نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 17:20

امروز دشمن ستون‌های اصلی امنیت زیستی مردم را نشانه گرفته است

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بابیان اینکه امروز دشمن ستون‌های اصلی امنیت زیستی مردم را نشانه گرفته است، اظهار داشت: قدرت جمهوری اسلامی در امنیت نظامی موجب شده است تا دشمن از عملیات‌های نظامی ناامید شده و در عرصه‌هایی مانند امنیت زیستی تهدیدهایی را ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عباسعلی نوبخت امروز در نشستی با مسئولان منابع پایدار و موقوفات حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: در کتاب‌های مقدس و سفارشات بزرگان دینی به درخت‌کاری توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه باید این گفتمان را در جامعه پیاده کنیم، مطرح کرد: از سال 1403، درخت‌داری در کنار درخت‌کاری باید موردتوجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص درخت‌کاری را مدنظر قرارداد و افزود: هر مسلمانی که درخت بکارد به‌اندازه هر مقداری که انسان و حیوانی از ثمره آن بخورد، خداوند به‌اندازه آن ثمره به وی پاداش خواهد داد.

وی بابیان اینکه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز به موضوع درخت‌کاری سفارش کرده‌اند، عنوان کرد: تمام این سفارشات نشان از اهمیت درختکاری دارد.

نوبخت با اشاره به اینکه کشور ما 165 میلیون هکتار وسعت دارد، خاطرنشان کرد: از کل مساحت کشور، مقدار کمی از این مساحت به شهرها و دریاچه‌ها اختصاص دارد و مابقی شامل 14 میلیون هکتار جنگل، 84 میلیون هکتار مرتع و 30 میلیون هکتار بیابان است.

وی بابیان اینکه از 13 اقلیم موجود در دنیا 11 اقلیم در کشور ایران وجود دارد، تصریح کرد: کشور ایران پل ارتباطی میان اقلیم‌های دنیا است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در بسیاری از مراتع نیازمند عملیات آبخیزداری هستیم، یادآور شد: امروز مطالعات بسیاری بر روی ظرفیت‌ها و شرایط موجود در کشور در حال انجام است.

وی بابیان اینکه این بررسی‌ها بر روی رودخانه‌های ارس، دجله، فرات و... در حال انجام است، ابراز کرد: این مطالعات شامل بررسی سدهای احداث‌شده بر روی این رودخانه‌ها توسط کشورهای همسایه و سدهایی که در دست احداث هستند، می‌باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه 11 استان زاگرسی داریم، بیان کرد: 40 درصد از آب موردنیاز کشور توسط جنگل‌ها و مراتع زاگرسی تأمین می‌شود.

وی بابیان اینکه امروز دشمن ستون‌های اصلی امنیت زیستی مردم را نشانه گرفته است، اظهار داشت: قدرت جمهوری اسلامی در امنیت نظامی موجب شده است تا دشمن از عملیات‌های نظامی ناامید شده و در عرصه‌هایی مانند امنیت زیستی تهدیدهایی را ایجاد کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ظرفیت تأمین امنیت زیستی مانند امنیت نظامی وجود دارد، مطرح کرد: این موضوع با همکاری و مشارکت مردم محقق خواهد شد.

وی بابیان اینکه حوزه‌های علمیه و مبلغین نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی این موضوع دارند، عنوان کرد: امیدواریم با همراهی و همکاری حوزه‌های علمیه بتوانیم گام مؤثری در این مسیر برداریم

نوبخت با اشاره به اینکه در کشور بیش از 8 هزار گونه گیاهی داریم که بیش‌تر آن‌ها خاصیت دارویی دارند، خاطرنشان کرد: برای استفاده از این ظرفیت نیازمند تأمین آب هستیم که با ایجاد جنگل می‌توانیم در این عرصه موفق باشیم.

پایان پیام/ 78041

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620976

مهمترین اخبار ایران و جهان: