نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 11:16

کاهش ۵۰۰ تنی سهمیه آرد در استان قزوین

قزوین- اجرای هوشمند سازی نظارت بر نانوایی‌ها از طریق سامانه «نانینو» باعث افزایش نظارت بر نانوایی‌ها شده اما کاهش سهمیه آرد در هفته های اخیر گلایه هایی را به دنبال داشته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - حسن عابدینی: مصرف بالای آرد و همچنین نارضایتی عمومی نسبت به کیفیت نان در کشور یکی از مهم‌ترین مباحثی بود که در سالهای اخیر توسط مردم مطرح می‌شد و دولت سیزدهم از همان ابتدای کار خود تلاش کرد تا شرایط در نانوایی‌ها و همچنین میزان بالای مصرف آرد در کشور را ساماندهی و بهینه سازد.

با استقرار دولت سیزدهم و از ابتدای سال ۱۴۰۱ سامانه‌ای تحت عنوان «نانینو» به صورت پایلوت ابتدا در زنجان و سپس در استان قزوین راه اندازی شد تا با افزایش نظارت بر نحوه ارائه نان به مردم میزان مصرف آرد نیز ساماندهی و در نهایت کیفیت آن نیز افزایش یابد.

این سامانه از طریق یک کارت‌خوان تلاش داشت تا با یک مدیریت هوشمند زمینه رصد بر نانوایی‌ها را افزایش داده و باعث افزایش کیفیت نان در استان را فراهم کند.

با اجرای این سامانه فروش نان در نانوایی‌ها فقط باید از طریق این کارت‌خوان و با در دست داشتن کارت عابر بانک صورت می‌گرفت. هرچند در ماه‌های ابتدایی با سختی برای مردم روبرو بود اما بعد از مدتی شرایط تسهیل شده و اکثریت مردم نیز همراهی لازم را با نانوایی‌ها داشتند اما در هفته اخیر اعمال برخی سیاست‌ها در میزان سهمیه آرد نانوایی‌ها باعث ایجاد نارضایتی در این صنف شد.

از هفته گذشته با محاسبه عملکرد میزان فروش نان توسط نانوایی‌ها از طریق سامانه نانینو، سهمیه آرد نانوایی‌ها تغییر کرده و با کاهش جدی روبرو بود تا جایی که باعث افزایش نارضایتی‌ها شد.

این در حالی است که کارشناسان و برخی نانوایان معتقد بودند کاهش به یکباره این سهمیه علاوه بر اینکه منطقی و عادلانه نیست بلکه باعث افزایش و طولانی شدن صف‌ها خواهد شد.

محمد بهرامی رئیس صنف نانوایان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قزوین دومین استان پایلوت در زمینه طرح نانینو و هوشمندسازی رصد نانوایی‌ها بود، اظهار کرد: این طرح با سرعت و همراهی خوبی از سوی نانوایی‌ها و حتی مردم در قزوین اجرا شد.

فیلترهای «نانینو» باید منطقی شود

وی تاکید کرد: اما این سامانه فیلتر و داده‌هایی دارد که منطقی نیست و باید آن را اشتباه دانست و همین امر باعث بروز تصمیمات اشتباه خواهد شد.

رئیس صنف نانوایان استان قزوین عنوان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات این سامانه محاسبه میزان نان تولیدی در هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی است به طوری که مثلاً اگر با هر کیسه آرد می‌توان ۱۰۰ عدد نان بربری تولید کرد در این سامانه این رقم ۱۵۰ عدد در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: ارائه خروجی نامناسب و داده‌های غیرمنطقی باعث بروز مشکلات و کاهش سهمیه و در نهایت اعتراض نانوایان استان قزوین شده است.

کاهش ۵۰۰ تنی سهمیه آرد در استان قزوین

باید منتظر افزایش صف در نانوایی‌ها باشیم

بهرامی اضافه کرد: هزینه‌های نانوایی‌ها زیاد است و این کاهش سهمیه حتی می‌تواند منجر به بسته شدن برخی نانوایی‌ها در قزوین شود که پسندیده نیست.

وی تاکید کرد: با اجرای این سیاست در استان کوچکی همچون قزوین به یکباره شاهد کاهش ۵۰۰ تن سهمیه آرد بوده‌ایم که برای قزوین رقم بسیار بزرگی است و می‌تواند در میزان ارائه نان به مردم اثرگذار باشد.

این مسئول با بیان اینکه اگر تغییری در این روند ایجاد نشود شاهد طولانی شدن صف‌های نانوایی هم خواهیم بود، یادآور شد: مسئولین استان برای رفع این مشکل و برگشتن منطقی سهمیه‌ها قول مساعد داده‌اند و امیدواریم به زودی رفع شود.

دیگر چیزی به نام سهمیه آرد وجود ندارد

عباس کاظمی فرماندار قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با اجرای این طرح اصولاً سهمیه‌ای که پیش از این وجود داشت از بین رفته و دیگر چیزی به نام سهمیه آرد برای نانوایی‌ها نداریم.

وی با بیان اینکه سهمیه‌های موجود در گذشته برخی اوقات باعث بروز رانت و بی عدالتی و حتی فساد می‌شد، افزود: با اجرای طرح نانینو و رصد هوشمند نانوایی‌ها میزان آرد یارانه‌ای نانوایی‌ها بر اساس «تراکنش صحیح» صورت گرفته و ثبت شده در سامانه نانینو است.

کاهش ۵۰۰ تنی سهمیه آرد در استان قزوین

فرماندار قزوین تاکید کرد: در سامانه نانینو میزان فروش نان هر نانوایی در حدود ۶ ماه اخیر کاملاً مشخص است و هر نانوایی از این پس بر اساس میزان نان فروش شده و تراکنش صحیح انجام شده آرد یارانه‌ای دریافت خواهد کرد و برای همین نیز در میزان آرد دریافتی نانوایی‌ها تغییراتی اعمال شده و شاهد کاهش و حتی افزایش میزان آرد برخی نانوایی‌ها بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: ۲۰ درصد از میزان آرد یارانه‌ای دریافتی نانوایی‌هایی که تراکنش صحیح در سامانه نانینو نداشته و یا حتی تخلفاتی داشته‌اند کاهش یافته است.

در نحوه محاسبه تبدیل آرد به نان اشتباهاتی وجود داشت

کاظمی بیان کرد: این کاهش جای نگرانی ندارد و اگر نانوایی افزایش تراکنش داشته و تغییری در میزان فروش داشته باشد بدون شک در فصول آینده آرد بیشتری دریافت کرده و به نوعی این کاهش به اصطلاح سهمیه جبران خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته در نحوه محاسبه نرخ تبدیل آرد به نان در نانوایی‌های سنتی اشتباهاتی وجود داشت که این نیز اصلاح شده و در مرحله جدید نیز مشکل آن حل خواهد شد.

فرماندار قزوین با بیان اینکه دولت مصمم است آرد یارانه‌ای با کیفیت مناسب به نان تبدیل شده و به مردم برسد، بیان کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش رقابت در کمیت و همچنین افزایش کیفیت نان است.

اجرای این طرح بدون شک می‌تواند به وضعیت آرد و نان در کشور سامان داده و به نوعی یارانه را به درستی در اختیار مردم قرار دهد اما در نظر گرفتن پیوست‌های رسانه و تلاش برای اقناع سازی جامعه هدف نباید فراموش شود.

شنیدن نظر نانوایان و دغدغه‌های آنها، رعایت عدالت و شفافیت و در نظر گرفتن نظرات مردم و در نهایت اقناع افکار عمومی در کنار اجرای طرح در زمان مناسب می‌تواند کمک خوبی در ساماندهی و رصد نانوایی‌ها باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 935276

مهمترین اخبار ایران و جهان: