نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 00:01

بعد از ماه مبارک خودتان را رها نکنید!

روز‌های پایانی ماه رمضان یک افسوس و ناراحتی عجیبی به سراغ روزه داران می‌آید، یک جور حسرت و دلتنگی. حسرت از اینکه یک ماه مانند برق و باد گذشت و میهمانی خدا رو به پایان است. دلتنگی برای انتظاری که تا یک سال دیگر باید کشید.حال و هوایی که در این ماه کسب کردید ارزش و اهمیت بالایی دارد، در این گزارش با توصیه هایی سعی داریم این حال و هوا را برایتان ادامه دار کنیم.

گروه زندگی-فاطمه زهرا نصراللهی:در روز‌های پایانی ماه رمضان یک افسوس و ناراحتی عجیبی به سراغ روزه داران می‌آید، یک جور حسرت و دلتنگی. حسرت از اینکه یک ماه مانند برق و باد گذشت و میهمانی خدا رو به پایان است. دلتنگی برای انتظاری که تا یک سال دیگر باید کشید. افسوس هم میهمان دل آن‌هایی می‌شود که نتوانستند به خوبی از این ماه استفاده کنند. از کجا معلوم که سال بعد هم توفیق داشته باشیم که در میهمانی خدا زنده باشیم. میهمانی که خداوند بخشنده مهربان دست و دلبازی خود را به حد اعلا می‌رساند. در این روزها یکی از راهکارهایی که توصیه می‌شود حفظ حال و هوای ماه مبارک رمضان است تا آه و افسوس و دلتنگی کمتر به سراغ مان بیایید. 

به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «ماه رمضان در هر سال، قطعه‌ای از بهشت است که خدا در جهنّم سوزان دنیای مادّی ما آن را وارد می‌کند و به ما فرصت می‌دهد که خودمان را بر سر این سفرۀ الهی در این ماه، وارد بهشت کنیم. بعضی همان سی روز را وارد بهشت می‌شوند. بعضی به برکت آن سی روز، همۀ سال را و بعضی همۀ عمر را. بعضی هم از کنار آن، غافل عبور می‌کنند که مایه تأسّف و خسران است». 

خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید، حال و هوایی که در این ماه کسب کردید ارزش و اهمیت بالایی دارد پس در این گزارش سعی کردیم با ذکر توصیه‌هایی از کارشناس‌های دینی شما را به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یک سال و حتی یک عمر وارد بهشت کنیم. 

* حفظ آثار معنوی ماه رمضان جسم و روح / پاکی، پلیدی را دور می‌کند

به فرموده رهبر معظم انقلاب: «باید مراقبت کنیم. باید در طول یازده ماهِ قبل از ماه رمضان، خود را آماده کنیم. اگر با آمادگی لازم، وارد ماه رمضان شویم، از ضیافت الهی بهرۀ بیشتری خواهیم برد و برای سال آینده، یک درجه و یک سطح و یک کلاس بالاتر خواهیم رفت. آن وقت، هم در نفس و قلب خود و هم در محیط زندگی اجتماعی، آنچه شما را خشنود و راضی می‌کند، مشاهده خواهید کرد. اساس برنامۀ تربیتی و همۀ برنامه‌های زندگی در اسلام، همین موارد است.»
پس یک لحظه هم غفلت نکنید، بعد از ماه رمضان باید شروع کنید است. شاید هم شروع درست نباشد. باید ادامه دهید، این مسیری که تا اینجا آمدید. تا اگر توفیق حضور تا ماه رمضان آینده را داشتیم بیشتر و بهتر از همیشه از ماه برکت الهی فیض ببریم.


«محمد جواد پاشایی» استاد حوزه علمیه و کارشناس دینی

«محمد جواد پاشایی» استاد حوزه علمیه و کارشناس دینی درباره حفظ آثار معنوی ماه رمضان می‌گوید: « اینکه چه حالی در ماه رمضان داشتیم در ادامه دار شدن آن حال و هوا تاثیر دارد. روزه بر روی روزه داران چند تاثیر می‌گذارد؛ یکی اثر معنوی روزه است. بحث بعدی دوری از محرمات و انجام واجبات است. تاثیر بعدی هم به واسطه اعمال عبادی است که بزرگترین روح این ماه است و عبادت‌هایی که انسان در این ماه انجام می‌دهد. اگر بخواهیم این حالاتی که در این ماه به دست آوردیم را تا سال آینده در خودمان بپرورانیم، چند نکته دارد؛ اول اینکه انسان این اعمال و بحث استغفار را به نحو احسن در همین ماه انجام دهد.

امام صادق فرمودند:« من پناه می‌برم به خدا از اینکه این ماه بگذرد و من بخشیده نشوم یا باری بر گردن من وجود داشته باشد.» اگر ما همین ماه و روزهای آخر را قدر بدانیم، پاکی که برای انسان به وجود می‌آید باعث می‌شود که در ادامه مسیر، این پاکی دست انسان را بگیرد و با پاکی که دارد، سراغ پلیدی‌های دنیا نرود. »

* بعد از ماه رمضان خودتان را رها نکنید

برای اینکه در حال و هوای ماه مبارک رمضان بمانیم و خدایی نکرده به گناه آلوده نشویم  با خودمان قول و قراری بگذاریم و به آن پایبند باشیم. به عنوان مثال هر ماه یک روز را روزه بگیریم. هدف از روزه گرفتن دستیابی به «تقوا» و دوری از گناه است؛ خداوند می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر شما روزه نوشته شد چنانکه بر آنان که پیش از شما بودند نوشته شد، باشد که پرهیزگار شوید.» به همین خاطر است که در ماه مبارک حال و هوای معنوی پیدا می‌کنیم و احساس می‌کنیم به خدا نزدیک‌تر شده ایم. پس برای اینکه به راحتی این نزدیکی را از کف ندهیم، روزه بگیریم. 

پاشایی کارشناس دینی در این باره تاکید می‌کند: «انسان باید با خودش  شرط و قرارداد ببندد. تاعملی که هرچند کوچک باشد برآن عمل مداومت و استمرار داشته باشد تا  آن عمل دستش را می‌گیرد. مثلا در مورد روزه با خودمان شرط کنیم که هر ماه یک روز را روزه بگیرم. یعنی اگر می‌خواهید حال معنوی خوبی داشته باشید از روزه کمک بگیرید.» 

* برای خودمان شرط تعیین کنیم/ ماه رمضان و تولدی دوباره

از روز اول بعد از ماه مبارک با خودمان قرار بگذاریم تا این حالات و درِ رحمتی که به روی‌مان باز شده را از دست ندهیم و سعی کنیم که واجبات و ترک محرمات انجام دهیم. حالا که حال‌مان خوب شده، دیگر نگذاریم حال‌مان خراب شود. به عنوان مثال تعقیبات نمازمان را درست‌تر اجرا کنیم. وقتی نمازمان به تأخیر افتاد، استغفار کنیم و جبران کنیم. و برای دفعات بعدی، مقدماتی بچینیم که دیگر نمازمان به تأخیر نیفتد. سعی کنیم غیبت نکنیم یا غیبت را گوش ندهیم. از نگاه به نامحرم پرهیز کنیم. انسان بعد از ماه رمضان انگار دوباره متولد شده است و باید مراقب خودش باشد. بعد از ماه مبارک رمضان، ما باید یک زندگی معنوی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه در این بار می‌گوید: «اعمال عبادی را ترک یا کم نکنید. مثلا انسان با خودش قرارداد ببند که نیم ساعت یا یک ربع قبل از نماز صبح بیدار می‌شود و نماز شب بخواند. همچنین در ماه مبارک سعی کردیم خیلی قرآن بخوانیم سعی کنیم که در روز یک صفحه یا ده صفحه قرآن بخوانیم، این بحث مشارطه می‌تواند آرامش ما را دو چندان کند.» 

* بهترین عمل، ترک گناه!

رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه، اولویت اصلی اعمال ماه مبارک رمضان و بهترین عمل در این ماه را «ترک گناه» معرفی می‌کنند. حضرت در این خطبه به فضیلت‌ها و عبادات در این ماه و انجام مستحبات آن اشاره می‌کنند؛ اما در نهایت در پاسخ به پرسش حضرت علی (ع) که: یا رسول الله! بهترین عمل در این ماه چیست؟ فرمودند: «برترین اعمال در این ماه، ترک محرمات الهی است.» 

بنابراین یکی از مهمترین اقدامات برای حفظ آثار روزه و حال و هوای ماه رمضان، ترک گناه است. هر گناه به مانند نقطه سیاهی است که بر دل انسان می‌نشیند و اگر این نقاط زیاد شود، دل تاریک شده و دیگر امیدی به اصلاح آن نمی‌رود.
چنان که امام صادق (ع) فرمود: «هرگاه مرد مرتکب گناهی شود در قلب او نقطه سیاهی ظاهر می‌شود پس اگر توبه نمود آن سیاهی محو می‌شود ولی اگر بر گناهش افزود بر آن سیاهی نیز افزوده می‌شود تا جایی که سیاهی بر قلبش چیره می‌گردد پس بعد از آن هرگز به رستگاری نمی‌رسد.» 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1158532

مهمترین اخبار ایران و جهان: