نیوز سیتی!
25 دی 1402 - 09:36

روایتی از برف سنگین و خدمت‌رسانی دستگاه‌ها در کردستان+ عکس و فیلم

با وجود اینکه بارش برف در کردستان سنگین بود و ارتفاع آن در برخی مناطق مانند ژالانه سروآباد به بیش از ۲ متر هم رسید اما خدمت‌رسانی و خدمات امدادونجات دستگاه‌ها چشمگیرتر بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بارش برف که با آغاز فعالیت سامانه بارشی از روز چهارشنبه هفته گذشته وارد استان شد، اکثر روستاها، گردنه‌ها و محورهای مواصلاتی استان را سفیدپوش کرد.

 تداوم بارش‌ها و کولاک برف باعث اختلال تردد در محورها اصلی و ممنوعیت تردد انواع کشنده در بسیاری از محورها شد و با قوت گرفتن بارش‌ها بسیاری از راه‌های روستایی استان مسدود و برق برخی از روستاها هم قطع شد ضمن اینکه مسیر سروآباد به اورامان و پاوه همچنان مسدود است.

ارتفاع بیش از دو متری برف در گردنه ژالانه 

ارتفاع برف در گردنه ژالانه در راه ارتباطی سروآباد - اورامان - پاوه به حدود سه متر رسید و خودروها در این محور زیر برف مدفون شوند.

اگرچه نیروهای راهداری با تمام توان در حال برفروبی این محور هستند، اما ارتفاع برف بازگشایی مسیر را  کنده کرده و به همین علت این مسیر تا اطلاع ثانوی مسدود است.

انسداد راه ارتباطی ٩٠ روستا در کردستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان می‌گوید: بارش برف و کولاک شدید در گردنه‌های استان منجر به کندی تردد شده بود که با توجه به تمهیدات انجام شده و محدودیت‌های تردد در کمترین زمان ممکن ترافیک به روال عادی برگشته است.

فرزاد حسنی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی همکاران ما در انجام عملیاتها، وزش باد و کولاک برف و انسداد مجدد محور‌های روستایی است، افزود: در حال حاضر حاضر راه ارتباطی حدود ٩٠ روستا در استان مسدود است.

وی یادآور شد: از زمان ورود موج بارشی به استان تاکنون راه  ارتباطی بیش از ۶۵۰ روستا بازگشایی شده و همکاران ما با جدیت در حال تلاش برای بازگشایی دیگر روستا‌ها هستند.

رهاسازی ۱۷۰۰ خودرو در محورهای مواصلاتی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان از برفروبی بیش از ۲۵ هزار کیلومتر از محورهای استان خبر داد و گفت: از این میزان، بیش از ۱۸ هزار کیلومتر راه اصلی و حدود ۷ هزار کیلومتر راه روستایی بوده است.

حسنی با اشاره به اینکه در همین زمان بیش از ۱۷۰۰ خودرو گرفتار در برف در محور‌ها رهاسازی شده است، خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار تن شن و ماسه برای بروفروبی در محورهای مواصلاتی استان مصرف شده است.

وی با اشاره به انجام بیست مقطع ریزش‌برداری در مسیر‌های روستایی و فرعی، تصریح کرد: در محور سروآباد - اورامان نیز بیش از چهل مورد ریزش بهمن اتفاق افتاد که با کمک نیرو‌های راهداری پاکسازی شد.

حسنی با بیان اینکه در بازه پنج روز گذشته از طرفیت ٣٨٣ دستگاه و ۶۶۴ نفر از عوامل راهداری استفاده شده است، گفت: در این ایام شماره تماس ١۴١ گویای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیش از 26 هزار مرتبه به صدا درآمده است.

کردستان رکوددار بارش کشور

براساس اعلام سازمان هواشناسی کردستان، طی سامانه بارشی اخیر ایستگاه‌های سلین، سروآباد و مریوان در استان کردستان، بیشترین میزان بارش را در کشور به خود اختصاص دادند.

در سامانه بارشی اخیر که از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، تاکنون ایستگاه‌های سلین با ۲۱۹ میلی‌متر، سروآباد ۱۷۲ و مریوان با ۱۵۵ میلی‌متر بیشترین میزان بارش را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: از امروز دوشنبه تا پنجشنبه هوای استان کردستان پایدار خواهد بود.

پناهی با اشاره به افت محسوس دمای هوا در استان گفت: به صورت میانگین طی چند روز آینده دمای هوای استان ۸ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد سردتر می‌شود وشرایط یخبندان در استان حاکم خواهد شد.

امدادرسانی به بیش از 300 حادثه‌دیده توسط هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: از ابتدای ورود سامانه بارشی به استان نیرو های این جمعیت به بیش از 343 حادثه دیده در جاده‌های استان امداد رسانی کردند.

پیام جلالی با اشاره به اینکه در این مدت 173 نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند، افزود: در این مدت 28 پایگاه ثابت، سیار و پشتیان در حال ارائه خدمت به هم‌وطنان هستند.

وی یادآور شد: توزیع 200 بطری آب معدنی و 60 بسته غذایی از دیگر اقدامات این نیرو های این جمعیت بوده است.

ممنوعیت تردد کشنده در محورهای مواصلاتی

به دلیل ادامه بارش برف و کولاک و و مه، تردد انواع تریلر‌های کشنده تا اطلاع بعدی در محور سنندج - مریوان (گردنه تیتور)، محور دیواندره - سقز (محدوده زرین آباتو و گردنه فیلان تاقی)، محور سنندج - دیواندره (محدوده گردنه بهارستان) و محور سقز - بانه محدوده گردنه کلیه‌شین و گردنه خان ممنوع است.

در چند عملیات موفق نیز دو مادر باردار در شهرستان‌های سنندج و دیواندره با تلاش نیرو‌های فوریت پزشکی و راهداری از مرگ نجات یافتند.

یک بیمار قلبی نیز به دلیل عدم دسترسی به بیمارستان و شرایط بحرانی راه‌ها از روستا به شهر منتقل شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1638176

مهمترین اخبار ایران و جهان: