نیوز سیتی!
23 آبان 1402 - 10:38

جاری شدن فرهنگ ایلامی در نمایشگاه ژاپن

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام: عروسک های ایلامی معرف فرهنگ و پوشش مناطق مختلف استان در نمایشگاه ژاپن شدند.

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام صبح امروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری فارس در ایلام گفت:یکی از صنعتگران شهرستان مهران در راستای معرفی عروسک های سنتی در نمایشگاه کشور ژاپن شرکت کرد.

وی افزود: عروسک‌های محلی « گلوانو(گل بانو) گل پری و ... » به همت ثریا عهدی صنعتگر در رشته عروسک های سنتی از شهرستان مهران در نمایشگاه جهانی «صنایع دستی و عروسک‌های اقوام» ژاپن در معرض دید قرار گرفتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام ادامه داد: دراین نمایشگاه جهانی عروسک‌های سنتی استان ایلام با توضیح کامل درمورد فرهنگ و پوشش هرمنطقه حضور داشتند.

شریفی خاطر نشان کرد: این عروسک ها با نام های  گلوانو(گل بانو) گل پری و.....تا کنون در اکثر نمایشگاه های داخلی دراستان های کشور و همچنین در نمایشگاه های آنلاین داخلی وخارجی ازجمله نمایشگاه فرانسه نیز با معرفی فرهنگ و پوشش ایلامی شرکت داشتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این عروسک‌ها تا کنون در بیش از ۲۰ نمایشگاه داخلی دراستان های کشور  و جشنواره های مختلف بومی محلی شرکت داده شده  که در چند جشنواره و مسابقه استانی وکشوری مقام کسب کرده اند.

وی عنوان کرد: عروسک های مذکور علاوه بر جشنواره در فراخوان‌های صلح جهانی  دوسال متوالی برگزیده شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام با بیان اینکه عروسک‌ها در هر جشنواره و نمایشگاهی همراه شناسنامه وفرهنگ و پوشش ورسوم اقوام شرکت داده می شوند، افزود: هدف اصلی شرکت این عروسک ها در فراخوان‌ها و جشنواره ها، معرفی پوشش و فرهنگ و رسوم محلی  مردم استان ایلام است. 

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام ادامه داد: در راستای توسعه و ترویج این هنر سنتی مبلغ ۲ میلیارد ریال تسهیلات در قالب تبصره ۱۸ پرداخت شده و تعداد ۱۵ نفر در این رشته اشتغالزایی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، نمایشگاه جهانی «آگه او» با شرکت نمایندگان ۲۵ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی شهرداری استان سایتاما در ژاپن برگزار شد.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1571241

مهمترین اخبار ایران و جهان: