نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 09:12

اجرای برنامه‌های نمایشی و آیینی ویژه ایام محرم و صفردر اصفهان

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان از اجرای چندین ویژه برنامه تلویزیونی و شهری ویژه ایام محرم و صفر در شهر اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، منصور قربانی رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای ایام محرم و صفر در دو بخش تلویزیونی و شهری اجرا می‌شود، اظهار داشت: برنامه «پرده عشاق» با اجرای ۱۰ پرده از عاشورا، برنامه «روضه رضوان» با پخش هشت کلیپ مداحی، برنامه «نوای ماندگار» شامل ۱۱ پرده‌خوانی توسط مرشد اسماعیل نصوحی و برنامه «آیینه‌داران» با معرفی پیشکسوتان هنرهای آئینی از جمله برنامه‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی پخش می‌شود.

وی درباره برنامه‌های شهری در این ایام افزود: اجرای برنامه «پیک مشتاقان» مصادف با روز خبرنگار از ۱۲ تا ۱۶ مردادماه همراه با اجرای آیین‌های پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی و مقتل‌خوانی در ساختمان مجتمع مطبوعاتی اصفهان، اجرای برنامه «پرده شبیه» با رویکرد پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی و رادیو آیین از دهم مرداد تا پایان ماه صفر در مناطق پانزده‌گانه و اجرای برنامه «آوای عطش» با حضور ۱۰ نفر از برترین نوازندگان سازهای عاشورایی از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه در هنرسرای خورشید از جمله این برنامه‌ها است.

قربانی از برپایی نمایشگاه «ابزار عاشقی» در گالری‌های کتابخانه مرکزی از ۲۳ مرداد تا دهم شهریورماه خبر داد و گفت: در بخش ادوات آیینی این نمایشگاه، آثار قدیمی هنرهای نقالی و تعزیه با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال به نمایش درمی‌آید، در بخش‌های دوم و سوم نیز به لباس‌های قدیمی و نسخ قدیمی مانند نسخ اصلی تکیه دولت پرداخته‌ایم.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان اضافه کرد: «آیینه‌خانه» عنوان برنامه دیگری است که بر محور دو مسابقه سوگ و سور برگزار می‌شود، آیین سوگ با رقابت شرکت‌کنندگان در حوزه نقالی‌خوانی، پرده‌خوانی و موسیقی‌های آیینی برگزار و در نهایت پنج نفر از شرکت‌کنندگان برگزیده می‌شوند؛ دیگر شرکت‌کنندگان نیز می‌توانند در طول سال در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند.

وی تصریح کرد: مرحله دوم آیین‌های سرور نیز بعد از ماه صفر با محوریت نمایش‌های «تخت حوضی» برگزار می‌شود.

قربانی ادامه داد: برگزاری سوگواره شبیه‌خوانی «بیرق باقی» از ۲۵ مرداد تا سوم شهریورماه و برنامه «عاشور آیین» با دعوت از ۵۰ گروه از شهرستان‌های استان با رویکرد معرفی آیین‌هایی همچون سنگ‌زنی، سنج‌زنی و العطش گویان از ۶ تا دهم شهریورماه در محور چهارباغ از دیگر اقدامات است.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برنامه «پرواز» ترکیبی از فعالیت‌های نمایشی و آیینی است که از ۷ تا دهم شهریورماه با حضور چهره‌های کشوری برگزار می‌شود.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ش

منبع: فارس
شناسه خبر: 1425132

مهمترین اخبار ایران و جهان: