نیوز سیتی!
15 دی 1401 - 16:22

رصد زیستگاه های آبی گلستان/ موردی از آنفلوانزای پرندگان رویت نشد

گرگان- مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: کارشناسان دامپزشکی از ابتدای سال بیش از هزار و ۴۰۰ بازدید از زیستگاه‌های پرندگان آبزی داشته و تاکنون موردی از آنفلوانزای پرندگان در گلستان رویت نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی کاووسی ظهر پنج شنبه در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهارکرد: با توجه به موقعیت استراتژیک استان در پرورش طیور صنعتی و تولید گوشت مرغ و مخاطرات بیماری آنفلوآنزای پرندگان، واحدهای تولیدی طیور باید با دامپزشکی همکاری همه جانبه داشته باشند و همه ضوابط فنی بهداشتی دامپزشکی را رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان از نقش ارزنده مدیران واحدهای مرغ مادر در عرصه تولید قدردانی کرد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع و مخاطرات بیماری آنفلوآنزای پرندگان همکاری واحدهای تولیدی با دامپزشکی می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

وی افزود: هرگونه سهل انگاری و عادی انگاری موضوع باعث بروز این بیماری شده و کنترل آن را بسیار سخت خواهد کرد و تهدیدی برای صنعت طیور استان و در نهایت برای امنیت غذایی خواهد بود.

محسن عبدالوند، معاون سلامت دامپزشکی گلستان هم با ارائه گزارش آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جهان و کشور گفت: با توجه به پر خطر بودن استان به لحاظ دارا بودن پهنه آبی وسیع دریای خزر و خلیج گرگان و همچنین وجود تالاب‌های متعدد بین المللی و ملی که هر ساله پذیرای چند صد هزار پرنده مهاجر آبزی و آزاد هستند، رعایت سخت گیرانه و هدفمند موارد بیوسکیوریتی در فارم، انجام عملیات واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد در گله بر اساس الزامات دامپزشکی، مدیریت صحیح فارم، اطلاع رسانی دقیق روزانه از وضعیت فارم توسط مسئولین فنی بهداشتی فارم و غیره می‌تواند موجب پیشگیری از بروز این بیماری شود.

پری کرمی، مسئول دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی گلستان هم با ارائه مطالبی به مجموعه اقدامات دامپزشکی استان در خصوص پیشگیری از این بیماری پرداخت و افزود: کارشناسان دامپزشکی در سراسر استان از ابتدای سال جاری بیش از هزار و ۴۰۰ بازدید از زیستگاه‌های متعدد این پرندگان آبزی داشته‌اند.

کرمی افزود: در کنار این وظیفه مندی تعداد ۱۵ تیم واکنش سریع در استان با مهیا کردن همه تجهیزات مورد نیاز در صورت گزارش هرگونه تلفات غیر متعارف از سوی واحدهای پرورش صنعتی و طیور بومی آماده اجرای هرچه سریع‌تر اقدامات کنترلی هستند.

در پایان این جلسه موضوعات علمی و فنی بیماری توسط متخصصین و کارشناسان حاضر در جلسه مطرح و به سوالات مدیران فارم ها پاسخ داده شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 956976

مهمترین اخبار ایران و جهان: