نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 18:31

رمزگشایی از دیدار غیرمنتظره سیسی با ولیعهد عربستان/آشتی دیپلماتیک پس از دعوای رسانه‌ای

کارشناسان معتقدند، سفر غیرمنتظره رئیس‌جمهور مصر به عربستان بی‌ارتباط با دو پرونده مهم داخلی و خارجی نیست. نخست، اینکه سیسی امیدوار است عربستان بتواند اقتصاد مصر را که در آستانه فروپاشی قرار دارد، نجات دهد و دوم، اینکه درباره موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور رئیس‌جمهور سوریه در آن گفت‌وگو کند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر شامگاه یکشنبه در سفری غیرمنتظره و شبانه وارد فرودگاه جده شد و مورد استقبال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قرار گرفت. نکته قابل تأمل اینکه این دیدار بسیار کوتاه بود و وی پس از چند ساعت به مصر بازگشت. این دیدار کوتاه باعث شد تا این سؤال در ذهن افکار عمومی منطقه پیش بیاید که دلایل واقعی سفر سه ساعته سیسی به عربستان و دیدارش با بن سلمان چیست؟

کارشناسان معتقدند، این دیدار غیرمنتظره و کوتاه بی ارتباط با دو پرونده مهم داخلی و خارجی نیست؛ نخست، اینکه سیسی امیدوار است عربستان سعودی بتواند اقتصاد مصر را که در آستانه فروپاشی قرار دارد، نجات دهد. دوم، اینکه درباره موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در آن گفت و گو کند. این در حالی است که عربستان اسد را به نشست سران کشورهای عربی که ماه می در عربستان سعودی برگزار می شود، دعوت کرده است.

پس از این دیدار رئیس جمهور مصر با انتشار تصویری در حساب کاربری خود در فیس بوک، دیدارش با ولیعهد سعودی را رسانه ای کرد و در توضیح آن نوشت: از دیدار با برادرم، محمد بن سلمان خوشحالم. از پادشاهی عربستان سعودی به دلیل استقبال و مهمان نوازی صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

وی با انتشار پیامی تلاش کرد عمق و استحکام روابط دوجانبه میان مصر و پادشاهی عربستان سعودی را نشان دهد و بگوید مشتاق توسعه و تقویت روابط با ریاض در همه زمینه‌هاست. بیانیه‌های رسمی منتشر شده از سوی هر دو طرف چیز زیادی از دلایل انجام این دیدار نشان نمی‌دهد و تنها می‌توان تأکید کرد این دیدار در چارچوب روابط دوستانه میان دو کشور انجام شد.

احمد الفهمی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصردرباره این دیدار گفت: رهبران دو کشور روابط نزدیک و متمایز تاریخی دو کشور برادر را در همه سطوح ستودند و بر اهمیت تداوم سفرها در راستای توسعه روابط برادرانه تأکید کردند. ریاض و قاهره مشتاق ارتقای همکاری های مشترک در همه زمینه ها به نفع دو ملت برادر هستند و به هماهنگی و مشورتها در زمینه تحولات و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه خواهند داد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز اعلام کرد، رئیس جمهور مصر در ضیافت سحرگاهی با بن سلمان دیدار کرد و دو طرف درباره روابط نزدیک و تاریخی دوجانبه، چشم‌انداز همکاری و راه‌های تقویت روابط تبادل نظر کردند. همچنین درباره راه‌های مختلف توسعه روابط و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوعات مورد علاقه مشترک به رایزنی پرداختند.

آشتی دیپلماتیک پس از دعوای رسانه‌ای

این دیدار از آن جهت قابل توجه است که پس از ماه‌ها تنش در روابط قاهره و ریاض انجام می‌شود، موضوعی که باعث شد تبادل رسانه‌ای میان خبرنگاران وابسته به دو کشور تحت تأثیر قرار بگیرد. ناظران منطقه‌ای معتقدند، سفر رئیس‌جمهور مصر به عربستان بیانگر عمق روابط دو کشور است و سیسی با بن سلمان درباره راه‌های توسعه روابط مصر و عربستان، روابط منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع فلسطین، بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب و برخی پرونده های دیگر تبادل نظر کرد.

به نظر می‌آید سفر سیسی به عربستان سیلی محکم بر صورت کسانی باشد که بر سر راه روابط کشورهای عربی با یکدیگر سنگ‌اندازی می‌کنند و فراموش کرده‌اند، اعراب مسلمان همه یک ملت و یکپارچه هستند و با هر عقیده‌ای مخالفت خود را با یکجانبه‌گری غرب و تجاوزات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهند.

سعودی‌ها با تغییر سیاست‌های گذشته خود مبتنی با رابطه با آمریکا، اکنون معتقدند اختلافات سیاسی میان اعراب هر چه باشد، طبیعی و درون خانوادگی است. عربستان در حال تغییر شکل متحدان خود در منطقه است و آن را متناسب با تغییرات سریع داخلی جلو می‌برد. مصر نیز همچون گذشته کشور متحد و دوست عربستان سعودی باقی خواهد ماند. در هر صورت آنچه می‌توان از دیدار سیسی و بن سلمان گفت، اینکه باید مننظر روزهای آینده ماند که گذر زمان می تواند به تمام سؤالات مهم مطرح پاسخ دهد.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129976

مهمترین اخبار ایران و جهان: