نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 14:46

بازخوانی آثار و کتاب‌های استاد سید علی اکبر پرورش

اصفهان-استاد پرورش آثار گوناگونی را در طول حیات پربرکت خود به رشته تحریر درآورد که این آثار ابعاد گسترده شخصیتی وی را به معرض نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاد پرورش آثار گوناگونی را در طول حیات پربرکت خود به رشته تحریر درآورد که برخی از آن قبل از انقلاب و تعدادی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تألیف شده است و این آثار ابعاد گسترده شخصیتی وی را به معرض نمایش می‌گذارد.

حجت‌الاسلام جواد جلوانی صبح شنبه در نشست «بازخوانی آثار و کتاب‌های استاد سید علی اکبر پرورش» که از سلسله نشست‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کانال روبیکا حجت الاسلام حسین میرزایی (نماینده مجلس شورای اسلامی) برگزار شد، به معرفی آثار مرحوم سید علی اکبر پرورش پرداخت.

وی با اشاره به کتاب در حال چاپ «حوالی ۵۷» که شامل مصاحبه با ۴۶ نفر از پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان است، اظهار کرد: بنده در حال ویراستاری این کتاب هستم و نکته جالب اینکه در همه این ۴۶ مصاحبه، نام مرحوم پرورش ذکر شده و افراد زیادی عنوان می‌کنند که از استاد پرورش در مبارزات انقلاب خط می‌گرفتیم، در واقع رد پای استاد پرورش در جای جای فعالیت‌های انقلاب اسلامی وجود دارد.

نفر اصلی در مبارزات انقلابی اصفهان

پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی با مروری بر زندگی اجتماعی و سیاسی مرحوم پرورش افزود: استاد پرورش از نفرات اصلی راه اندازی تحصن ۱۰ روزه در منزل آیت الله خادمی و سخنران اصلی تجمعات انقلابی از جمله تظاهرات تاسوعا و مراسم بزرگ در آستانه ورود امام خمینی (ره) به ایران بود که با حضور جمعیت میلیونی در میدان امام (ره) اصفهان برگزار شد.

وی گفت: استاد پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی شد و در بحبوحه مسائل سیاسی آن زمان، نقش‌های تأثیرگذاری ایفا کرد، وی همچنین با قبول مسئولیت در بخش‌های مختلف استان، ادارات و دستگاه‌ها را سر و سامان داد و در دهه ۶۰ نیز در کابینه دولت به عنوان وزیر آموزش و پرورش نقش ایفا کرد. مرحوم پرورش در دوران اصلاحات و پس از آن نیز در سازماندهی نیروهای خط امام نقش داشت و در جمعیت موتلفه نیز حضوری پررنگ ایفا می‌کرد.

آثار قبل از پیروزی انقلاب

جلوانی ادامه داد: استاد پرورش آثار گوناگونی را در طول حیات پربرکت خود به رشته تحریر درآورد که برخی از آن قبل از انقلاب و تعدادی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تألیف شده است و این آثار ابعاد گسترده شخصیتی وی را به معرض نمایش می‌گذارد.

وی با بیان اینکه «پیامبر در مکه» و «علی در مدینه» کتاب‌های دوگانه‌ای است که سال ۵۵ چاپ شده است، گفت: این کتاب‌ها شامل سخنرانی‌های مرحوم پرورش است که حکم کتابی انقلاب دارد و تداعی‌گر مبارزه با رژیم پهلوی به عنوان طاغوت زمان است. نکته جالب اینکه قبل از انقلاب و ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این کتاب‌ها در تیراژهای گسترده به چاپ رسیده است.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی ادامه داد: «قرآن و خطوط انفاق» عنوان کتاب دیگری از مرحوم پرورش است که قبل از انقلاب برای نخستین بار چاپ شده است. این کتاب شامل سخنرانی وی در افتتاحیه صندوق قرض الحسنه امام حسن مجتبی (ع) در اصفهان است.

وی گفت: یکی از کتاب‌های فوق‌العاده مرحوم پرورش که الهام بخش مبارزان سیاسی سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است، شامل مباحث مطرح شده در جلسات قرآنی او است. در این جلسات «سوره کهف» برای تفسیر انتخاب شده و جلسات در روزهای دوشنبه در مسجد آیت الله خادمی (با نام قدیم حاج‌رسولی‌ها) برگزار می‌شده است. این سوره داستان جوانمردانی است که برای حفظ دین خود هجرت می‌کنند، این کتاب در سال ۹۳ با نام «مردان آنجلس» تجدید چاپ شده است.

جلوانی با بیان اینکه سخنرانی مرحوم پرورش در سال ۱۳۵۶ تحت عنوان «نقش عینی وحی» در مسجد امام علی (ع) اصفهان نیز به کتاب تبدیل شده است، افزود: شهید علی اکبر اژه‌ای از شهدای ۷ تیر، سخنرانان این مسجد را دعوت کرده و سخنان آن‌ها را نوشته و از آن جزواتی تهیه کرده که کتاب نقش عینی وحی شامل سخنرانی استاد پرورش در این مسجد و البته با نام مستعار «علی اکبر تربیت» به چاپ رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم پرورش بر قرآن و نهج‌البلاغه و احادیث اهل بیت علیهم السلام تسلط عجیبی داشت که کتاب «پدیده جاهلیت از دیدگاه قرآن» نشان دهنده همین تسلط است.

از اسم و رسم فراری بود

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی بیان کرد: برخی کتاب‌های استاد پرورش حتی در کتابخانه منزل ایشان نیز موجود نیست، بنده از خانواده استاد علت را پرسیدم که پاسخی جالب داشت. علت آن فراری بودن استاد پرورش از اسم و رسم بود، او می‌گفت حتی از چاپ کردن کتاب‌های قبل از انقلاب نیز پشیمان هستم.

وی گفت: خانواده مرحوم پرورش می‌گویند او در سال‌های آخر عمر خود بود که یک روز وانتی خبر کرد و کل کتاب‌های خود را بار کرده و فرستاد جایی که نمی‌دانیم، در واقع او می‌خواست از همه تعلقات جدا شود.

آثار پس از پیروزی انقلاب اسلامی

جلوانی ادامه داد: مجموعه درس‌گفتار با عنوان «مدیریت از دیدگاه نهج‌البلاغه» کتاب دیگری است که زمان حضور مرحوم پرورش به عنوان وزیر آموزش و پرورش توسط ایشان بیان و به چاپ رسیده است.

پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی با بیان اینکه «مدیریت از پایگاه نور» نظریه‌ای است که توسط مرحوم پرورش در این کتاب بیان شده است، گفت: استاد پرورش می‌گوید آن چیزی که در کتاب‌ها نوشته علم مدیریت است اما مدیری که نماز شب بخواند می‌تواند گره‌گشای دردهای مردم باشد. مدیر باید اهل خودسازی باشد تا راه را از بیراهه تشخیص بدهد و ایشان بحث را از دل قرآن و نهج‌البلاغه استخراج کرده است.

وی با بیان اینکه برخی کتاب‌ها بعد از درگذشت استاد پرورش به چاپ رسیده است، گفت: کتاب «مستشرقین» از جمله این کتاب‌هاست، مرحوم پرورش از دل آثار مستشرقین تناقض‌هایی را درآورده و به کتاب تبدیل شده است. «ما و قرآن» نیز مجموعه صحبت‌های مرحوم پرورش در جلسات تدبر در قرآن است که سال ۹۳ به چاپ رسیده است.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی گفت: خاطراتی از استاد پرورش به قلم مرتضی نجفی قدسی که از شاگردان و اقوام آن مرحوم بوده از جمله کتاب‌هایی است که درباره ایشان نوشته شده است. در این کتاب برخی کرامات مرحوم پرورش نیز بیان شده است که در زمان حیات وی ناگفته بود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب جامع دیگری که زندگی مرحوم پرورش را از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی روایت کرده با عنوان «یاران امام به روایت اسناد ساواک» به چاپ رسیده است. در این کتاب فعالیت‌های سیاسی استاد پرورش قبل از انقلاب اسلامی به تفصیل بیان شده است.

جلوانی خاطرنشان کرد: دهه آخر عمر مرحوم پرورش فعالیت‌های سیاسی‌اش کمتر شده و در این زمان کتاب «در انتظار ظهور» با موضوع تربیتی تهیه شده و این کتاب پس از فوت استاد، در سال ۱۳۹۶ چاپ شده است.

وی گفت: کتاب «راهیابی به ملکوت قرآن» عنوان دیگر کتابی است که سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده و مباحثی از تفسیر قرآن، شیوه‌های انس با قرآن و چگونگی درک مفاهیم قرآن در این کتاب بیان شده است.

گفتنی است آثار دیگری از سخنرانی‌های استاد پرورش همچنان توسط دفتر حفظ و نشر آثار ایشان در حال تنظیم و آماده سازی برای انتشار است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1208732

مهمترین اخبار ایران و جهان: