نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 10:39

وضعیت نابسامان آرامستان‌ها در قزوین زیبنده جامعه شیعه ایرانی نیست

قزوین- جمعی از ذاکرین اهل بیت در استان قزوین با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت آرامستان های قزوین ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود ۴۰ نفر از مداحان برجسته استان قزوین در بیانیه‌ای با گلایه از وضعیت آرامستان ها در استان قزوین تاکید کردند: وضعیت نابسامان آرامستان ها در قزوین زیبنده جامعه شیعه ایرانی نیست.

متن این بیانیه بدین شرح است:

عرصه ستایشگری از دیرباز مورد توجه معصومین علیهم السلام بوده است و این بزرگواران همواره به بهانه‌های مختلف از شاعران و ستایشگران برای برپایی محافل روضه و ترویج شعائر دینی بهره برده‌اند و دیگران را نیز به این امر تشویق می‌کردند. یکی از بخش‌ها و شاخه‌های ستایشگری، عرصه مرثیه‌خوانی بر سر قبور مؤمنین است که امروزه از آن به ترحیم‌خوانی یاد می‌شود. این امر نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مخاطبین این عرصه حتی افرادی هستند که تا به حال ممکن است به هیآت مذهبی رفت و آمد نداشته باشند. لذا باید این فرصت را مغتنم شمرد و در حد یک محفل روضه بر سر مزار، فرهنگ و شعائر دینی را در قالب مرثیه‌سرایی به گوش اقشار مختلف جامعه رساند.

اما متأسفانه به جای اینکه آرامستان‌ها بستری برای ترویج فرهنگ دینی باشد، به محلی برای ترویج موسیقی، فرهنگ‌های خلاف شرع و عرف شده است. استفاده از ابزارآلات موسیقی مانند نی، دف، سه تار، پخش موزیک، رادیو ترحیم، خوانندگی به جای ستایشگری و اموری مانند پهن کردن فرش قرمز، برگزاری جشن تولد برای متوفی و ظاهرسازی‌هایی که نه تنها هیچ سنخیتی با فضای آرامستان‌ها ندارد بلکه به یک مقوله علیه فرهنگ صحیح دینی تبدیل شده است.

اموری که سودی برای فرد متوفی ندارد و باعث رنجش خاطر مراجع عظام تقلید، علما و عموم مؤمنین شده است.

متأسفانه فضای آرامستان‌ها از عرصه یادآوری آخرت، به محلی برای اشاعه منکر تبدیل شده است.

از جمیع روحانیون، مسئولین و دست‌اندرکارانی که توان مقابله با این پدیده خلاف شرع و عرف را دارند تقاضامندیم با یک مطالبه‌گری عمومی خواستار مقابله با این منکر شده تا فضای آرامستان‌ها به همان حالت دینی و سنتی خود بازگردد.

ما جامعه‌ی ستایشگران اهل بیت (ع) که ذیل این متن را امضا نمو ده ایم از علما و حوزه‌ی علمیه ی شهر، امام جمعه‌ی محترم، استاندار ولایی، فرماندار محترم، شورای شهر و شهرداری به عنوان مالک آرامستان‌ها، دادستان محترم، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مداحان، اداره‌ی اوقاف و امور خیریه و همه ی کسانی که امروز سکان اداره‌ی دارالمومنین قزوین را به دست دارند می‌خواهیم با ورود به موضوع پر از وهن مذهب اداره‌ی مجالس ختم، هم از ادامه‌ی رنجش خانواده‌های اصیل و مذهبی قزوین و هم از آزار ارواح مؤمنین و مومنات به رحمت حق پیوسته جلوگیری فرمایند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1185076

مهمترین اخبار ایران و جهان: