نیوز سیتی!
25 فروردین 1402 - 09:21

نیاز به خون و فرآورده‌های خونی امری همیشگی است/ نیاز مبرم استان فارس به همه گروه‌های خونی

مدیرکل انتقال خون استان فارس با اشاره بع کاهش خون و فرآورده‌های خونی گفت: در ایام ماه مبارک رمضان بعد از افطار پایگاه‌ها فعال بوده و مراجعات مردمی برای اهداء خون به پایگاه‌ها انجام می‌شود.

مجید اکبرزاده در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: به دلیل کاهش مراجعه جهت اهدای خون در عید نوروز و ماه مبارک رمضان و از طرفی مستنر بودت نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در حال حاضر با کاهش ذخایر خونی مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه برخی بیماران نیاز به تزریق منظم خون دارند، اظهار داشت: از طرفی عمر مصرف محصولی مانند پلاکت در بهترین شرایط سه روز است، از این جهت نیاز است تا مردم به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه مداوم داشته باشند تا نیاز بیماران و بیمارستان‌ها را تأمین کنیم. 

وی ادامه داد: خون و فرآورده‌های خونی مانند دارو نیست که عمری یک سال تا دو سال داشته باشند بنابراین برخی از فرآورده های خونی مانند پلاکت سه روز، خون حداکثر ۳۵ روز و پلاسما نهایتا یک سال طول عمر دارند، اما پلاکت که نیاز بیماران سرطانی است باید در عرض سه روز که طول عمر این فرآورده است به صورت روزانه در دسترس باشد تا بتوانیم نیاز بیمارستان‌ها و بیماران را برطرف کنیم. 

مدیر کل انتقال خون استان فارس و متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان پایگاه‌ها بعد از افطار فعال هستند، افزود: در این ماه مبارک به ویژه شب‌های قدر مردم نذر اهدای خون داشته اند و اهدای خون با استقبال رو به رو بوده است، اما در کل استان فارس مراجعات مردمی به پایگاه‌های انتقال خون در شب‌های قدر کاهش ۱۳ درصدی داشته است. 

اکبرزاده ادامه داد: خواهشی که از مردم داریم این است که هم برای اینکه سلامت و کیفیت خون تضمین شود و هم اینکه ما بتوانیم از طرفی تکریم ارباب رجوع و مراجعه کنندگان را به خوبی انجام دهیم، اهدای خون و نذر خون خود را به مناسبت های خاصی مانند شب های قدر یا محرم موکول نکنند و برنامه‌ریزی داشته باشند تا در طول ماه‌های مختلف سال بتوانند به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند تا هم خدمات پایداری تری برای بیمارستان ها داشته باشیم و هم بتوانیم خدمات بهتری را برای مردم انجام دهیم.

وی در آخر افزود: ساعت فعالیت پایگاه های اقماری در این هفته و ایام شب های قدر در شیراز و شهرستان ها به این شرح است: 
پنجشنبه ۱۴۰۲/۱/۲۴ قوامی ۸ صبح الی ۱ بامداد ، نمازی ۸ صبح الی ۲۰:۳۰ ، تیم سیار در رهپویان وصال ۱۹ الی ۱ بامداد ، تیم سیار شاهچراغ ۱۹ الی ۱ بامداد، جمعه  ۱۴۰۲/۱/۲۵ قوامی ۸ صبح الی ۲۰:۳0. کازرون شب‌های ۲۳و ۲۴فروردین از ۱۹:۳۰ الی ۲۳:۳۰ و روزهای عادی از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲:۴۵، آباده همه روزه از ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و روزهای نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم از ساعت ۲۰ الی ۲۴. داراب همه روزه از ۸ الی ۱۳:۳۰ از ۱۷ الی ۲۳، جهرم همه روزه ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰  و ۱۷ الی ۲۴، لار همه روزه ۷:۳۰ ال ۱۳:۳۰ و ۲۰ الی ۲۴، گراش ۸ صبح الی ۱۱شب.

پایان پیام/د

منبع: فارس
شناسه خبر: 1146876

مهمترین اخبار ایران و جهان: