نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 19:13

منتفی شدن استقرار نظامیان صربستان در مرز با کوزوو

رئیس جمهور کوزوو از رد درخواست صربستان برای استقرار نیروهای نظامی در این منطقه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور کوزوو روز یکشنبه گفت، ناتو درخواست دولت صربستان برای استقرار نیروهای نظامی صربستان در این منطقه رد کرده است.

به نوشته وبگاه «العربی» «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور کوزوو گفت که مقر ناتو در منطقه با درخواست دولت صربستان با اعزام ۱۰۰۰ پلیس و پرسنل به کوزوو مخالفت کرده است.

صربستان در جریان موج درگیری‌ها با کوزوو درخواست کرد که نیروهای خود را در کوزوو مستقر کند. این در خواست البته با مخالفت سازمان ملل متحد مواجه شده است.

پس از تشدید تنش‌های قومیتی کوزوو با صربستان، نخست وزیر کوزوو از ناتو خواست تا حضور نیروهای خود را در  این کشور تقویت کند.

«آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو مدعی است که افزایش قابل توجه نظامیان و تجهیزات نظامی ناتو در  این کشور امنیت و صلح را در کوزوو و کل منطقه بالکان غربی بهبود می‌بخشد.

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است که صربستان در صورت تایید می‌تواند پرسنل خود را در گذرگاه‌های مرزی، اماکن مذهبی و مناطق با اکثریت صرب مستقر کند.

منطقه کوزوو که اکثریت ساکنان آن آلبانی‌تبار هستند، بعد از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با دولت صربستان، اعلام استقلال کرد اما بلگراد فقط اجازه خودمختاری به آنها داد. حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کوزوو زندگی می‌کنند که حکومت مستقر در «پریستینا» یا وضعیت خودمختاری این منطقه را قبول ندارند.

صربستان از نظر قانونی هنوز کوزوو را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند. این کشور افزایش تنش ها و درگیری‌ها در این منطقه را رد و کوزوو را به پایمال‌کردن حقوق اقلیت صرب‌های ساکن در آن منطقه متهم می‌کند.

تنش بین صربستان و کوزوو  اخیرا  زمانی که دولت کوزوو  اعلام کرد که اسناد هویتی و پلاک خودروهای صربستان دیگر در قلمرو کوزوو معتبر نخواهد بود، دوباره افزایش یافته است. صربستان در ۱۰ سال گذشته اقدامات مشابهی را برای شهروندان کوزوو که به صربستان وارد می‌شوند، اجرا کرده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 963632

مهمترین اخبار ایران و جهان: