نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 06:31

گرانترین‌ خرید نظامی تاریخ رومانی قطعی شد

قانونگذاران رومانیایی روز سه شنبه به اتفاق آرا سفارش 6.5 میلیارد دلاری 32 جنگنده «اف-35» ساخت آمریکا را تصویب کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته‌ دفاعی پارلمان رومانی روز سه شنبه به اتفاق آرا خرید ۳۲ فروند جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» را از آمریکا تصویب کرد.

به نوشته وبگاه «ارو تایمز» این خرید گران‌ترین خرید نظامی در تاریخ رومانی است. این تصمیم در توافق مشترک توسط نمایندگان و کمیسیون‌های دفاع سنا یرومانی به دست آمد و هزینه آن ۶.۵ میلیارد دلار است.

بر اساس این گزارش، خرید این جنگنده‌ها از آمریکا در ۲ مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله اول، رومانی 32 جنگنده «اف-35 ای» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را خریداری خواهد کرد که برای تجهیز ۲ اسکادران کافی است. در مرحله دوم این کشور یک اسکادران اضافی متشکل از ۱۶ جنگنده اف-۳۵ را دریافت خواهد کرد.

رومانی ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد و  میزبان سامانه دفاع موشکی بالستیک آمریکاست. در راهبرد شورای دفاعی رومانی آمده است: «داشتن قابلیت‌های عملیاتی دفاع هوایی قوی، معتبر انعطاف‌پذیر و کارآمد به عنوان بخشی از تعهدات ما به‌عنوان یک کشورعضو ناتو و اتحادیه اروپا و کلید تحقق اهداف سیاست دفاعی رومانی است.»

چندی قبل منابع خبری از تقابل جنگنده‌های «سوخو-۲۷» روسیه با جنگنده‌های «اف-۱۶» رومانی از اعضای ائتلاف ناتو خبر دادند.در این تقابل ۲ فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه در ماموریت معمول خود در حریم هوایی بابلتیک پرواز کردند. ائتلاف ناتو برای رصد فعالیت نیروی هوایی و زمینی روسیه چند هواپیمای آواکس در رومانی مستقر کرده است. استقرار جنگنده‌ها  و هواپیماهای نظامی غرب در اروپای شرقی نگرانی‌هایی را در مورد احتمال اشتباه محاسباتی یا تصادفی که می‌تواند به درگیری بزرگ‌تر بین روسیه و ایالات متحده تبدیل شود، افزایش داده است. 

۶.۵ میلیارد دلار هزینه اختصاص داده شده برای جت‌های اف-۳۵  سفارشی  رومانیشامل خدمات پشتیبانی، آموزشی، شبیه سازهای پرواز و مهمات هوا به هوا و هوا به زمین خواهد بود. نیروی هوایی رومانی از نسل پنجم جنگنده‌های اف-۳۵ استفاده خواهد کرد تا جنگنده‌های «اف-۱۶» خود را کنار بگذارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549585

مهمترین اخبار ایران و جهان: