نیوز سیتی!
08 بهمن 1402 - 20:52

واکنش‌ها در یونان به لفاظی تازه «رجب طیب اردوغان»

سخنان روز یکشنبه رئیس جمهور ترکیه علیه یونان واکنش برخی احزاب این کشور را به همراه داشت به طوریکه حزب اصلی مخالف دولت خواستار بازنگری در گفت‌و‌گو با آنکارا شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال اظهارات تازه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه علیه یونان، «سیریزا» حزب اصلی اپوزیسیون یونان روز یکشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و از دولت خواست به اظهارات تهاجمی اردوغان رسیدگی کند.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» سیریزا در این بیانیه اعلام کرد که «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در دیدار با اردوغان خطای دیپلماتیک مرتکب شده است.

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در گفت‌وگو با نامزدهای حزب خود برای انتخابات شهرداری  در «ازمیر» گفت:«مبارزه ما با انداختن دشمن به دریا در ازمیر خاتمه نیافته است.»

اردوغان گفت:«مرمره و دریای اژه مناطقی هستند که اولین پایه‌های تاریخ هزار ساله ما در آن کاشته شد.»

حزب مخالف دولت یونان بر هشدارهای قبلی خود تاکید کرد که یک راهبرد ملی جامع که ترکیه را در گفت‌وگو بر اساس قوانین بین‌المللی و احترام به روابط حسن همجواری قرار دهد، نیاز است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا جمعه گذشته به طور رسمی کنگره را از قصد خود برای ادامه قرارداد ۸.۶ میلیارد دلاری برای فروش ۲۰ جنگنده رادارگریز «اف-۳۵» به یونان اطلاع داد.

آمریکا از فروش ۲۳ میلیارد دلاری جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه خبر داده، قراردادی که واشنگتن در تلاش برای ایجاد تعادل بین دو عضو ائتلاف ناتو است.

چندی قبل، «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

«مسعود حکی کاشین» افسر سابق نیروی هوایی ترکیه گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان خواهد رسید.

طبق اعلام ستاد نیروی هوایی یونان، پیشنهاد ایالات متحده مربوط به فروش ۲۰ جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ۲ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار است. به گفته یونان، دستیابی به جنگنده اف-۳۵ امکان برداشتن گام بزرگ دیگری جهت برتری مطلق هوایی برابر ترکیه را مهیا می‌کند.

وزیر دفاع یونان نیز گفته است که این کشور باید نیروهای مسلح خود را برای «بی ثباتی احتمالی» پس از پایان دوره ریاست جمهوری  اردوغان در ترکیه آماده کند.

«نیکوس دندیاس» وزیر دفاع یونان  گفت:«ما نمی‌دانیم با رفتن اردوغان چه اتفاقی برای ترکیه خواهد افتاد؟»

او گفت:«همیشه بی ثباتی در طول جانشینی یک رهبر قدرتمند وجود دارد. این بدان معناست که باید برای هرگونه احتمالی قبل از سال ۲۰۳۰ آماده باشیم.»

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1652576

مهمترین اخبار ایران و جهان: