نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 14:18

لولا: برزیل آماده میانجی‌گری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین است

رئیس جمهور برزیل می‌گوید که قصد دارد در حاشیه اجلاس گروه هفت، برزیل را به عنوان میانجی برای حل و فصل جنگ اوکراین معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل گفته است که این کشور در نظر دارد تا در اجلاس گروه هفت(جی۷) که اواخر ماه جاری در ژاپن برگزار خواهد شد، پیشنهادات خود را به عنوان میانجی جهت حل و فصل بحران اوکراین مطرح کند.

لولا داسیلوا در جریان یک نشست خبری مشترک با مارک روت، نخست وزیر هلند گفت: تداوم جنگ اوکراین، به افزایش قربانی‌ها منجر خواهد شد و در نتیجه ما باید کسی را پیدا کنیم که قادر به میانجی مذاکرات صلح شود و برزیل آمادگی دارد.

وی اضافه کرد که پیش از مذاکرات مربوطه با نخست وزیر هلند، این موضوع را با رئیس جمهور چین و نخست وزیر انگلیس در میان گذاشته و علاوه بر این، مساله را با رئیس جمهور اندونزی و تعداد زیادی از سران کشورها که در اجلاس جی۷ با آنها ملاقات می‌کند، در میان خواهد گذاشت.

به گفته رئیس جمهور برزیل، شرایط اوکراین، انرژی، مقابله با تغییرات اقلیمی، توسعه اقتصادی و مبارزه با بیکاری، قطعا در دستور کار اجلاس گروه هفت خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما برای ملاقات‌های دوجانبه، پیشنهادات متعددی دریافت کردیم و اطمینان دارم که مساله اوکراین، در تمام این جلسات مطرح خواهد شد.

لولا معتقد است که تمام طرفین دخیل در جنگ، استدلال‌های خود را دارد و در حالی که اوکراین به مقاومت برابر آنچه «اشغال غیرقابل قبول قلمرواش» خوانده، مقید است و اتحادیه اروپا نیز از تصمیم کی‌یف حمایت می‌کند، برزیل و سایر کشورها برای تلاش جهت نیل به توافق، دلایل خود را دارند.

وی یادآور شد که برزیل در جریان یک رای‌گیری در سازمان ملل متحد، «حمله ارتش روسیه را محکوم کرده» و به گفته وی «حالا زمان دیپلماسی است نه جنگ.»

لولا پیش از این روسیه را ضمانت‌کننده صلح جهانی پایدار توصیف کرده و برای برگزاری مذاکرات احتمالی بین مسکو و کی‌یف، پیشنهاد تدوین یک چهارچوب و الگوی جدید بین‌المللی را مطرح و تاکید کرده بود که شخصا آمادگی دارد تا در هرگونه مذاکره بین ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهو روسیه و اوکراین، میانجی‌گری کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1202532

مهمترین اخبار ایران و جهان: