نیوز سیتی!
23 دی 1401 - 15:02

هزار میلیارد ریال برای پروژه میراث جهانی گنبد سلطانیه مصوب شد

زنجان-مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته، هزار میلیارد ریال اعتبار برای پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه به مدت سه سال تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید سعید صفوی گفت: مبلغ هزار میلیارد ریال برای کل پروژه پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه مصوب شد که برای شروع فاز اول آن ۲۰ میلیارد ریال توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای کف سازی معابر پیرامونی گنبد، ساماندهی محوطه و برج و بارو برای سال اول ابلاغ شد.

وی افزود: گنبد سلطانیه آرامگاه الجایتو است که بین سال‌های در ۱۳۰۳ تا ۱۳۱۳ میلادی به دستور پادشاه در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد که امروزه از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گنبد سلطانیه به عنوان هفتمین اثر جهانی ایران در لیست یونسکو به ثبت رسیده است. این بنا، سومین گنبد بزرگ جهان بعد از کلیسای سانتا ماریا دل فیوره ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه است.

صفوی افزود: در ماه‌های اخیر با فروکش کردن نسبی بیماری همه‌گیر کرونا و افزایش گردشگران داخلی و خارجی، ۱۴۹ هزار نفر گردشگر از ده موزه استان زنجان در طی ۹ ماه گذشته بازدید کردند.

وی ادامه داد: پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه در رتبه اول، موزه باستان‌شناسی مردان نمکی در رتبه دوم و موزه مردم‌شناسی رختشویخانه در رتبه سوم بازدید گردشگران قرار دارد.

صفوی افزود: وجود آثار و مناظر متنوع تاریخی، هنری، مذهبی، طبیعی وصنایع دستی در این منطقه را می توان از جمله عوامل جذب مسافران داخلی و خارجی دانست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 974441

مهمترین اخبار ایران و جهان: