نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 13:28

انجام نخستین پیوند مغز استخوان اطفال در بیمارستان گلستان کرمانشاه

کرمانشاه- رئیس بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان گلستان از انجام نخستین پیوند مغز استخوان اطفال برای دختر بچه چهار ساله در بیمارستان گلستان کرمانشاه خبر داد.

مهرداد پاینده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروز نخستین پیوند مغز استخوان آلوژن برای دختر بچه چهار ساله با بیماری نادری در کشور تحت عنوان «ترومبو آستنی گلانزین» انجام شد که دهنده سلول پدر این دختر بچه بوده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های اطفال هم گاهاً ممکن است نیاز به پیوند داشته باشند و بیماری ترمبو آستنی گلانزین نیز یک بیماری اختلال عملکرد پلاکت است، افزود: در این بیماری پلاکت که نقش کنترل انعقاد و ایجاد لخته را در بدن انجام می‌دهد کار خود را خوب انجام نمی‌دهد و برای این بیماری با وجود آنکه داروها که معمولاً مقطعی عمل می‌کنند پیوند مغز و استخوان نهایتاً نجاتبخش تشخیص داده شد که امروز همکاران ما به صورت کاملاً حرفه‌ای سلول‌ها را از دهنده با دستگاه‌های جدا کننده از رگ محیطی گرفته و برای کودک مذکور تزریق کردند.

رئیس بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان گلستان با بیان اینکه این پیوند در نوع خودش در دنیا به صورت محدود انجام می‌شود، تصریح کرد: سلول‌های ضعیف و معیوب این کودک که عملکرد پلاکت را نداشته با سلول‌های پدر جایگزین می‌شود و این جایگزینی در آینده سلول‌های فرزند می‌شود بنابر این پدر مجدد زندگی را در بطن این فرزند القا می‌کند و این از برکات پروردگار است که همیشه راهکاری برای انسان گذاشته است.

به گفته پاینده حدود ۱۰ سال است که کار پیوند مغز استخوان برای بزرگسالان در کرمانشاه انجام می‌شود و بخش پیوند مغز استخوان در سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرد و تاکنون ۳۳۹ مورد پیوند مغز استخوان در استان انجام شده است که بخش پیوند اطفال نیز با توجه به نیاز جامعه و ظرفیت‌های ایجاد شده در این مرکز از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ شروع به کار کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1425376

مهمترین اخبار ایران و جهان: