نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 19:26

مخالفان عادی‌سازی در تل‌آویو: غنی‌سازی عربستان، امنیت ما را به خطر می‌اندازد

برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی درخواست عربستان برای غنی‌سازی اورانیوم در ازای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را موضوعی «پیچیده» و «خطرناک برای امنیت اسرائیل» توصیف و خواستار مقابله با آن شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های صهیونیستی امروز (شنبه، ۱۲آگوست) به واکنش‌های مخالفان توافق عادی‌سازی با عربستان در تل‌آویو اشاره کرده و گزارش دادند که مقامات مقامات امنیتی می‌گویند غنی‌سازی اورانیوم یک درخواست «بسیار پیچیده» از سوی سعودی‌ها است.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «آی‌۲۴»، پس از اینکه «یائیر لاپید»، رهبر ائتلاف مخالفان در کنست، مخالفت خود را با توافق صلح عربستان سعودی که شامل ساخت سلاح هسته‌ای غیرنظامی است، ابراز کرد، حزب لیکود به او حمله کرد، اما مشخص شد که برخی محافل سیاسی تل‌آویو با لاپید هم‌نظر هستند.

شبکه۱۳ رژیم صهیونیستی در گزارشی از همراهی‌ها با لاپید اعلام کرد: اظهارات لاپید تاثیر زیادی دارد و برخی از مقامات امنیتی که در گذشته و نه مدت طولانی در پست‌های ارشد بوده‌اند، نظراتی مشابه رهبر مخالفان در کنست دارند.

یک مقام سیاسی از تل‌آویو که مواضع و اظهارات لاپید را پیگیری کرده، در این باره گفت: از یک سو من معتقدم که لاپید اطلاع چندانی در این خصوص ندارد؛ او نمی‌داند که در حقیقت چه می‌گذرد. با این وجود اما خواسته طرف سعودی برای غنی‌سازی اورانیوم، خواسته پیچیده‌ای نیست؛ ما به دنبال راه‌حل‌هایی برای مواجهه با آن می‌گردیم.

آی‌۲۴ در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: با توجه به اظهارات لاپید و واکنش حزب نخست وزیر، مقامات کابینه از میزان شور و شوق خود برای توافق کاسته‌اند. حالا آن‌ها می‌گویند که رایزنی‌هایی وجود دارد و در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت، اما در اسرائیل هیچ نوع پیشرفت چشمگیری دیده نمی‌شود.

لاپید در دیدار با اعضای حزب دموکرات از کنگره آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده داشتند، گفته بود: با توافقی که شامل غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان باشد، مخالف است و این مسأله را خطری برای امنیت اسرائیل می‌داند.

بعد از این، رسانه‌های صهیونیستی همچون شبکه۱۳ به نقل از یک مقام اسرائیلی اعلام کردند که اظهارات لاپید می‌تواند به دلیل نگرانی از امنیت اسرائیل مانع از موافقت کنگره آمریکا با توافق احتمالی عربستان سعودی شود.

شبکه آی‌۲۴ درباره مواضع نمایندگان آمریکایی نوشت: برای تصویب توافق با عربستان سعودی، رای موافق اکثریت ۶۶ سناتور از ۱۰۰سناتور مورد نیاز است. اما در شرایط کنونی صرف مطرح شدن موضوع عربستان در کنگره باعث مخالفت‌های کافی شده و اجازه نخواهد داد آراء به اکثریت لازم برسند. با این حال، زمانی که ما در مورد اسرائیل صحبت می‌کنیم، تعداد حامیان آن بالقوه از ۷۰ به ۸۰ عضو افزایش پیدا می‌کند.

این شبکه صهیونیست در بخش پایانی گزارش خود آورده است: ادعای اینکه این توافق به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند، بار دیگر تعداد حامیانش را به زیر سطح مورد نیاز کاهش خواهد داد؛ چنانچه لاپید، مقامات امنیتی و ارتش اسرائیل به مخالفت خود با غنی‌سازی اورانیوم عربستان ادامه دهند، این امر باعث ایجاد مشکلات بیشتری در حرکت رو به جلوی گفت‌وگوها خواهد شد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه، هفتم آگوست طی مصاحبه‌‌ای درباره تعمیق روابط میان تل‌آویو و ریاض، در اشاره به آنچه در رسانه‌ها، مطالبات عربستان از عادی‌سازی با این رژیم توصیف می‌شود، تاکید کرده بود: من حاضر نیستم [برای این توافق] امتیازی ارائه دهم که امنیت اسرائیل را به خطر بیاندازد؛ من چنین کاری را نمی‌کنم اما معتقدم فضای کافی برای بحث در مورد احتمالات وجود دارد.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز در گزارش از جمع‌بندی‌های سیاسی تل‌آویو درخصوص توافق نوشت: تماس‌ها و رایزنی‌های بین آمریکا و عربستان ناکافی بوده و به دور از نتایج مثبت برای مذاکرات واقعی و پیشرفته ارزیابی می‌شوند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طی روزهای آینده «ران درمر»، وزیر امور راهبردی کابینه خود و سفیر سابق تل‌آویو و واشنگتن را برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی در مورد توافق احتمالی عادی سازی با عربستان سعودی به واشنگتن می‌فرستد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1438832

مهمترین اخبار ایران و جهان: