نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 11:28

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی/ بیش از63 درصد واحدهای مسکونی تکمیل شد

ساعت ۳:۵۱ دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵/۴ ریشتر شمال استان آذربایجان‌غربی شهرستان خوی را لرزاند که در این زمین لرزه در حدود 1100 واحد مسکونی دچار تخریب شده‌بوند که بعد از گذشت چهار ماه از این زلزله بیش از 63 درصد از واحدهای مسکونی بازسازی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ساعت ۳:۵۱ دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ یک بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵/۴ ریشتر شمال استان آذربایجان‌غربی شهرستان خوی را لرزاند بر اساس اطلاعات واصله کانون زلزله اطراف نیروگاه و روستای سید تاج الدین شهرستان خوی گزارش شد و طبق اعلام مرکز زلزله‌نگاری کشوری این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است .

بعد از به وقوع پیوستن حادثه نیروهای امدادی برای کمک به حادثه دیدگان در مناطق زلزله‌رده حاضر و آسیب دیدگان را به مراکز درمانی انتقال دادند و خوشبخانه در این حادثه هیچ‌گونه فوتی گزارش نشد، در این راستا بعد از به وقوع پیوستن این زمین‌لرزه در دقایق اولیه این حادثه، فرماندار شهرستان خوی با هماهنگی‌های انجام شده جلسه ستاد بحران را تشکیل و دستورات لازم برای امدادرسانی و مدیریت بحران صادر شد. 

بعد اقدامات اولیه و کمک‌های‌های اولیه و استقرار حادثه‌دیدگان در مکان‌های امن تمام نهادهای مربوطه اقدام به آواربردای منازل و مکان‌های تخریب شده‌ کردند بنابراین خبرنگار فارس بعد از گذشت چهار ماه پیگیر آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده و اقدامات انجام شده در این بخش شده است که در ادامه می‌خوانیم.

بازسازی بیش از ۶۳درصد واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده خوی

جعفر برزگر مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در خصوص وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی عنوان کرد: در بیش از ۶۳ درصد واحدهای مسکونی شهری و روستایی از مجموع ۱۱۰۰ واحد احداثی عملیات بازسازی آغاز شده است .

وی ادامه داد:  آواربرداری در مناطق زلزله زده به طور کامل اتمام یافته و عملیات بازسازی با سرعت در حال انجام است.

برزگر عنوان کرد: تاکنون بتن فنداسیون ۵۰۰ واحد، اسکلت ۳۸۱ واحد، دیوارچینی ۲۶۸ واحد و سقف ۱۹۳ واحد احداث شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۳۴ واحد در مرحله نصب درب و پنجره، ۶ واح در مرحله کف سازی و چهار واحد در مرحله نماسازی  قرار دارند و از مجموع ۱۱۰۰ واحد احداثی و ۴۰۰۰ واحد تعمیری پرداخت مرحله اول بلاعوض تخصیص یافته از طرف دولت به تمام واحدها به اتمام رسیده است.

جنگجو با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی برای بازسازی واحدهای زلزله زده در خوی عنوان کرد: با حضور و بازدید میدانی مدیران عامل ۶ بانک از مناطق زلزله زده شهرستان خوی آغاز شده و تاکنون۲۵۰ واحد شهری و ۴۴۰ واحد روستایی برای انعقاد قرارداد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد تاکنون صاحبان ۲۷۸ واحد زلزله زده وام بازسازی را دریافت کرده‌اند.

این مقام مسوول  با اشاره به اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده از حضور و بازدید سه باره اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از شهرستان خوی حضور و بازدید معاون بازسازی معاون عمران روستایی و معاون پشتیبانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از منطقه زلزله زده و دعوت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از بازدید مشترک مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد و بهزیستی ب‌طور مشترک از منطقه و رسیدگی به واحدهای تخریبی تحت پوشش این دو نهاد خبر داد.

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایحان‌غربی یادآور شد: به دعوت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بانک‌های عامل رفاه و مسکن و ملت و تجارت از منطقه  بازدید و جلسه هماهنگی برای آغاز پرداخت تسهیلات بازسازی از منطقه به عمل آمده است.

جنگجو تصریح کرد: مدیرعامل پست بانک از منطقه زلزله زده برای تسریع در پرداخت ویژه تسهیلات در روستاهای مناطق زلزله زده بازدید کرده است و شعب پست بانک در روستاهای مرتضی قلی کندی و خنجرخان با هماهنگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برای تشکیل پرونده و انعقاد قرارداد در محل شعب در روستاها برای رفاه روستاییان مناطق زلزله زده مستقر شده است.

اتمام آواربرداری در مناطق زلزله زده خوی

اسماعیل سالم خویی معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار خوی با اشاره به اتمام آوار برداری یک هزار و ۱۰۰ واحد احداثی شهری و روستایی مناطق زلزله زده شهرستان خوی، اظهار داشت: عملیات اجرایی و بازسازی ۶۰۰ واحد مسکونی روستایی و ۵۰۰ واحد شهری آغاز شده است. و

وی ادامه داد: عملیات اجرای بتن فنداسیون ۵۰۰ واحد مسکونی از یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی شروع شده، اسکلت ۳۷۸ واحد مسکونی نصب و عملیات دیوارچینی ۲۶۵ واحد و اجرای سقف ۱۸۸ واحد ، نصب درب و پنجره ۳۴ واحد، ۴ واحد نمای ساختمان و ۶ واحد عملیات کف سازی را به اتمام رسیده و این تعداد واحد به مرحله نازک کاری رسیده است.

سالم خویی در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تعمیری و احداثی در قالب کمک بلاعوض دولت، اضافه کرد: ضمن تامین مصالح ساختمانی از این محل، تاکنون به چهار هزار و ۲۰۰ واحد تعمیری و احداثی این تسهیلات (۵۰۰ میلیون ریالی بلاعوض) پرداخت شده است.

معاون فرماندار خوی افزود: با هماهنگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و  ۶ بانک  پرداخت تسهیلات وام بازسازی در ۷۰روستا آغاز گردیده و تاکنون ۱۵۵ واحد مسکونی روستایی و  ۷۳ واحد مسکونی روستایی وام خود را دریافت کرده‌اند.

این مسئول با اعلام اینکه تاکنون پرونده ۲۵۰ واحد شهری و ۴۴۰ واحد روستایی برای پرداخت تسهیلات بازسازی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بانک های عامل ارسال شده است، گفت: آغاز پرداخت تسهیلات از سوی۲ بانک رفاه و ملت و همچنین اعلام آمادگی ۴ بانک دیگر برای دریافت پرونده‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات دولت در اول آبان سال جاری، بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد پنج درصد برای جبران خسارت ناشی از زمین لرزه در شهرستان‌های خوی هستند، تاکید کرد: با توجه به فرآیند بازسازی، تامین و پرداخت این تسهیلات برای پیشرفت مراحل بازسازی ضروری است.

سالم خویی با اشاره به اینکه با توجه به اقلیم منطقه گفت : امیدواریم دستگاه های متولی در خصوص فرآیند ساخت و ساز پیش از شروع فصل سرما اهتمام جدی نمایند. گفتنی است زمین لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد روز ۱۳ مهر امسال، بخش مرکزی شهرستان خوی را لرزاند که این زلزله موجب تخریب یک هزار و ۱۰۰ واحد و بروز خسارت برای بیش از چهار هزار واحد مسکونی شد.

امیر عباس جعفری مدیر کل اداره مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به آواربرداری۸۵۱ واحد در مناطق زلزله زده خوی اظهار داشت: از تعداد ۸۵۱ واحد تعداد ۶۹۳ واحد مسکونی،۱۵۴واحد دامی و چهار واحد تجاری در مناطق زلزله‌زده خوی آواربرداری انجام شده است.

وی ادامه داد: آوار برداری ۲۶۹واحد در شهردیزج دیز،خط کشی ۵۷۹ واحد، پی کنی ۵۶۱ واحد و ۵۳۴ واحدبتن مگر و بتن فنداسیون ۴۹۴واحد در این مناطق انجام شده است.

 جعفری در خصوص اسکل‌بندی واحدها عنوان کرد: اسکلت ۳۷۸واحد،ۀ کرسی چینی ۲۸۸واحد، دیوار چینی ۲۶۵واحد و پوشش سقف ۱۷۵واحد و گچ و خاک ۲۵ واحد به اتمام رسیده است.

مدیر کل اداره مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی یادآور شد:نصب درب و پنجره ۳۳ واحد و ایزوگام ۵۲ واحد و همچنین کف سازی ۶واحد و نماسازی ۴ واحد در مناطق زلزله‌زده انجام شده است.

گزارش از رقیه وکیلی

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 975785

مهمترین اخبار ایران و جهان: