نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 15:33

چین: ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای صداقت نشان داده است

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه کشورمان گفت که ایران از خود صداقت نشان داده و طرفین درگیر هم باید چنین مسیری را در پیش بگیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه «پنجره احیای برجام باز است اما نه برای همیشه»، گفت که مذکرات درباره ازسرگیری تعهدات برجامی در مرحله پایانی است.

نینگ در نشست مطبوعاتی روزانه وزارت خارجه چین، در واکنش به پرسش خبرنگاری درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: چین به گزارش‌های مرتبط توجه کرده است. مذاکرات درباره از سر گرفتن پایبندی به برجام در مرحله نهایی است.

وی افزود: با وجود دورنمای پیچیده و چالش‌برانگیز مذاکرات، هنوز برای دستیابی به توافق امیدواری وجود دارد. تمام طرفین باید به گفتمان و مذاکره متعهد مانده و تلاش دیپلماتیک برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر برجام به مسیر اصلی‌اش را افزایش دهند.

وی تاکید کرد: ایران در جستجوی دستیابی به توافقی برای از سر گرفتن تعهدات برجامی، صداقت نشان داده است. طرفین درگیر هم باید در همین مسیر حرکت، تصمیم درست را اتخاذ کرده، گام‌های مثبت و سازنده برداشته، از پیوند دادن مساله هسته‌ای ایران به موضوعات دیگر خودداری و به نتیجه رسیدن مذاکرات در اسرع وقت کمک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تصریح کرد: چین در تلاش برای دستیابی به توافقی سیاسی و دیپلماتیک در مساله هسته‌ای ایران، مسائل پادمانی منع اشاعه هسته‌ای و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه، همچنان به همکاری با طرفین ادامه خواهد داد.

‏وزیر امور خارجه کشورمان دوم دی‌ماه در توئیتی نوشت: ‏در دیدار با آقای (جوزپ) بورل در مورد برداشتن گام‌های نهایی توافق، موافق بودیم. پنجره توافق از سوی ایران باز است اما نه برای همیشه.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین درباره «عدم پیوند دادن مساله هسته‌ای ایران به مسائل دیگر» در حالی مطرح شده که جان کربی، هماهنگ کننده روابط راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا با نقض قوانین بین المللی در خصوص لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل با حمایت از اغتشاشات در ایران اعلام کرده بود که مذاکرات رفع تحریم‌ها در دستور کار واشنگتن نبوده و توافق هسته‌ای ایران تمرکز کنونی آمریکا نیست و مدعی شد که انتظار ندارد در آینده پیشرفتی در این زمینه وجود داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 935932

مهمترین اخبار ایران و جهان: