نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 12:15

متوسط دوره بازگشت سرمایه در طرح سامانه‌های نوین آبیاری 2 سال است

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دوره بازگشت سرمایه در طرح سامانه‌های نوین آبیاری بین یک تا5 سال و به طور متوسط 2 سال است، از تجهیز 2 میلیون و 900 هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه نوین آبیاری خبر داد.

فریبرز عباسی در حاشیه نشست مدیران آب و خاک منطقه چهار کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: در بحث خاک امسال برای نخستین بار اعتباری به منظور مطالعات خاک  در ردیف بودجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: هرچند این اعتبار تاکنون تخصیص نیافته و مبلغ ناچیزی است، اما قرار است در مطالعات خاک شناسی و تهیه نقشه مدیریت پذیر خاک هزینه شود که اتفاق خوشایندی است و می‌تواند در بحث حفاظت از خاک که تاکنون توجهی به آن نشده بود، مثمر ثمر واقع شود.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سامانه‌های نوین آبیاری گفت: دوره بازگشت سرمایه در طرح سامانه‌های نوین آبیاری بین یک تا پنج سال و به طور متوسط دو سال است، که با توجه به بازگشت سریع سرمایه و کمبود اعتبارات دولتی نباید انتظار داشته باشیم دولت مر قانون در تزریق 80 درصد را اجرا کند، چرا که بهره‌بردار در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند در حداقل زمان سود خود را برده و از نتایج ارزشمند آن بهره‌مند شود.

عباسی افزود:  در حال حاضر 300 هزار از اراضی بدون یک ریال استفاده از اعتبارات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، بهره‌برداران در استان‌هایی چون اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس با استفاده از ظرفیت‌ بخش خصوصی از این فرصت استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بدون اعتبارات دولتی از طریق مشارکت با بنیاد برکت در برخی از استان‌ها در حال اجرا است، بیان کرد: برخی آگاهانه و یا ناآگاهانه مواضعی نسبت به این طرح دارند، اما به جرات می‌توان گفت اثرات طرح غیرقابل انکار است و به وضوح می‌توان نتایج این طرح را در افزایش راندمان، بهره‌وری، اشتغال و افزایش عملکرد به نظاره نشست.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی  بیان کرد: در برنامه ششم توسعه طرح‌هایی چون تعادل بخشی، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، نظارت بر سامانه‌ها به منظور جلوگیری از کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی پیش‌بینی شده و نباید انتظار داشت اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری بدون اجرای این طرح‌ها در جلوگیری از کاهش منابع آب تاثیرگذار باشد.

عباسی ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت نیرو تعداد چاه‌های غیرمجاز از 350 هزار حلقه به بیش از 500 هزار حلقه و چاه‌های فاقد پروانه از 750 هزار حلقه به بیش از یک میلیون حلقه چاه افزایش یافته که بدون شک این افزایش‌ها در کاهش سطح منابع آبی بی‌تاثیر نیست.

وی توسعه روش‌های با راندمان بالا در بحث آبیاری اراضی کشاورزی را از رویکردهای مهم وزارت کشاورزی و حوزه آب و خاک اعلام کرد.

به گفته وی تاکنون حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به انواع سامانه‌های نوین آبیاری با اعتبارات دولتی و علاوه بر آن ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی با اعتبار بهره بردار تجهیز شده است.

پایان پیام 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1599885

مهمترین اخبار ایران و جهان: