نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 11:34

معنویت سکولار در برابر اسلام انقلابی قرار می‌گیرد

معنویت سکولار در ایران صرفاً یک مسئله شخصی نیست؛ بلکه یک پروژه سیاسی برای خدشه به باور روحانیت طرفدار اسلام ناب محمدی است که امام خمینی پرچمدار آن بود.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، از جمله روش‌های مبارزه با ماهیت حقیقی نظام یا فراتر از آن، مبارزه با ماهیت اعتقادی اسلام، معنویت سکولار است. از دهه هشتاد روش‌های معنویت نوین یا سکولار ابداع و برای توزیع و تبلیغ آن سرمایه‌گذاری شد و ترویج «معنویت منهای دین» یا «ابداع معنویت شخصی» در دستور کار قرار گرفت. در ایران، هم در عرصه نظر و هم در میدان عمل مصادیق آن یافت شد. واژه «عرفان‌های کاذب» یا مفاهیم دینی مانند «انرژی‌درمانی» یا روش‌های تسکین آلام از راه معنویت ساختگی، نمونه‌هایی بود که نظام جمهوری اسلامی در عرصه عمل با آن برخورد کرد اما در نظر به دلیل پنهان کردن ابراز فکر و عقیده برخورد با آن صورت نگرفت بلکه «رهبری» محور تبیین آن شد.

تعریف معنویت سکولار از زبان بزرگان این گرایش

معنویت سکولار، معنویتی است که لازمه آن زهد، تقوا، پاکدامنی و ریاضت نیست و مراقبت از خود را راه رسیدن به آن نمی‌داند بلکه نفی ماوراء الطبیعه و جاودانگی اسلام از خصایص آن به حساب می‌آید. مثلاً مصطفی ملکیان (از مبلغان این نوع معنویت) می‌گوید: «انسان مدرن دیگر نمی‌تواند دین را مانند انسان سنتی و همچون قبل قبول کند، بنابراین دو راه در پیش دارد، ۱ ـ به کلی دست از دین بردارد ۲ ـ دین را به صورت جدید بپذیرد و شما می‌توانید این فهم جدید از دین را معنویت بنامید. ممکن است شما بگویید که این معنویت فاصله زیادی با دین سنتی و فهم سنتی از دین دارد بنده از پذیرش این نکته ابایی ندارم. آن دین امروز نه به لحاظ رئالیستیک و نظری قابل دفاع است و نه به لحاظ پراگماتیستیک و عملی، یعنی امروز اگر شما دغدغه حقیقت را داشته باشید دین سنتی دیگر قابل دفاع نیست اگر هم دغدغه نجات داشته باشید باز هم دین با تعریف سنتی قابل دفاع نیست و ما امروز به معنویت نیاز داریم.

دین به مثابه یک مخدّر روانی

این معنویت حتماً با سکولاریسم و آنچه اصطلاحاً عقلانیت مدرنیته ماتریالیستی نامیده می‌شود سازگار است، زیرا ادعای معرفت‌بخشی و نه نجات‌بخشی نخواهد داشت و عرصه معرفت، عقلانیت، سعادت و نجات بشر را به مدرنیته سکولاریستی غرب واگذار می‌کند و خود به مثابه داروی تخدیری و آرامش‌بخش آن هم فقط برای کسانی که بخواهند، عمل می‌کند. با این اوصاف فرد می‌تواند آلوده به انواع گناه و بی‌اخلاقی باشد اما روشی پیدا کند که آن روش مثل انرژی‌درمانی مشکلات وی را حل کند. معنویت مُنتزِع از آخرت و فاقد نتیجه طبیعتاً فراتر از سکولاریسم سیاسی است که فرد را نیز به مسلخ بی‌بنیادی در فطرت می‌کشاند.

مقابله رهبری با معنویت منحرف سکولار

آیت‌الله خامنه‌ای این هجمه به باورهای دینی را به خوبی متوجه شده و مراکز فرهنگی و دانشجویی را نسبت به آن هشیار کردند و جوانان را مستعدترین افراد برای جذب احتمالی به این مسیر انحرافی دانستند. هشدارهای ایشان برخی دشمنان بیرونی را نیز عصبی کرد که نشان می‌دهد معنویت سکولار در ایران صرفاً یک مسئله شخصی نیست؛ بلکه یک پروژه سیاسی برای خدشه به باور روحانیت طرفدار اسلام ناب محمدی است که امام خمینی (ره) پرچمدار آن بود. معنویت بدون عدالت و معنویت بدون اخلاق دینی و معنوی، نقطه مقابل امام بود به همین دلیل معنویت سکولار را می‌توان پروژه‌ای علیه اسلام سیاسی دانست که پلورالیسم دینی را در قالب معنویت دنبال می‌کند.

عرفان‌های کاذب فلج‌کننده جوانان است

آیت‌الله خامنه‌ای ضمن هشدار به معنویت‌های کاذب تقرب به خدا، تقوا و انس با قرآن را راه معنویت واقعی می‌دانند: در محیط‌های جوان مراقب عرفان‌های کاذب باشید. این‌ها به خصوص در دانشگاه‌ها رخنه می‌کنند. یکی از برنامه‌ها این است که عرفان‌های کاذب را در داخل دانشگاه‌ها رخنه دهند. این هم یکی از آن چیزهای فلج‌کننده است. اگر کسی اسیر و دچار این بافته‌های بی‌اساس و عرفان‌های کاذب شود واقعاً او را فلج می‌کند. معیاری که ما برای تحرک به سمت علوّ معنوی و راه تقرب به خدا داریم تقوا است، پرهیز کاری است، پاکدامنی است.


شما بخش‌هایی از این کتاب را خواندید

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1191676

مهمترین اخبار ایران و جهان: