نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 16:31

تجهیز لهستان به موشک‌های بردبلند «هایمارس» در رقابت با روسیه

وزیر دفاع لهستان در تلاش برای ارتقا ارتش این کشور در برابر روسیه از دستیابی این کشور به موشک‌های برد بلند «هایمارس» ساخت آمریکا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که ارتش لهستان فردا دوشنبه نخستین سری از موشک‌های «هایمارس» ساخت آمریکا و پرتابگرهای آن را در یافت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «ماریوش بلاشاک» وزیر دفاع لهستان امروز یکشنبه تایید کرد که ارتش این کشور به موشک‌های هایمارس مجهز می‌شود.

«استانیسلاو کراپیونیک»، کهنه سرباز ارتش آمریکا در خصوص کارایی این موشک‌ها گفت، آمریکا  فریب شرکت‌های تسلیحاتی را در خصوص کارایی سامانه موشکی هایمارس، خورده‌  این سامانه کارایی لازم را در اوکراین ندارد.

او گفت که سامانه هایمارس نتوانسته موجب برتری نظامی اوکراین در مواجهه با ارتش روسیه شود و علی‌رغم به کارگیری فناوری پیشرفته و سرمایه‌گذاری وسیع در این سامانه، در مقابله با تاکتیک و فناوری نظامی روسیه دچار ضعف است.

کراپیونیک همچنین گفت که آمریکا اعتماد و اتکای زیادی به این سامانه‌ موشکی دارد که همین موضوع موجب شده  تا این کشور در تنگنا قرار گیرد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا ماه فوریه فروش محتمل این موشک‌های برد بلند و ۱۸ پرتابگر آن را به لهستان تایید کرد.
وزیر دفاع لهستان با شاره به تاسیس مرکزی برای بازآماد این پرتابگرها  گفت: «فردا دوشنبه، پرتابگرهای هایمارس در لهستان خواهند بود.»

 وزیر دفاع لهستان اخیرا گفت که ارتش لهستان به قدرتمندترین ارتش اروپا تبدیل خواهد شد. وی گفت: «نیروی زمینی ارتش لهستان طی ۲ سال آینده به قدرتمندترین ارتش اروپا تبدیل خواهد شد.»

پیشتر، یک ژنرال ارشد آمریکایی اظهار داشته بود که ارتش آمریکا در صدد برنامه‌ریزی برای ایجاد مرکز آموزشی در اروپا برای آموزش به متحدان ناتو است تا استفاده از این سامانه موشکی را به آن‌ها فرا دهد. 

شبکه «سی‌ان‌ان» نیز به تازگی گزارش داد که ارتش روسیه با استفاده از روش‌های جنگال، توانسته موشک‌های سامانه‌های هایمارس را از مسیر خارج کند. این شبکه به نقل از پنج منبع مطلع آمریکایی، انگلیسی و اوکراینی گفت که اقدامات روسیه در جنگ الکترونیک باعث شده که مهمات هدایت‌شونده با جی‌پی‌اس، به‌طور فزاینده‌ای ناکارآمد شوند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1211732

مهمترین اخبار ایران و جهان: