مسئولان کشور به شدت تفکر مدارس غیردولتی را در آغوش گرفته و به این سادگی آن را رها نمیکنند، خصوصیسازی و بازاری سازی مدرسه باعث شکاف اجتماعی و بازتولید طبقات میشود.
محمد حسنی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد حسنی؛ عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در هماندیشی عدالت آموزشی در حکمرانی آموزش و پرورش درباره مدارس غیرانتفاعی با اشاره به اینکه هماکنون مسئولان کشور به شدت تفکر مدارس غیردولتی را در آغوش گرفته و به این سادگی آن را رها نمیکنند، افزود: خصوصیسازی و بازاریسازی مدرسه باعث شکاف اجتماعی و بازتولید طبقات میشود و دولت به جای توسعه مدارس غیردولتی باید برای تحقق تفکر خیرخواهانه از خیران عدالت آموزشی کمک بگیرد تا به مفهوم واقعی غیرانتفاعی برگردیم و نه غیردولتی.
خصوصیسازی و بازاریسازی مدرسه باعث شکاف اجتماعی و بازتولید طبقات میشود.
حسنی با اشاره به اینکه دولت از اجرای اصل 30 قانون اساسی فرار میکند، گفت: هماکنون شاهد بیتوجهی به مدارس دولتی عادی هستیم و وضعیت این مدارس اسفناک است به گونهای که تنها دغدغه مدیران مدارس دریافت پول است، و کیفیت تعلیم و تربیت دغدغه نیست.
دولت به جای توسعه مدارس غیردولتی باید برای تحقق تفکر خیرخواهانه از خیران عدالت آموزشی کمک بگیرد تا به مفهوم واقعی غیرانتفاعی برگردیم و نه غیردولتی.
حسنی گفت: یک پژوهش در سال 1353 نشان داد که بیشترین پذیرفتهشدگان دانشگاهها از طبقه مرفه جامعه و تحصیلکردگان مدارس غیردولتی هستند، بنابراین در آن ایام قانون حذف مدارس غیردولتی تصویب شد و اکثر مدارس غیردولتی به جز عده معدودی از مدارس مذهبی تعطیل شدند.
وی افزود: چهار مدرسه مذهبی غیردولتی نیکان، علوی، احمدیه و دوشیزگان اسلامی آنقدر قدرت داشتند که قانون را نپذیرفتند و زیر بار تعطیلی نرفتند.
هماکنون شاهد بیتوجهی به مدارس دولتی عادی هستیم و وضعیت این مدارس اسفناک است.
حسنی با اشاره به اینکه در دوران جنگ، افزایش تقاضای تعلیم و تربیت در مدارس و نگرانیها نسبت به کمبود بودجه و از سوی دیگر لابی های بسیار پنهان منجر به آن شد تا در سال 1367 قانون مدارس غیردولتی تصویب شد، گفت: استدلالها برای دفاع از مدارس خصوصی عجیب است از جمله اینکه هم اکنون 2 میلیون و 300 هزار دانشآموز در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند که هزینه تحصیل را والدین هزینه پرداخت میکنند و دولت میتواند با صرفهجویی ایجاد شده از این محل، کیفیت آموزش در مدارس دولتی را افزایش دهد.
تنها دغدغه مدیران مدارس دریافت پول است و کیفیت تعلیم و تربیت دغدغه نیست.
عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برخی معتقدند رقابت در عرصه خدمات تربیت مدرسهای باعث بهبود کیفیت میشود،
قانون حذف مدارس غیردولتی تصویب شد و اکثر مدارس غیردولتی به جز عده معدودی از مدارس مذهبی تعطیل شدند.
و تأکید دارند همچنان که در عرصه صنعت رقابت باعث افزایش کیفیت و توقف قیمت در نقطه بهینه میشود در حوزه مدرسه نیز میتوان اینگونه اقدام کرد و والدین نیز میان مدارس مختلف قدرت انتخاب دارند.
در دوران جنگ، افزایش تقاضای تعلیم و تربیت در مدارس و نگرانیها نسبت به کمبود بودجه لابی های بسیار پنهان منجر به آن شد تا در سال 1367 قانون مدارس غیردولتی تصویب شد.
حسنی بیان کرد: کاهش مداخلات دولت در امور مدرسه یکی دیگر از دلایل دفاع از مدارس غیردولتی است، چون دولت خواستههای ایدئولوژیک خود را از طریق برنامه درسی به دانشآموزان آموزش میدهد.
کاهش مداخلات دولت در امور مدرسه یکی دیگر از دلایل دفاع از مدارس غیردولتی است.
وی درباره استدلالها علیه مدارس غیر دولتی متذکر شد: بستر فرهنگی ما با خرید و فروش آموزش هماهنگ نیست، چون تربیت مدرسهای یک خیر عمومی است،
تربیت مدرسهای یک خیر عمومی است.
آیا ما اجازه داریم آموزش با کیفیت را در اختیار دانشآموزانی قرار دهیم که علاوه بر استعداد بالا، سطح توانایی اقتصادی خوبی در خانواده دارند؟
دانشآموزان مناطق روستایی هیچ امکاناتی ندارند و آموزش و پرورش امکانات را از آنها گرفته و در اختیار مدارس تیزهوشان قرار میدهد.
بنابراین به بهترین شیوه دروس را فرا میگیرند؛ از سوی دیگر دانشآموزان مناطق روستایی هیچ امکاناتی ندارند و آموزش و پرورش امکانات را از آنها گرفته و در اختیار مدارس تیزهوشان قرار میدهد.
بازنشر از خبرگزاری تسنیم
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.