نیوز سیتی!
13 بهمن 1402 - 09:36

جوان ترین دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان را بشناسید

حدیث نظری ۱۵ ساله ،کم سن ترین دانشجوی ارشد قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان از پایان نامه خود با عنوان بررسی رابطه اسما الحسنی در قرآن با زمان نزول سوره ها دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حدیث و ثنا نظری دو خواهر حافظ قرآن با حضور در برنامه محفل روز ۲۴ فررودین ۱۴۰۲ تلاوت قرآن بسیار زیبایی را اجرا کردند که توانایی ثنا در خوانده سوره حمد به پنج زبان مختلف همه بینندگان و مخاطبان را شوکه کرد، پس از پخش این برنامه نام حدیث و ثنا بر سر زبان‌ها افتاد.

حال حدیث نظری به عنوان جوان ترین دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان و نخبه قرآنی، از پایان نامهٔ خود دفاع کرد و دوباره این دختر قرآنی را خبرساز شد.

جلسه دفاع پایان نامه حدیث نظری با عنوان «بررسی رابطه اسما الحسنی در قرآن با زمان نزول سوره ها» به راهنمایی «دکتر امیر احمد نژاد»،مشاورهٔ«دکتر علی بنائیان»، داوری «دکتر داود اسماعیلی» و «دکتر سلیمان زاده نجفی» و همچنین با نظارت «دکتر داود اسماعیلی» در محل تالار دکتر مهرعلیزاده دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.  


جلسه دفاع از پایان‌نامه حدیث نظری

 نظری در این جلسه تصریح کرد: تاریخ‌گذاری قرآن، دانشی است که در جستجوی دست یابی به زمان دقیق یا تقریبی نزول سوره ها و آیات قرآن کریم است. این رویکرد که ریشه در اولین اظهار نظرهای تفسیری توسط صحابه و تابعین تحت عناوینی مانند سبب نزول یا مکی و مدنی دارد به کمک قرائن مختلف درون متنی و برون متنی اجرا می شود.

این حافظ قرآن افزود: به خاطر فقر دلایل در تاریخ گذاری دقیق،گاه حتی قرائن غیر قطعی هم می توانند راهگشا بوده و ما را به زمان احتمالی نزول نزدیک کنند. استفادۀ ترکیبی و همزمان از قرائنی چون، فهرست های ترتیب نزول سوره، دیدگاه مفسران، روایات و تاریخ ضروری به نظر می رسد. در این رساله، در کنار سایر قرائن مطرح شده در دانش تاریخ گذاری به کاربرد نام‌ها و صفات خداوند در سوره‌های مختلف (اسماءالحسنی)، در طول نزول قرآن توجه شده است.

وی بیان کرد:  هدف اصلی پژوهش حاضر، کشف ارتباط کاربرد اسماءالحسنی با سیر نزول تاریخی است. در این میان به دقت فهرست های ترتیب نزول قرآن توجه می شود. به همین جهت، تمامی اسماء الحسنی در سوره های مختلف استخراج و به روش توصیفی تحلیلی و  آماری بررسی شده است. سپس تعداد کاربردهای اسماءالحسنی با تفکیک کاربرد در سور مکی و مدنی و در ادامه، نوع کاربرد آنها که فقط خاص وصف خداوند هستند یا برای غیر او نیز به کار رفته اند، بررسی شده اند.

نظری خاطرنشان کرد: در گام بعد، بررسی روند کاربرد اسماءالحسنی بر سوره هایی متمرکز شده است که یا در مکی و مدنی بودن آنها اختلاف وجود دارد، یا در زمان دقیق نزول سوره در مکه یا مدینه شک و تردید وجود دارد. همچنین به سوره هایی که اسماءالحسنی در آنها نسبت به دیگر سور تعداد یا کاربردی متفاوت داشته، پرداخته شده است. در این مسیر هرکجا نیاز شده به نظرات مفسران صاحب نظر در حوزۀ تاریخ گذاری نیز مراجعه شده است.

 این دانشجو تاکید کرد: در این تحقیق به وضوح مشخص شده است که کاربرد اسماء الحسنی با زمان نزول سوره ها مرتبط است. برای نمونه با توجه به تفاوت کاربرد اسامی نظیر «الله»، «رب» یا «رحمن» می توان به جایگاه دقیق تر سور مشکوک یا مورد اختلاف در فهرست های ترتیب نزول دست یافت. البته کشف همۀ ابعاد این ارتباط نیازمند دقت و حوصلۀ فراوان پژوهشگران است. این پایان نامه مواد خام را در قالب جداول و آمارهای مختلف برای این پژوهشگران فراهم کرده است.

به گزارش فارس، حدیث نظری متولد دهه ۸۰ و خواهرش ثنا نظری متولد دهه ۹۰ در یکی از روستاهای فریدونشهر اصفهان است. حدیث توسط راهنمایی مادرش و گوش دادن به قرائت های اساتید قرآن را حفظ کرده، اما ثنا خواهر کوچکترش کاملا خودآموز و بدون استاد و کلاس توانسته در ۳ سالگی حافظ کل قرآن شود

ثنا و حدیث نظری، دو خواهر حافظ قرآن، علاوه بر حفظ کل قرآن، حافظ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز هستند و از نخبه های قرآنی کشورمان محسوب می‌شوند.

پایان پیام/۳۸۱۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1657576

مهمترین اخبار ایران و جهان: