نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 01:29

ثبت ملی 7 آئین مرتبط با ماه محرم در گلستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گلستان گفت: هفت آئین مرتبط با ماه محرم در استان گلستان در فهرست آثارملی به ثبت رسیده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان محمدجواد ساوری شامگاه پنجشنبه در حاشیه مراسم عزاداری اباعبدالله حسین(ع) در گرگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراسم ماه محرم در واقع بازسازی و یادآوری واقعه خونین کربلا است که باید همیشه مورد توجه واقع شده و به نسل آینده معرفی شود.

وی تصریح کرد: استان گلستان دارای هفت برنامه آئینی در ماه محرم بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: با توجه به برگزاری باشکوه برنامه‌های ماه محرم در استان گلستان توسط قومیت‌های مختلف، هر ساله شاهد حضور گردشگران طی این ایام در استان هستیم که امید است با برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های متولی و هیات‌های مذهبی باتقویت گردشگری مذهبی استان، بتوانیم میزبان خوبی برای عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) باشیم.

وی بیان کرد: «طوق‌بندان» از مراسم مردم گرگان بوده که روزهای چهارم تا دهم محرم و در ساعت پیش از اذان مغرب در محلات شهر تاریخی استرآباد گرگان برگزار می‌شود.

ساوری ادامه داد: «چهل‌منبر» یا «پامنبری» گرگان یکی از رسوم قدیمی در ماه محرم است که هر ساله با شور خاصی برگزار شده که طبق آن غروب روز تاسوعا مردم به درب منازلی می‌روند که منبر برپا کرده و با روشن کردن شمع در پای آن‌ها برای برآورده شدن حاجت خود دعا می‌کنند، چرا که معتقدند که اگر کسی بر روی چهل‌منبر شمع روشن کند حاجتش برآورده می‌‎شود.

وی خاطرنشان کرد: مراسم آئینی «سینه زنی کمر به کمر» مردم شهرستان رامیان هر ساله باشکوه بسیار خاصی برگزار می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تاکید کرد: انتخاب شیوه عزاداری کمر به کمر در بین مردم رامیان، نشان از باور مردم عزادار به محور ولایت علی ابن ابیطالب (ع) و ۱۱ امام دیگر است که این امر به طور نمادین با حرکت به دور میدان امام علی (ع) این شهر اجرایی می‌شود.

ساوری با اشاره به اینکه یکی دیگر از آئین‌های ثبت ملی ماه محرم در استان گلستان، «نخل پا» شهرستان کردکوی است ابراز کرد: آیین عزاداری نخل پا در نزدیکی ظهر عاشورا در روستای بالاجاده با حضور قابل توجه عزاداران و عاشقان حسینی برگزار می‌شود.

 

آئین حسن‌ حسین‌خوانی یکی از آئین کهن در گلستان

وی گفت: آئین کهن «حسن حسین خوانی» همه ساله از هفتم ماه محرم تا ظهر عاشورا در شهرستان‌های گالیکش و مینودشت و روستای فارسیان فرنگ، القجر برگزار می‌شود.

ساوری ادامه داد: مراسم «بنی اسد» بندرگز که در روستای گز روز یازدهم محرم برگزار می‌شود از دیگر آئین ثبت ملی شده استان درخصوص ماه محرم است. 

وی یادآور شد: آخرین برنامه آئینی ماه محرم که به ثبت ملی رسیده، مراسم «دسته چوبی» است که در شب 12 ماه محرم مصادف با روز سوم شهادت امام حسین(ع) در محلات قدیم گرگان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: این هفت آئین مذهبی گوشه‌ای از ارادت و برنامه‌های عزاداری مردم مومن این استان در ماه محرم است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است، در این ایام همه شهرها و روستاهای گلستان در غم و ماتم فرو رفته و اقشار جامعه و اقوام استان با برگزاری برنامه‌های بسیار متنوع مذهبی عشق و ارادت خود را به امام حسین علیه السلام و ائمه معصوم به نمایش می‌گذارند.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1410876

مهمترین اخبار ایران و جهان: