نیوز سیتی!
01 دی 1401 - 17:21

انتقاد شدید ترکیه از تعلیق تحصیل دختران در افغانستان

وزیر خارجه ترکیه به تعلیق ادامه تحصیل دختران در افغانستان واکنش نشان داد و در این باره به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنج شنبه) در خلال کنفرانس خبری مشترک با «عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت وابسته به ریاض در یمن، از تصمیم مقامات طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در افغانستان به شدت انتقاد کرد.

به نوشته تی آر تی، او گفت که این تصمیم دولت طالبان در افغانستان به شدت مقامات ترکیه را آزرده و نگران کرده است. به گفته او، ترکیه از تحصیل دختران حمایت می‌‌کند و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در حال ساخت پروژه‌هایی در افغانستان هستند.

چاووش اوغلو در ادامه گفت که آنکارا نظر خود را به مقامات طالبان اعلام کرده و گفته است که این ممنوعیت نه اسلامی و نه انسانی است و ترکیه امیدوار است که به زودی این تصمیم لغو شود.

او افزود: «ما در مورد یک میلیون دانشجوی دختر صحبت می‌کنیم که می‌توانند به دانشگاه بروند. آموزش زنان چه ضرری برای بشریت و افغانستان دارد؟ این ممنوعیت چه فایده‌ای دارد؟ آیا مجوز  اسلامی دارد؟ برعکس. دین ما اسلام مخالف آموزش نیست، بلکه به آن و دانش و علوم تشویق می‌کند».

امروز همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان و علاقه‌مند به صلح و ثبات و توسعه در این کشور، از شنیدن خبر وجود موانع برای تحصیلات عالی دانشگاهی دختران و بانوان در افغانستان متأسف شده است».

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است مسؤولان ذیربط کشور افغانستان سریعا با رفع موانع، زمینه ازسرگیری تحصیلات دانش آموزان و دانشجویان دختر این کشور در تمام مقاطع تحصیلی را فراهم آورند تا آنان بتوانند ضمن بهره مندی از حق تحصیل علم و دانش، نقش مؤثرتری در توسعه و شکوفایی افغانستان داشته باشند.

 

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 926941

مهمترین اخبار ایران و جهان: