نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 00:29

ادامه چالش جنگنده‌های «اف-16» ترکیه برای ارتش یونان

رسانه‌های یونانی از نقض حریم هوایی این کشور از سوی جنگنده‌‌ها و پهپادهای مسلح ترکیه در ایام کریسمس که نقض توافق‌های دوجانبه است، خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های یونانی یکشنبه شب به وقت تهران از نقض حریم هوایی این کشور از سوی جنگنده‌ و پهپادهای مسلح ترکیه خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های یونان، ترکیه حتی در ایام کریسمس به چالش حریم هوایی یونان ادامه می‌دهد. علیرغم اینکه دو کشور توافقنامه‌ای را امضا کرده‌اند که به صراحت تصریح می‌کند در اعیاد بزرگ مذهبی و ملی هیچ گونه رزمایش و فعالیت نظامی از سوی دو کشور انجام نخواهد شد، نیروی هوایی ترکیه روز یکشنبه دو فروند جنگنده «اف-۱۶» و یک فروند پهپاد بر فراز دریای اژه اعزام کرد.

وزارت دفاع یونان در بیانیه خود از ۱۱ مورد نقض حریم هوایی کشور توسط جنگنده‌ها و پهپادهای ترکیه خبر داده است. این وزارتخانه اعلام کرد که هواپیماهای ترکیه در شمال شرقی، مرکز و جنوب شرقی دریای اژه پرواز کردند و طبق قوانین بین‌المللی هوانوردی شناسایی و رهگیری شدند.

دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. این دو کشور همسایه به دلیل ترس از هم به شدت در حال تقویت توان نظامی خود برای یک درگیری محتمل هستند.

 در تازه ترین تنش بین  دو کشور، رئیس جمهور ترکیه گفته است که برد موشک بالستیک جدید تایفون ترکیه به ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  گفت: «برد موشک تایفون را ۵۶۰ کیلومتر اعلام کردند، اما ما حتی ۵۶۰ را هم کافی نمی‌دانیم. چند روز قبل جلسه داشتم، پرسیدم وضعیت نهایی چگونه است. آن‌ها گفتند برد تایفون بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.»

رئیس جمهور ترکیه افزود که یونان باید از چنین تحولات فناوری در ترکیه هراس داشته باشد. این در حالی است که رئیس ستاد کل ارتش یونان در هشدار به ترکیه اعلام کرده هرکسی به فکرحمله باشد با قدرت آتش یونان مواجه خواهد. 

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 934276

مهمترین اخبار ایران و جهان: