نیوز سیتی!
30 آبان 1402 - 18:00

توسعه 3 زیر‌ساخت صنعتی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها در ‌وزارت صمت

معاون وزیر صمت گفت: وزارت صمت در توافقی با وزارتخانه‌های مختلف، 3 زیرساخت بزرگ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل نوسازی، ساخت سریع و تولید نیمه‌صنعتی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بابک احمدی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اقدامات و جهت گیری‌های وزارت صمت در راستای صنعت دانش بنیان، اظهار داشت: اهمیت صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان بر کسی پوشیده نیست و سال‌هاست که مقام معظم رهبری بر ‌این راهبرد تاکید فرموده‌اند و در جلساتی که با دولتمردان دارند باوجود روحیه دادن و تشکر از مسئولان برای اقدامات صورت گرفته در این حوزه، ‌گلایه‌هایی هم از عدم اقبال به این موضوع و حصول نتایج ملموس  و مورد توقع نیز دارند. 

معاون وزیر صمت اظهار داشت: بحث صنعت دانش بنیان در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به صورت دیرینه و تاریخی مورد توجه بوده است و به عنوان یک ماموریت همواره دنبال شده است. 

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان داشت: ماموریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وارد کردن فناوری و دانش جدید به صنایع و مشارکت در سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک‌پذیری صنایع است. 

وی افزود: هدف ما جریان‌سازی در بدنه بخش خصوصی و دولتی برای حمایت حداکثری و  تبدیل‌ ایده های خلاقانه و ایده های دانش بنیان به صنعت دانش بنیان است.

معاون وزیر صمت بیان داشت: در رشد و بلوغ تکنولوژی 3 مرحله تحقیق، توسعه و استقرار وجود دارد که اگر از نقطه اول فعالیت‌های تحقیقاتی را جهت‌سازی نکنیم در نقطه استقرار، تمام منابع و زحماتی که شرکت‌ها‌ روی آن کار کرده‌اند به هدر می رود، لذا باید از نقطه اول هدایت سازی را شروع کنیم و به نقطه ای برسیم که آماده تجاری‌سازی می شوند و بعد از آن هم مرحله رهایی آن صنعت استقرار یافته دست یابیم. 

وی با اشاره به برگزاری دومین رویداد ملی «صنعت دانش‌بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند» بیان داشت: برای تحقق این راهبرد در این همایش ما به دنبال هم راستایی هستیم و توافقاتی را با وزارتخانه علوم امضا خواهیم کرد، همچنین توافق کلانی با معاونت علمی و دانش بنیان ریاست جمهوری امضا می شود تا جهت‌گیری‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی‌ صنایع ایران بیان داشت: این سازمان متولی هوشمندسازی شهر نیست، اما جذب سرمایه، تامین ابزار و صنایع شهر هوشمند را در حوزه فناوری پیگیری می‌کند. حوزه‌های محوری حمل و نقل، تغییر اقلیم در صنایع مرتبط، شهر هوشمند و صنایع پتروشیمی مرتبط با دانش‌بنیان‌ها، صنعت آب و غیره از مواردی است که ایدرو (‌سازمان گسترش و نوسازی‌ صنایع ایران) به دنبال آن است‌.

احمدی بیان داشت: باید از ظرفیت معافیت‌های مالیاتی، سرمایه‌گذاری و سایر موارد در هوشمندسازی صنایع استفاده کرد، بنابراین 3 ‌زیر ساخت بزرگ حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از جمله نوسازی، ساخت سریع و تولید نیمه صنعتی را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

وی افزود: همچنین فضاهای صنعتی و زیر ساخت‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده‌ایم و برای رسیدن آنها به بلوغ، تجاری‌سازی می‌کنیم و امیدوار هستیم این حمایت‌ها تبدیل به جریان‌سازی و ایده‌ها تبدیل به محصولات فناورانه شود. 

احمدی با تاکید بر اینکه شهر هوشمند بدون مدیریت اطلاعات و تکنولوژی فاقد معنا است، بیان داشت: باید فرهنگ‌سازی در این عرضه داشته باشیم و هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه های کشوربرقرار شود.

وی افزود: فضاهای صنعتی و زیرساخت ها را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می دهیم و برای رسیدن آنها به بلوغ تجاری سازی می‌کنیم. 

احمدی بیان داشت: باید از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان در هوشمندسازی شهر و صنایع مربوطه استفاده کرد.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1580285

مهمترین اخبار ایران و جهان: