلا نمی‌شوید

کارشناس مسوول بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: وبا یک تهدید برای سلامت همگانی است و نشانگر نابرابری و فقدان توسعه اجتماعی است و رعایت برخی نکات مانع از ابتلا به این بیماری می‌شود.

یداله اعتمادی نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال مصرف آب و غذای آلوده به نوعی باکتری به نام «ویبریو کلرا» ایجاد می‌شود، عنوان کرد: وبا یک تهدید برای سلامت همگانی است و نشانگر نابرابری و فقدان توسعه اجتماعی است.

وی افزود: هر ساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا ۴ میلیون نفر درجهان به وبا مبتلا می‌شوند و ۲۱ هزار تا ۱۴۳ هزار نفر در اثر این بیماری می‌میرند.

کارشناس مسوول بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه امسال و تاکنون در استان موردی از وبا گزارش نشده است، گفت: ظرف ۵ سال گذشته هم موردی از وبا نداشته‌ایم، البته در ایام اربعین مواردی داشتیم اما چون انتقال محلی نبوده با اقدامات همکاران بهداشت و درمان موردی از ابتلا وبا به شکل خانوادگی و یا افراد در تماس نداشته‌ایم.

به گفته اعتمادی نیا بیماری وبا در مناطق گرم ومرطوب و در ماه‌های اردیبهشت تا آبان ماه بیشتر روی می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میکروب وبا علاوه بر میزبان انسانی در محیط‌های آبی و ریزجانداران آبی در شرایط دما، اسیدیته و سختی مناسب آب بدون وابستگی به میزبان جاندار قابلیت بقا دارد، گفت: در واقع میکروب وبا هم دارای مخزن انسانی و هم مخزن محیطی است.

کارشناس مسوول بیماری‌های منتقله از آب و غذا بیان کرد: ۱۲ ساعت تا ۵ روز طول می‌کشد تا پس از مصرف آب یا غذای آلوده علایم بیماری نمایان شود، اغلب افراد آلوده که میکروب وارد بدن آنها می‌شود علایم بالینی ندارند یا علایم خفیف مانند اسهال ساده دارند. اما باکتری وبا به مدت یک تا ده روز پس از عفونت در مدفوع آنان وجود دارد و می‌تواند موجب آلودگی محیط و انتقال بیماری به دیگران شود.

اعتمادی نیا خاطر نشان کرد: درمواردی اندک بیماری با تظاهراسهال آبکی شدید می تواند در مدتی کوتاه به کم آبی شدید بدن منجر شود که درصورت عدم درمان فوری و مناسب طی چندساعت موجب مرگ بیمار می‌شود.

وی با بیان اینکه مهار وبا نیازمند رویکرد چندبعدی شامل تامین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب، پایبندی به بهداشت فردی و محیط، مشارکت جامعه، درمان موارد بیماری و واکسن خوراکی وبا است، عنوان کرد: بروز خشکسالی و کاهش بارش، جابجایی جمعیت،کاهش دسترسی به آب سالم گروه‌های پرخطر، افراد مبتلا به سوء تغذیه و بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های کلیه و کاهش ترشح اسید معده در معرض خطر علایم شدیدتر و عوارض بیماری هستند و باید به طور فوری مایع درمانی خوراکی با محلول او آر اس دریافت کنند.

کارشناس مسوول بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: مناطق پرجمعیت حاشیه شهرها،‌ اردوگاه‌های جمعیت‌های مهاجر و پناهندگان، مناطق بدون دسترسی به امکانات دفع و تصفیه مناسب فاضلاب خانگی همچنین مناطق فاقد آب لوله کشی سالم مناطق پر خطر محسوب می‌شوند.

اعتمادی نیا گفت: بیماری می‌تواند از طریق دست‌های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود.

به گفته وی مصرف آب آلوده به مدفوع یا استفراغ بیماران برای آشامیدن ، تهیه غذا یا شست و شوی سبزی‌ها و میوه‌ها، لوازم آشپزخانه و حمام کردن به ویژه از منابع آب حفاظت نشده مانند چاه‌ها، دریاچه‌ها، استخرها و جوی‌ها ازدیگر راه‌های انتقالی بیماری است.

کارشناس مسوول بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطر نشان کرد: هر مورد اسهال شدید آبکی که موجب کم آبی شدید بدن شود مشکوک به وبا ست. این موارد و همچنین موارد اسهال خفیف یا متوسط با تهیه نمونه مدفوع تازه یا سواب مقعدی و مشاهده مستقیم با میکروسکوپ یا قرار دادن آن در محیط کشت مخصوص باکتری وبا قابل شناسایی و تایید آزمایشگاهی هستند.

اعتمادی نیا تاکید کرد: در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت‌های بدن ( سدیم ، کلر ،‌پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می‌شوند، این در حالی است که با درمان زودهنگام و مناسب کمتر از یک درصد بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از انتقال آلودگی در توالت تا حد امکان باید از صابون‌های مایع استفاده کرد، گفت: هنگام خرید موادغذایی بسته‌بندی شده و کنسروها به سالم بودن بسته یا قوطی، تاریخ انقضای مصرف، پروانه بهره‌برداری، پروانه بهداشتی و نشان استاندارد توجه شود.

کارشناس مسوول بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان کرد: همچنیت باید تا حد امکان از مصرف سبزی‌های خام مانند سبزی خوردنی و سالاد در اماکن عمومی مانند رستوران‌ها و جشن‌ها خودداری کنید.

اعتمادی نیا با بیان اینکه باید از مصرف هرگونه ماده غذایی در صورت تغییر رنگ و ظاهر ، داشتن بو یا مزه ناخوشایند و مشاهده کپک روی آن خودداری کرد، افزود: به علت آلودگی محیط سینک از قرار دادن مواد غذایی خام مانند سبزی‌ها، میوه‌ها و گوشت در سینک ظرفشویی خودداری کنید. ( جالب است بدانید آلودگی میکروبی سینک آشپزخانه از کاسه توالت بیشتر است).پرهیز از شنا کردن یا شستشوی ظروف در برکه‌ها و رودخانه‌ها، خرید مواد غذایی و آشامیدنی از دستفروشان، دکه‌ها و اماکن غیر مجاز خودداری از دیگر توصیه‌های وی در راستای جلوگیری از ابتلا به وبا است.

کارشناس مسوول بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد: پیش از غذا خوردن یا آماده کردن غذا و پس از رفتن به توالت دست‌های خود را به روش درست با آب و صابون بشویید، یخچال را بیش از حد با مواد غذایی پر نکنید و دمای آن را زیر ۵ درجه سانتی گراد نگهدارید.

اعتمادی نیا اظهار کرد: گوشت و تخم مرغ را به شکل کاملا پخته ( ترجیحا آب پز یا بخار پز ) مصرف کنید و از مصرف گوشت خوب پخته نشده ( سرخ شده یا کباب شده با حرارت کم ) و تخم مرغ خام یا نیم پز (عسلی ) خودداری کنید.

وی با تاکید بر اینکه هنگام مسافرت برای کاهش ابتلا به اسهال همراه با غذا باید از ماست استفاده کرد، گفت: در صورت ابتلا به اسهال از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال یا آنتی بیوتیک خودداری کنید.

کارشناس مسوول بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکیدکرد: هرگونه بروز طغیان مسمومیت‌هاب غذایی ( بروز دو مورد یا بیشتر از علائم مشابه مانند استفراغ، اسهال و درد شکم به دنبال مصرف غذا یا نوشیدنی مشترک) را فوری به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت اطلاع دهید.

پایان پیام/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1396932

مهمترین اخبار ایران و جهان: