نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 14:45

نقش برجسته ۲ هزار ساله ساسانی از بریتانیا سردرآورد!

در حالی که خبرهایی از سرقت و قاچاق یک تکه سنگ نقش برجسته که احتمال می‌رود از شیراز ربوده شده باشد، منتشر شده است اما مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، چند روزی است خبری مبنی‌بر کشف یک سنگ که با نهایت بی‌رحمی از جایی که احتمال می‌رود یکی از آثار باستانی شهر شیراز نظیر تخت جمشید باشد، بریده شده و سر از بریتانیا درآورده، شنیده می‌شود.

اثری ارزشمند که مربوط به دوره ساسانی با بیش از ۲ هزار سال قدمت است و بنا به نوشته‌های روزنامه گاردین به صورت قاچاق به انگلیس می‌رفته اما در بریتانیا توقیف، کشف و ضبط شده است.

این نقش برجسته به ارزش احتمالی ۳۰ میلیون پوند در سال ۹۴ از ایران سرقت شده است اما تاکنون مسئولان وزارت میراث فرهنگی در مورد آن صحبتی نکرده‌اند!

جان سیمپسون ـ متصدی ارشد و باستان‌شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا ـ درباره این نقش برجسته می‌گوید: «تقریباً هرگز با چنین موردی مواجه نشده‌ایم که نقشی از صخره با چنین سطحی از بی‌رحمی بریده شده باشد. آن را به طرزی باورنکردنی، بد بریده و در یک جعبه کوچک و بدون بسته‌بندی مناسب قرار داده‌ و جعبه را با میخ محکم کرده‌اند.

با توجه به نبود نوشته‌ای روی نقش برجسته و معلوم نبودن محلی که از آنجا بریده و جدا شده است، مشخص کردن تاریخ دقیق این سنگ‌نگاری سخت است، اما این احتمال مطرح شده که نقش‌برجسته به دوران امپراتوری ساسانی در فاصله سال‌های ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی تعلق داشته باشد؛ امپراتوری که وسعت آن از شرق ایران تا بغداد و از آسیای مرکزی تا قفقاز را شامل می‌شد و رقیب امپراتوری روم بود.

سیمپسون می‌گوید: «اگرچه پایتخت ساسانی‌ها در تیسفون، نزدیک بغداد کنونی بود، اما به نظر می‌رسد این نقش از یک صخره در شیراز کنده شده باشد و از آنجایی که این نقش از یک سنگ آهکی که در سراسر ایران یافت می‌شود تراشیده شده، نمی‌توان محل دقیق آن را مشخص کرد. تنها حدود ۳۰ نقش برجسته صخره‌ای ساسانی وجود دارد که قدمت بیشتر آن‌ها به قرن سوم میلادی می‌رسد، تقریباً همه در بخش نسبتاً کوچکی از ایران و استان فارس هستند.»

از این رو این موضوع را از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس پیگیری کردیم.

موید محسن‌نژاد از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرد و به سوالات خبرنگار فارس پاسخ نداد.

همچنین تلاش خبرنگار فارس برای گفتگو با معاون گردشگری استانداری فارس هم بی‌نتیجه ماند.

روزنامه گاردین در این باره نوشته که این نقش‌برجستۀ قاچاق‌شده در فرودگاه لندن توسط گشت مرزی بریتانیا کشف و ضبط شده و قرار است پیش از بازگشت به خانه (ایران) در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شود.

مسؤولان موزه بریتانیا اعلام کرده‌اند از دولت ایران اجازه نمایش این گنجینه باستانی را به مدت سه ماه دریافت کرده‌اند و سپس، آن را به موزه ملی در تهران می‌فرستند.

با توجه به هماهنگی‌های قبلی که برای نمایش این شیء قاچاق شده در موزه بریتانیا صورت گرفته و در خبر گاردین به آن نیز اشاره شده، این پرسش مطرح است که چرا این ماجرا تا کنون مسکوت گذاشته شده و از سوی متولیان میراث فرهنگی درباره آن اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته است؟ با توجه به حجم حفاری‌ها و قاچاق آثار تاریخی آیا سکوت درباره قاچاق بین‌المللی اشیاء تاریخی با توجیه پیگیری‌های حقوقی در سکوت خبری، حاشیه امنی برای حفاران و قاچاقچیان آثار تاریخی ایجاد نمی‌کند؟!

در ایام نوروز معاون گردشگری استانداری فارس در بازدیدی از شهر باستانی گور در کازرون عنوان کرد که نقایص بسیاری در این منطقه وجود دارد که بیشتر درباره کاوش های باستان‌شناسی و زمین های کشاورزی تصرف شده است.

فرخ‌زاده با بیان اینکه این شهر می توانست به عنوان یک منطقه بسیار ارزشمند در تاریخ فارس و جهان باشد، اظهار کرد: اکنون شاهد سرقت‌های جزیی و خرد و از بین رفتن این آثار در زیر زمین به دلیل آبیاری زمین های کشاورزی تصرف شده هستیم!

لذا شاهد هستیم که سرقت آثار تاریخی مسبوق به سابقه است و نیازمند مراقبت‌های جدی‌تری است.

با همه تفاسیر این سوال مطرح می‌شود که چگونه یک اثر ارزشمند به راحتی سرقت می‌شود؟ چگونه از کشور خارج می‌شود و کسی متوجه نمی‌شود؟ چگونه از سال ۹۴ تا کنون این ماجرا مسکوت مانده است؟

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1138176

مهمترین اخبار ایران و جهان: