نیوز سیتی!
23 فروردین 1402 - 14:07

غرب آزادی‌ که برای ما تجویز می‌کند، برای خودش روا نمی‌داند/ مراقب باشیم تاریخ اندلس تکرار نشود

عضو هیأت علمی دانشگاه‌ مازندران با تاکید بر اینکه آزادی یک کالای وارداتی و نابسته به فرهنگ نیست، گفت: جالب‌تر اینکه غرب نسخه‌ای را که در تعریف آزادی و جوانب و لوازم آن برای جوامع غیرغربی مثل ایران تجویز می‌کند، برای خودش روا نمی‌داند.

صادق‌علی رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری درباره آزادی‌های غربی و مقایسه آن با آزادی‌های تعریف شده اسلام اظهار کرد: ما در مباحث حقوقی و سیاسی تقریبا هیچ پدیده اجتماعی بی‌حد و حصر نداریم.

وی گفت: آزادی یکی از همان پدیده‌ها است که حدود و ثغور را از آن بگیریم به بی‌بند و باری و ولنگاری می‌رسد و به‌شدت آزارنده می‌شود؛ مثل آزادی بیان که طبعا" با آزادی فحاشی، هتاکی، دروغ ، تهمت و امثالهم منافات دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه‌ مازندران اضافه کرد: آزادی عمل هم نباید به آزادی اذیت و آزار، قتل،  غارت، تعدی و تجاوز تسری پیدا کند.

رنجبر بیان کرد: آفات آزادی بی‌حد و حصر، فساد است که از مظاهر آن هنجارشکنی، قانون شکنی، حرمت‌شکنی، ارزش‌ستیزی، دین‌ستیزی و تحریف ماهیت آزادی است.

وی با تاکید بر اینکه آزادی یک کالای وارداتی و نابسته به فرهنگ نیست، خاطرنشان کرد: بلکه دقیقا تجلیات متنوعی در جوامع گوناگون دارد و به تناسب پذیرش و ظرفیت فرهنگی و روانی آحاد یک جامعه قابل جرح و تعدیل است و به همین خاطر ما باید پیرامون آزادی به تنویر اذهان بپردازیم!

این عضو هیأت علمی دانشگاه‌ مازندران اظهار کرد: آزادی بی‌حد و حصر، با شکستن مرزبندی‌های قانونی و اعتقادی، امنیت ستیز نیز هست و توجیه و بستر مناسبی برای ارتکاب بسیاری از جرائم عمومی فراهم می‌آورد.

رنجبر ادامه داد: جالب‌تر اینکه غرب نسخه‌ای را که در تعریف آزادی و جوانب و لوازم آن برای جوامع غیرغربی مثل ایران تجویز می‌کند، برای خودش روا نمی‌داند.

وی اضافه کرد: آزادی‌های مورد نظر غرب در موضوعات خاصی آمیخته به روابط حیوانی و غیرانسانی نیز است و ما در نگاه شرعی خودمان به این بعد از مجوزها  که تحریف آزادی و ترویج بی‌بند و باری است، رویکردی نداشته و مانع از آلودگی جامعه انسانی به پدیده‌های ضداخلاقی می‌شویم و معتقدیم که جامعه باید از ضداخلاقیات مصون بماند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه‌های مازندران یادآور شد: مشخصا" صنعت پورن و آزادی روابط جنسی بین انسان‌ها با هم و یا بین انسان و حیوان و سایر تجلیات منفی مثل همجنس بازی و خودارضایی با فرهنگ دینی ما همخوانی ندارند.

رنجبر ادامه داد: یکی دیگر از این تعارضات ما با آزادی غربی، عریانی و نیمه‌عریانی و یا اختلاط در اماکن عمومی خاص و دارای حریم مثل استخرها و سواحل شنا و غیره است که در ذات مفسده انگیز و تهدیدی برای نهادهای اصلی مانند خانواده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کشف حجاب در کشور ما که با برداشتن روسری‌ها آغاز شده و رفته رفته در حال استفاده از مدها و لباس‌های نیمه‌عریان به پیش می‌رود، تصریح کرد: این مقوله تقلید و جلوه‌ای از همان آزادی‌های دیکته شده غربی از طریق ماهواره‌ها و فضای مجازی و یا در سفرهای شهروندان ما به کشورهای غربی است و طبعا ناقض ارزش‌ها و منویات دینی و ملی ماست و بدترین اثرش هویت‌زدایی دینی، ملی و اخلاقی از جامعه ما به‌ویژه نسل‌های در پیش‌رو است که جامعه در آینده متعلق به آنها است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه‌ مازندران با تاکید بر اینکه نکته‌ای که نباید مغفول بماند چگونگی مواجهه با پدیده‌های ضداخلاقی مثل بدحجابی در جامعه است، خاطرنشان کرد: که بنا به فرموده رهبر انقلاب اولا" نباید از این افراد، بی‌دین پنداری داشته و آنها را تافته‌های جدابافته بدانیم و ثانیا" نباید گزنده حرف زده و یا قضاوت و اظهارنظر کنیم و سوم اینکه امر به معروف در دو گزینه یکی احتمال تأثیر و دیگری سخنرانی نکردن و یا همان تذکر کوتاه دو سه کلمه ایست، محدود می‌شود.

رنجبر با بیان اینکه  یادمان باشد اسلام دین محبت و خوش اخلاقی شاخصه موفقیت پیامبر گرامی اسلام(ص) در انجام رسالت اخلاق محوری ایشان است، یادآور شد:  ضرورت جهاد تبیین برای روشنگری ذهنی مخاطبان و مرتکبان جهت نشان دادن عمق طرح و برنامه دشمن در مسیر هویت‌زدایی مذهبی از مادران فردای جامعه ما است.

وی در پایان هشدار داد: مواظب باشیم تا تاریخ اندلس در جامعه ما تکرار نشود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1143032

مهمترین اخبار ایران و جهان: