نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 03:16

ادعای آمریکا درباره بازداشت ماموران مخفی چین در نیویورک

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی مدعی شده که دو مأمور مخفی چین را دستگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل سی‌ان ان، پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی مدعی شده که دو مأمور مخفی چین را دستگیر کرده است و همزمان دادستان‌های فدرال ده‌ها نفر دیگر را متهم به آزار و اذیت مخالفان چین در داخل آمریکا کرده‌اند.

اف‌بی‌آی، دو فرد دستگیر شده را با هویت «لو جیان وانگ» و «چن جین پینگ» عنوان کرده که در محله چینی‌های شهر نیویورک زندگی می‌کردند. گفته شده هر دوی این افراد شهروند آمریکا هستند و اکنون به توطئه برای اجرای طرح و دستورات سازمان مخفی دولت چین متهم شده‌اند.

قرار است آن‌ها روز دوشنبه در دادگاه فدرال نیویورک حاضر شوند و به اتهامات مطرح شده پاسخ دهند.

همزمان وزارت دادگستری به طرح اتهامات علیه ۳۴ افسر پلیس ملی جمهوری خلق چین به دلیل آزار و اذیت اتباع چینی در آمریکا پرداخت و مدعی شد: «همه ۳۴ نفر در چین زندگی می‌کنند و آزاد هستند. این افسران بخشی از تلاش دولت چین در چارچوب گروه کاری برای اجرای پروژه ویژه ۹۱۲ جهت تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی از جمهوری خلق چین به شمار می‌روند.»

وزارت دادگستری آمریکا در ادعایش افزود که ظاهراً مأموران متهم شده از رسانه‌های اجتماعی برای ارسال پست‌های مثبت در مورد جمهوری خلق چین و حمله به «دشمنان مورد نظرشان» از جمله آمریکا در سراسر جهان استفاده کرده‌اند.

به گفته دادستانی، موضوعات دستگاه تبلیغاتی آن‌ها شامل سیاست خارجی ایالات متحده، مسائل حقوق بشر در هنگ کنگ، حمله روسیه به اوکراین، کووید -۱۹ و اعتراضات عدالت نژادی پس از قتل جورج فلوید است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین ادعا کرد که مأموران چینی ویدئوها و مقالاتی را منتشر کرده‌اند که مدافعان دموکراسی خواه چین در آمریکا را هدف قرار می‌داد و برخی از آن‌ها شامل تهدیدهای صریح به مرگ بود.

این نخستین بار نیست که آمریکا اقدام به بازداشت و دستگیری اتباع چین می‌کند. پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود ادعا کرده بود که دولت پکن به مقامات واشنگتن هشدار داده است که نسبت به پیگرد قانونی و بازداشت شهروندان و پژوهشگران چینی از سوی وزارت دادگستری آمریکا واکنش نشان خواهد داد و ممکن است اتباع آمریکایی در داخل چین در برابر اقدامات متقابل و مشابه آمریکا بازداشت شوند. روزنامه وال استریت ژورنال گفته بود که متن پیام چین آن بوده که ایالات متحده باید به پیگرد قانونی شهروندان و پژوهشگران چینی در دادگاه‌های آمریکا پایان دهد، یا [در مقابل] اتباع آمریکایی در چین ممکن است با اتهام نقضِ قوانین چین روبرو شوند.

این در حالی است که پیشتر نیز وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خطاب به شهروندان آمریکایی مقیم چین نسبت به احتمال بازداشت و بازجویی در ارتباط با مسائل مرتبط با امنیت ملی این کشور هشدار داده بود. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا ادعا شده بود که مسئولان چین ممکن است برای اهدافی جز حفظ نظم عمومی دست به اعمال برخی محدودیت‌ها از جمله ممنوعیت خروج از کشور بزنند و صدور احتمالی این دستور، موقعیت و جان آمریکایی‌های ساکن در چین را با خطر روبرو خواهد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1156432

مهمترین اخبار ایران و جهان: