نیوز سیتی!
28 آبان 1402 - 16:38

پرستاری؛ تلفیق مهارت، عشق و دانش

رئیس هیات مدیره و عضو نظام پرستاری قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی پرستاری را تلفیقی از مهارت، عشق و دانش توصیف کرد و گفت: کاهش درد بیمار و‌ نجات جان یک بیمار لذ‌ت‌بخش‌ترین لحظه پرستاران است

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، روز پرستار فرصت مغتنمی برای بررسی توانمندی‌ها و‌ مشکلات این قشر زحمتکش است و به همین مناسبت مصاحبه‌ای با رئیس هیات مدیره و عضو نظام پرستاری قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی انجام شد.

*قانون ارتقای بهره‌وری

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی گفت: مشکلات عمده پرستاران در زمینه اجرای قانون تعرفه‌گذاری که ۱۴ سال پیش مصوب شد، است ولی به مرحله اجرا نرسید و پرستاران از عدم اجرای آن ناراضی هستند که در این قانون اقدامات درمانی برای بیمار که کار توسط پرستار انجام  ولی با نام پزشک درج می‌شود.

فهیمه گرزین با بیان اینکه همکاران ما درگیر مشکلات معیشتی هستند و موضوع مهاجرت پرستاران را هم داریم، خاطرنشان کرد: برخی پرستاران دو شغله شدند و اگر شغل دوم در حوزه پرستاری باشد اشکالی ندارد ولی برخی پرستاران در شغل‌های دیگر فعالیت می‌کنند که آینده خطرناکی برای شأن و ارزش شغل پرستاری  دارد.

کارشناس پرستاری و مدیر پرستاری و مامایی بیمارستان ولیعصر قائم‌شهر با اشاره به اینکه قانون ارتقای بهره‌وری هم به خوبی اجرایی نشد و به دلیل شرایط سنی همکاران و بچه‌دار بودن برخی‌ها، طالب اضافه‌کاری نداریم، اظهار کرد: تعداد اندک تخت‌های ویژه، پرستاران ما را خسته کرده است و به ازای دو بیمار یک پرستار در بخش ویژه داریم ولی در بخش عمومی شاید ۱۰ بیمار به علاوه بیمار ویژه بستری است که انگیزه‌ها را کم و خستگی و تنش همکاران را افزایش می‌دهد.

*احترام به پرستاران

گرزین با اشاره به اینکه انتظار داریم که شأن و اعتبار پرستاران توسط مردم لحاظ شود و انتظار سعه صدر و احترام بیشتری با پرستاران و کادر درمانی داریم و بی‌مهری‌هایی توسط مردم و‌ کادر درمان داریم و فداکاری پرستاران در کرونا را شاهد بودیم و هر روز یا باید احترام به پرستاران مورد نظر باشد.

*تلفیق مهارت، عشق و دانش

وی با بیان اینکه کمبود نیرو، به نتیجه رسیدن نظام تعرفه‌گذاری، اجرای کامل بهره‌وری و افزایش انگیزه کارکنان باید در دستور کار باشد، گفت: پرستاری تلفیقی از مهارت، عشق و دانش و سرفصل آموزش در مراکز درمانی آن است که پرستار علاوه بر تخصص، دارای مهارت ارتباطی و سرعت عمل بالایی باشد که بیمار و همراه بیمار را مدیریت کند و در این زمینه به پرستاران آموزش داده می‌شود.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه کاهش درد بیمار و‌ نجات جان یک بیمار لذ‌ت‌بخش‌ترین لحظه پرستاران است و ما را راضی می‌کند، افزود: لحظه اندوه‌بار زندگی پرستار موقعی است که با همه تلاش‌ها، بیمار فوت می‌کند.

وی در بخش گفت‌وگوی کرونا که همراه با بغض و اشک همراه بود با اشاره به اینکه کاش تجربه کرونا را می‌نوشتم که از کتب پرفروش می‌شد ولی فرصت نگارش نداشتیم، اظهار کرد: مبلمان خانه را طوری چینش کردم که فاصله اجتماعی رعایت شود و در کرونا، تفکیک وظایف رئیس و سوپروایزر و پزشک معنا نداشت و همه با هم کار می‌کردیم و خانواده‌های مریض خود را می‌گذاشتند و می‌رفتند و البته ملاقات ممنوع بود و پس از فوت هم برخی نمی‌آمدند و با هیچ چیزی قابل قیاس نیست.

وی افزود: همکاران وصیت‌نامه خودشان را نوشته بودند و ۴۲ همکار ما که ۱۵ نفرشان باردار بودند و سایر همکاران که بیماری خاص داشتند و در معرض خطر بودند را آزاد کردیم که در خانه قرنطینه شدند و از معدود مراکزی بودیم که فوتی نداشتیم ولی کرونایی داشتیم.

گرزین، خاطرنشان کرد: تجربه خوب سه ساله کرونا در همدلی و فداکاری و همکاری پرستاری را دیدم و کسی روی حرف ما حرفی نمی‌زدند و جای تشکر داشت که مرکز رازی ویژه کرونا بود و اخبار بیمارستان شهدا را هم داشتیم که فداکاری داشتند.
وی افزود: پرستاری، تخصص و علم است و برایش وقت گذاشته می‌شود و درباره رشته پرستاری لازم است اطلاعات بیشتری در جامعه بیان شود.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه حدود هزار و ۲۰۰ نفر پرستاران عضو نظام پرستاری این منطقه هستند و ۴ سال نظام پرستاری نداشتیم و اطلاعات و آمار ما دقیق نیستند و اطلاعات جدید را در حال برنامه‌ریزی هستیم.

گرزین با اشاره به اینکه تیم پزشکی و پرستاری نشان داد ما خادم مردم هستیم و برخی ضعف‌ها به دلیل کمبود امکانات و مشکلات است، اظهار کرد: حق قانونی مردم است که بهترین خدمت به آنها داده شود و اگر کمبودی مشاهده کنند، اداری و قانونی پیگیری کنند و درمان یک بیمار توسط گروه درمانی است و انتظار است که به همه اعضای این تیم احترام گذاشته شود و کرونا تأثیر پرستار را بر درمان نشان داد.

*خانه اول پرستاران در بیمارستان

کارشناس بیهوشی و معاون اجرایی نظام پرستاری قائم‌شهر، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی با اشاره به پیگیری مشکلات پرستاران، گفت: پشتیبانی از پرستاران از وظایف ما است و با همکاران ارتباط مستقیم از فضای اجتماعی و هم‌صحبتی داریم.
امید حسین‌پور، افزود: سختی کار و تعرفه‌گذاری از مشکلات عمده است و کمیسیون های مختلف برای حمایت از پرستاران و تلاش برای عقد قراردادهای مناسب را در دستور کار داریم.
وی با بیان اینکه پرستاران کسانی هستند که سال‌های سال زندگی خود را وقف مردم کردند، خاطرنشان کرد: ۴ سال اخیر، نظام پرستاری نداشتیم و به عبارتی از صفر شروع کردیم و در حال بازسازی هستیم.
عضو نظام پرستاری با اشاره به اینکه اگر به دوران دانشگاه برگردم، بیهوشی را انتخاب می‌کنم، اظهار کرد: احیای بیمار بسیار لذتبخش است و در خیابان هم چندمورد که بیمار با احیایی که انجام دادم به زندگی برگشت و باعث افتخار است.
حسین‌پور با اشاره به اینکه مقایسه پرستاری و پزشکی اشتباه محض است و پزشک می‌تواند خدمات مختلف پزشکی و ده‌ها مریض ببیند ولی در کشورهای دیگر تعداد مشخصی مریض را می‌بینند و پرستاران کشورهای دیگر خدمات کمتر و درآمد بالاتری دارند و ایثار و فداکاری و هزینه از فرزند و خانواده، انگیزه‌ها را بیشتر می‌کند و خانه اول ما بیمارستان و خانه دوم ما در کنار فرزندان و همسر است.
وی اظهار کرد: در کرونا آغوش پدر را برای فرزند نداشتم و مشاهده مرگ و میر اوضاع روانی ما را پریشان کرده بود و اوضاع سختی بود و پدربزرگم را در کرونا از دست دادم و اشک می‌ریخت که مراسم خیلی‌ها رفته بودم و با کرونا کسی به مراسم من نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه اخبار زرد درباره دریافتی پرستار و بهیار درست نیست و کمبود نیرو باعث فشار بر دوش سایر پرستاران است، اظهار کرد: خستگی همیشه باقی می‌ماند و ما درک همراه بیمار و بیماری را داریم که غیر از درد بیماری، درد و رنجش خاطر دیگری نداشته باشند.

حسین‌پور،گفت: مردم مشکلات مربوط به فرایند درمان را از پرستار می‌بینند و باید جایگاه آنها تعریف شود.

پایان پیام/۸۶۰۱۵/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1577741

مهمترین اخبار ایران و جهان: