نیوز سیتی!
23 آذر 1402 - 10:05

سرپنجه‌هایی که نذر ارباب آب‌آور است

خانواده‌ای سال‌هاست ارادت خود را به اهل بیت(ع) با هنر دست‌شان نشان می‌دهند، انگار سرپنجه‌هایشان را نذر کردند و تصمیم گرفتند ۱۴ تخته فرش را به نیت چهارده معصوم ببافند، آخرین آن در حرم حضرت اباالفضل(ع) پهن می‌شود.

خبرگزاری فارس کرمان، فاطمه اکبرزاده: روایت امروز، قصه عشق است، عشقی که با ارادت در هم تنیده شده و هرگز سرد و خاموش نمی‌شود، این عشق جاوید می‌تواند در هر چیزی نمود پیدا کند، گاهی با تاول‌های کف پای زائران پیاده  و گاهی هم با تاول‌های انگشت‌های دست وقتی گره روی گره می‌آید و تقدیم ارباب آب‌آور می شود.

جایی در حوالی کرمان، در زرندِ زیبا، خانواده‌ای سال‌هاست ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با هنر دست‌شان نشان می‌دهند، انگار سرپنجه‌هایشان را نذر کردند و  تصمیم گرفتند ۱۴ تخته فرش را به نیت چهارده معصوم ببافند، ۱۳ تخته از آن را بافته و به ۱۳ مکان مقدس و متبرکه اهداء کرده‌اند، در تازه‌ترین اقدام نیز حاج عیسی حسن‌زاده به همراه همسرش حاجیه خانم علیزاده‌بابتنگلی و فرزندانشان چهاردهمین فرش نفیس را بافته‌اند و می‌خواهند آن را در ایام شهادت حضرت زهرا(س) و در حرم مطهر آقا اباالفضل العباس(ع) آن را پهن کنند و نماز شکر به جای بیاورند.

حسن‌زاده در گفت و گو با خبرنگار فارس در زرند، اظهار داشت: در تمام زمانی که این قالی را می‌بافتیم، همه با وضو بودند، ذکر می‌گفتند و صلوات می‌فرستادند.

به نشان تکریم و تجلیل از نیت خالصانه و حرکت عاشقانه و صادقانه این هنرمند پیشکسوت و ارج نهادن به این فعالیت‌های فرهنگی، اعتقادی و مذهبی که ریشه در تار و پود زرندی‌ها دارد، از این خانواده در شورای فرهنگ عمومی شهرستان تجلیل شد.

 تمدن نوین مبتنی بر تفکرات ناب اسلامی و ایرانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین شجاعی امام‌ جمعه شهرستان زرند در حاشیه‌ی این برنامه در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران گفت: این یک واقعیت است که نور اهل‌بیت هرگز خاموش شدنی نیست و گرمای عشق و ارادت مردم به اهل‌بیت(ع) همواره رو به فزونی است.

وی ادامه داد: هنر واقعی هنری است که در خدمت فرهنگ دینی و اشاعه‌ی تفکر و اندیشه‌های انقلاب اسلامی است که ریشه در حرکت و قیام امام حسین(ع) دارد.

امام جمعه شهرستان زرند گفت: ما در مرحله‌ی بسیار مهمی از تاریخ هستیم و قرار است تا یک تمدن نوین را در جهان که مبتنی بر تفکرات ناب اسلامی و ایرانی است بوجود بیاوریم تا جهان به سمتی حرکت کند که در آن، دیگر خبری از استکبار، استعمار، زورگویی، زیاده‌خواهی، جرم و جنایت علیه انسان‌ها، مظلوم‌کشی و کودک‌کشی نباشد و مردم در سراسر جهان با صلح و عدالت و برابری و برادری زندگی کنند.

ارزش تقریبی قالیچه ۹۰ میلیون تومان است

رضا حسن‌زاده یکی از فرزندان حاج عیسی هم درباره‌ی این قالیچه توضیحاتی داد و گفت: از سال ۱۳۹۸ که بسترِ بافتن این قالی در روستای بابتنگل فراهم شد بنا به تاکید پدرم در بافتن این قالی‌ها برخی مقررات باید رعایت می‌شد که غیر از حاج عیسی، همسر و فرزندان، کس دیگری در بافتن آن نقشی نداشته باشد، یکی از آن موارد بود.

وی ادامه داد: بافتن چنین قالیچه‌هایی حدودا ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد اما به دلیل کهولت سن والدین و کارهای روزمره‌ی فرزندان، بافتن این قالیچه طول کشید.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه این فرش دستباف حدود یک‌هزار و ۴۵۰ پود و ۷۵۰ تار دارد، بیان کرد: ارزش آن حدودا ۹۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

این قالیچه شهرستان زرند را معرفی می‌کند

محمد اسلامی، رئیس میراث فرهنگی زرند نیز گفت: قالی یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی در تاریخ ایران محسوب می‌شود و خاستگاه اصلی آن به استان کرمان و شهرستان‌های زرند، راور، رفسنجان و غیره است.

اسلامی افزود: ارزش معنوی این اقدام حاج عیسی قطعا سنگین است و علاوه بر آن، با توجه به بافت وقف‌نامه در متن قالی، جهت حرم مطهر حضرت ابالفضل العباس(ع)، هر زائری که نگاهش به این قالی می‌افتد نام شهرستان زرند را مشاهده خواهد کرد و حتما این موضوع می‌تواند در معرفی زرند و زرندی‌ها و عشق و علاقمندی آنها به ائمه اطهار تأثیر گذار باشد. 

پایان پیام/۳۷۶۳/ش

منبع: فارس
شناسه خبر: 1604485

مهمترین اخبار ایران و جهان: