نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 17:08

تخصیص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت قلعه گلاشگرد فاریاب

مسؤول ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اختصاص یک‌میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به مرمت قلعه گلاشگرد فاریاب خبر داد.

نادرعلیدادی‌سلیمانی در گفت‌گو با خبرنگار فارس در جنوب کرمان، با تقدیر از توجه فرماندار شهرستان فاریاب به فرهنگ، تاریخ و ابنیه تاریخی با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی به مرمت و احیاء قلعه گلاشگرد شهرستان فاریاب اظهار داشت: مرمت قلعه گلاشگرد با طی فرایند تعیین پیمانکار و عقد قرارداد از تابستان امسال آغاز می‌شود و با ادامه روند مرمت، این اثر تاریخی شهرستان فاریاب احیاء خواهد شد.

وی گفت: در سال‌های گذشته مرمت این قلعه با اعتبارات محدود تخصیصی انجام شده است که چشمگیر نبوده است.

علیدادی‌سلیمانی افزود: قلعه گلاشگرد در روستایی به همین ‌نام در شهرستان فاریاب واقع شده است. این قلعه از آثار تاریخی دوره اسلامی است که در دوره صفویه و بعد از آن فعال بوده است.

 وی خاطرنشان کرد: در جنوب کرمان که از ظرفیت غنی محوطه‌های باستانی و تاریخی برخوردار است، ابنیه تاریخی محدودی وجود دارد که اگر فرمانداران شهرستان‌های جنوب کرمان در تخصیص اعتبارات استانی کمک می‌کردند، مرمت همه بناهای تاریخی جنوب کرمان ظرف مدت یکسال امکان‌پذیر بود.

علیدادی‌سلیمانی ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای مقبره تاریخی گرم سالارضا در عنبرآباد را بسیار محدود عنوان کرد و گفت: فرماندار شهرستان عنبرآباد می‌تواند از محل اعتبار سال ۱۴۰۲ برای کمک به مرمت این اثر دوران صفوی و جلوگیری از تخریب بیشتر آن اقدام کند.

 مسؤول ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان همچنین با اشاره به تعطیلی مرمت قلعه منوجان، بیان کرد: انتطار می‌رود  با تخصیص  اعتبارات استانی فرمانداری منوجان، کار مرمت این قلعه باستانی ادامه یابد، اعتباری که امسال تخصیص داده نشد. 

وی یادآور شد: مرمت قلعه منوجان به مدت ۵ سال با اعتبار شرکت گهرزمین معین‌اقتصادی شهرستان منوجان ادامه داشت که متاسفانه این شرکت از سال گذشته تصمیم‌ گرفت این‌اعتبار را قطع کند.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1253176

مهمترین اخبار ایران و جهان: