نیوز سیتی!
19 فروردین 1402 - 23:42

تولید ۷۳۰ هزار تن شیر در واحدهای دامی استان قزوین

قزوین- مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تولید ۷۳۰ هزار تن شیر در واحدهای دامی این استان طی یکسال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد میربابایی افزود: این میزان شیر تولیدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۷۳۶ هزار تن بوده کاهش جزئی داشته که این کاهش با توجه به تعدیل نرخ ارز خصوصاً در واحدهای دامداری روستایی اتفاق افتاده است.

وی مهمترین عوامل افزایش تولید شیر در استان را وجود واحدهای پرورش گاو شیری صنعتی با ظرفیت بالا و وجود دام‌های ارزشمند پر تولید در سطح استان ذکرکرد به طوری که این استان با میانگین تولید ۴۲ کیلوگرم شیرخام رتبه اول میانگین تولید در کشور را دارد.

میربابایی یادآور شد: استان قزوین رتبه پنجم تولید شیر در کشور را دارد و بیشترین میزان تولید شیر در شهرستان قزوین با ۳۱ درصد، آبیک با ۲۷ درصد و مابق در سطح شهرستانهای دیگر این استان تولید شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص اهمیت تولید شیرخام گفت: بهترین منبع برای جلوگیری از پوکی استخوان، تأمین کننده کلسیم و فسفر، پروتئین حیوانی ارزان قیمت و بعنوان تنها غذای بدون جایگزین باعث شده تا این ماده غذایی اهمیت بیشتری در سبد غذایی مردم داشته باشد که این مهم ایجاب می‌کند تا میزان تولید شیر نیز متناسب با تقاضا افزایش یابد.

میربابایی افزود: حدود ۷۰ درصد شیر تولید شده در دامداری‌های استان قزوین به سایر استان‌ها عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: استان قزوین از قطب‌های تولید شیر در کشور به شمار می‌رود و شیر مورد نیاز بسیاری از کارخانجات لبنی را تأمین می‌کند

به گفته وی؛ مهمترین خصوصیات شیر قزوین؛ حجم بالای تولید صنعتی است که به لحاظ استاندارد بالا مورد استفاده کارخانجات فرآورده‌های لبنی قرار می‌گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1136232

مهمترین اخبار ایران و جهان: