نیوز سیتی!
29 آذر 1401 - 09:02

تضامین بانکی چالش شرکت دانش بنیان/ ادبیات بانک ها تغییر نکرده است

گرگان- رئیس پارک علم و فناوری گلستان گفت: اگرچه قانون جهش دانش بنیان مصوب شده اما هنوز در بانک ها این ادبیات را نداریم که دانش فنی را ارزیابی کنند و آن را به عنوان ضمانت در نظر بگیرند.

مهدی غفاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: شرکت‌های دانش بنیان در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه مجوزها که برای پروانه تاسیس و بهره برداری مورد نیاز است، ندارند و همینطور شکایتی از صمت، جهاد کشاورزی و محیط زیست نداشته‌ایم و مدیران در کارگروه‌های استانی با ما همکاری می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان افزود: بیشترین مشکلات در حوزه مجوز دانش بنیان‌های غذا و دارو و تجهیزات پزشکی است که آن بخشی که به استان برمی گردد، همکاران استانی مساعدت لازم را انجام می‌دهند ولی آن بخشی که در اختیار و حوزه تصمیم‌گیری آنها نیست باید در تهران مجوز آن اخذ شود.

وی عنوان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که در حد امکان به استان‌ها تفویض اختیار شده یا در تهران ساز و کارهای راحت تری را در نظر بگیرند تا دانش‌بنیان‌ها مشکلی برای مجوز نداشته باشند.

غفاری گفت: در خصوص تسهیلات مشکلی که وجود دارد آن است که بانک‌ها و صندوق‌ها، قواعد مالی خود را داشته و دفاتر رسمی، گردش مالی، سرمایه ثبتی و غیره می‌خواهند و برخی از شرکت‌های دانش بنیان این مباحث را نداشته یا ناقص دارند که باید آن را برطرف کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان اضافه کرد: اما بخشی از مشکلات به بانک برمی‌گردد و بانک‌ها نباید شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها را همچون شرکت‌های قدیمی ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها در دانش فنی و نرم‌افزار متفاوت از دیگر شرکت‌ها بوده که برای آن ارزش گذاری نشده است.

غفاری گفت: اگرچه قانون جهش دانش بنیان مصوب شده که به این موضوع کمک کند اما هنوز در بانک‌ها این ادبیات را نداریم که دانش فنی را ارزیابی کنند و آن را به عنوان ضمانت در نظر بگیرند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان بیان کرد: بانک‌ها همچنان تضامین ملکی بانکی را مطالبه کرده و شرکت‌های تازه تاسیس نمی‌توانند از پس آن برآیند در نتیجه در زمینه اخذ تسهیلات دچار مشکل می‌شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 921332

مهمترین اخبار ایران و جهان: