نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 14:21

سهرابی: 5 سال برنامه را در سطل زباله ریختند زیرا هیات رئیسه فدراسیون به داوری اهمیت نمی‌دهد

سرپرست پیشین کمیته داوران به انتقاد از مدیریت و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به خاطر بی‌توجهی به داوری کشور پرداخت.

علیرضا سهرابی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد شرایط فعلی داوری فوتبال کشور و انتقادات مطرح شده اظهار داشت: شرایط داوری از ابتدا هم مشخص بود. فدراسیون فوتبال و کمیته داوران هم هیچ برنامه‌ای نداشتند و مشخص است وقتی بی‌برنامه بوده و کاربلد نباشید، به این نقطه هم می‌رسید و شرایط هم بدتر می‌شود. همه می‌دانند در کمیته داوران اقتدار وجود ندارد و فدراسیون به داوری اهمیت نمی‌دهد. این شرایط روشن است و نیازی به آنالیز هم ندارد.

وی افزود: به شخص خاصی در کمیته داوران کاری ندارم و به سیستم کار دارم. وقتی سیستمی برای داوری کشور موجود نیست، برنامه‌ای که چند سال برایش زحمت کشیده‌‌اید به هم می‌خورد یا افرادی می‌آیند که اصلا نمی‌دانند سیستم چیست تا برای آن احترام قائل شوند و مجموعه را اصولی  پیش ببرند،  باید درمورد چه چیزی حرف بزنیم؟ یک شخص باید اطلاعات کامل مدیریتی داشته باشد تا بتواند خوب کارش را مدیریت کند. وقتی چنین ویژگی‌ای را ندارد، کار را بلد نیست یا حواشی فراوانی هم دارد، چه توقعی دارید؟

* هیچ چیز در داوری وجود ندارد که بخواهیم درموردش صحبت کنیم

سرپرست پیشین کمیته داوران درمورد گلایه‌های شدید تیم‌ها، عنوان کرد: تازه در ابتدای این گلایه‌ها هستیم و شرایط بدتر می‌شود. به عنوان یک متخصص از 2 سال قبل چنین روزهایی را می‌دیدم. بارها هشدار دادیم و اگر الان هم سکوت کرده‌ایم به این خاطر است که جامعه داوری نیاز به آرامش دارد. وقتی منِ مدیر بخواهم علیه داوری صحبت کنم، این احساس پیش می‌آید که می‌خواهم بر علیه یک شخص حرف بزنم که هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهم اما هیچ چیزی در داوری وجود ندارد که درموردش صحبت کنیم.

* مهم‌ترین دلیل شرایط بد داوری اهمیت ندادن هیات رئیسه فدراسیون است

وی درمورد مهم‌ترین دلیل در شرایط بد داوری فوتبال کشور، گفت: مهم‌ترین نکته اهمیت ندادن هیات رئیسه فدراسیون به داوری است. اعضایش هم شاید بگویند ما مقصر نیستیم بلکه باید کمیته داوران برنامه بدهد، از این برنامه دفاع کند و پیگیری‌های لازم را داشته باشد تا هیات رئیسه هم کاری انجام بدهد. ما هم می‌گوییم دلیل مقصر بودن هیات رئیسه این است که کمیته داورانش توانمندی ارائه برنامه و دفاع از آن را ندارد. 

رئیس پیشین دپارتمان داوری اضافه کرد: افشاریان در این جایگاه نیست که چنین کاری انجام بدهد. اعضای هیات رئیسه و مدیریت فدراسیون به این دلیل مقصر هستند که اجازه می‌دهند وضعیت کمیته همچنان با همین رویه پیش برود. وقتی برنامه‌ای وجود ندارد، شرایط کمیته و دپارتمان مناسب نیست، افرادی در کمیته حضور دارند که در استان‌ها آنها را قبول ندارند و برخی از آنها بدون صلاحیت کار می‌کنند، یعنی باید در این مجموعه خانه‌تکانی شود و تغییرات، مدیریت و برنامه‌ریزی لازم است. چند سال قبل همه این برنامه‌ها را دادیم و وقتی می‌خواستیم آنها را اجرایی کنیم، همه چیز را به هم ریختند. این هم نتیجه‌اش می‌شود. 

* هیچ برنامه‌ای برای داوری نداریم

سهرابی درمورد تاثیر نبودن VAR در فوتبال کشور روی حواشی داوری، گفت: این موضوع بهانه است. چند سال قبل مصاحبه کرده  و گفتم با این وضعیت، VAR به ایران نمی‌آید. از وزرای ورزش سابق تا مدیران فدراسیون قول دادند. در آن زمان مدیر VAR بودم اما مرا برداشتند. یک ساله می‌توانستیم با مدیریت این سیستم را بیاوریم. برخی باشگاه‌ها و مدیرانشان مثل محمدرضا ساکت در سپاهان یا سعید آذری در فولاد به شدت پیگیر بوده و هزینه هم می‌کردند. کار هم انجام شدنی بود اما به چه دلیل این روند را متوقف کردند یا نخواستند؟! وقتی می‌گویم اهمیت نمی‌دهند، دلیلش همین است.

وی اضافه کرد: داوران ما 4-3 سال قبل 20 هدست معمولی را با هزینه شخصی وارد کردند که قیمتی هم نداشت به صورت مثال روی هم رفته 400 میلیون می‌شد. دلیلی ندارد برنامه‌هایی که می‌شد اجرا کرد بگویم اما انجام دادن آنها خیلی راحت بود. چرا الان نمی‌توانیم ساده‌ترین ابزار داوری که یک هدست است بیاوریم زیرا برنامه برای بخش داوری نداریم. مدیریت و تامین این ابزارها باید با هیات‌های استانی باشد نه با باشگاه‌ها. برنامه‌ها خیلی ساده و شدنی است اما آدم‌هایی که بخواهند این برنامه‌ها را اجرایی کنند، وجود ندارند یا کننده نیستند. با این وضعیت شرایط بدتر هم می‌شود.

* مدیریت فدراسیون جایگاه داوری را از بین برده است

کارشناس مدیریت داوری کشور تصریح کرد: این نبود افراد متخصص را در تیم ملی امید هم دیدیم. وقتی می‌گوییم باید برنامه نوشته، چکش‌کاری و شروع شود، سپس افراد به آن اهمیت داده و اجرایی‌اش کنند یا بابت آن هزینه بگذارند، برای همین موارد است. جا به جایی افراد تا وقتی برنامه نباشد، چیزی را تغییر نمی‌دهد. این وسط یک هدست هم بخرید و به داوران بدهید، باز هم چیزی را عوض نمی‌کند زیرا مدیریت فدراسیون جایگاه داوری را از بین برده است. داوری نزد تیم‌ها از بین رفته زیرا اعتماد و اعتبار در کمیته و افرادش از بین رفته است. افشاریان 3-2 سال است در کمیته داوران حضور دارد. در این مدت چه گام مثبتی برای بهبود وضعیت برداشته است؟ اسم نمی‌آورم اما اگر نیاز باشد دلایل بودن یا نبودن برخی داوران و آقایان را می‌گویم. 

وی با اشاره به اینکه پس از بازگشت مهدی تاج به فدراسیون فوتبال شرایط داوری هم بدتر شده است، عنوان کرد: این موضوع 2 حالت دارد. یا دست تاج در هیات رئیسه بسته است یا خودش هم مقصر است اما در مجموع عملکردش در بخش داوری قابل دفاع نیست. باید پاسخگو باشد زیرا زمانی که قصد ریاست مجدد در فدراسیون را داشت، قول‌هایی بابت داوری داد که همه را خوشحال کرد اما بسیاری از این موارد اتفاق نیفتاد.

* عملکرد عضو هیات رئیسه‌ای که رای دو سوم مجمع را ندارد، فوتبال را به انحطاط می‌کشاند

سرپرست اسبق کمیته داوران اضافه کرد: افرادی در این هیات رئیسه عضویت دارند که مشخص نیست برای چه به فوتبال آمده و به چه دلیل آنجا فعالیت می‌کنند. هیچ عملکرد مثبتی ندارند و روز به روز فوتبال را به انحطاط می‌کشانند. مشکل اساسنامه ما این است که برخی اعضا با 22 یا 23 رای از 90 رای در هیات رئیسه حضور داشته و مسئولیت‌های زیادی هم دارند! این چه جور اساسنامه‌ای است؟ فردی که با یک سوم آرای مجمع در هیات رئیسه است، چه کاری می‌تواند برای فوتبال انجام بدهد؟ یعنی دو سوم فوتبالی‌های مملکت این عضو هیات رئیسه را قبول ندارند. 

* 5 سال برنامه برای داوران را در سطل آشغال ریختند

سهرابی گفت: وقتی در کل سیستم ایراد می‌بینید که همگی آنها قابل بحث است، باید همه را با هم دید. جایگاه فعلی داوری ما در دنیا کجا است؟ مدام از کشورهای مختلف درخواست می‌دهیم تا داوران ما برای آموزش VAR آنجا برودند و لیسانس بگیرند تا بتوانند در خارج از کشور قضاوت کنند. چرا نتوانستیم با وارد کردن یک سیستم به 30 داور آموزش بدهیم؟ البته باید ابتدا 30 داور لیگ برتری را نام ببریم. زیرا یک روز این می‌رود و آن می‌آید. در زمان ما بالای 95 درصد داوران تست‌ها را با موفقیت تمام می‌کردند. زیرا سیستمی وجود داشت که الان نیست. مدیریت به این سادگی نیست که هرکس ادعایش را داشته باشد.

وی ادامه داد: من اگر انتقادی هم دارم، بابتش راهکار هم ارائه می‌دهم اما الان نمی‌گویم. 5 سال با کمک مشاوران در کمیته داوران برنامه نوشتیم. تا حدی هم آنها را پیش بردیم و همه چیز راضی کننده بود اما همه را در سطل زباله ریختند. در این 2 سال چه برنامه‌ای برای ارتقای داوری داشتند؟ این مسائل درد است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1586241

مهمترین اخبار ایران و جهان: