نیوز سیتی!
08 دی 1401 - 18:10

اجازه گسترش یونان در آب های سرزمینی دریای اژه را نخواهیم داد

وزیر خارجه ترکیه امروز در سخنانی هشدار داد: اجازه گسترش یونان در آب های سرزمینی دریای اژه را نخواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاربی آناتولی، مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز پنجشنبه در یک نشست خبری که در آنکارا برگزار شد، به ارزیابی مهم‌ ترین رویدادهای سال ۲۰۲۲ پرداخت.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اشاره به تلاش‌ های صورت گرفته برای راه‌ اندازی کانال‌ های گفتمان با یونان از آغاز سال، اعلام کرد: شصت و چهارمین مذاکرات مشورتی در ماه فوریه برگزار شد. این روند به دلیل کارزار «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان علیه ترکیه، تحریکات در دریای اژه، اتهامات نسل کشی و فشار بر تُرک‌ های تراکیه غربی به حالت تعلیق درآمد.

چاووش‌ اوغلو در مورد اخبار اخیر رسانه‌ های یونان مبنی بر افزایش آب های سرزمینی به ۱۲ مایل، تاکید کرد: به یونان اجازه نخواهیم داد ولو یک مایل در دریای اژه آب های سرزمینی‌ را گسترش دهد. تصمیم مجلس‌ مان در سال ۱۹۹۵ صریح بوده و همچنان به اعتبار خود باقی است.

وی در ادامه افزود: یک بار دیگر به یونان هشدار می دهیم: با تکیه بر حامیانت به دنبال قهرمانی دروغین نباشید. ماجراجویی نکنید که سرانجام خوبی برایتان نخواهد داشت!

این در حالیست که رئیس جمهور ترکیه پیشتر تهدید کرده بود که در صورتی که یونان اقدامات تحریک آمیز خود را متوقف نکند، آتن با هواپیماهای جنگی و پهپادهای مسلح هدف قرار خواهد گرفت.

مولود چاووش‌اوغلو درباره دیدار سه‌ جانبه میان وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در مسکو با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، علی محمود عباس وزیر دفاع سوریه و روسای سازمان اطلاعات دو کشور، گفت: تماس‌ هایمان با سازمان ملل، آمریکا، روسیه، عراق ادامه دارد. همانطور که می‌ دانید دیروز خلوصی آکار و حاکان فیدان در مسکو بودند. بنده هم دیداری با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواهم داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 942585

مهمترین اخبار ایران و جهان: