نیوز سیتی!
23 آذر 1401 - 16:39

ضرورت اطلاع رسانی درست و به‌هنگام برای جلب اعتماد عمومی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت اطلاع رسانی درست، شفاف و به هنگام از خدمات دولت برای جلب اعتماد عمومی، همراه کردن مردم با اهداف و سیاست های کلان کشور و ارتقای سرمایه اجتماعی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در هجدهمین سمپوزیوم روابط عمومی ایران که در محل مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، اطلاعات و ارتباطات در دوران معاصر را از مهمترین معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع عنوان و اظهار داشت: نفوذ و تأثیرگذاری ارتباطات و رسانه‌ها تا جایی است که به باور بسیاری از صاحبنظران، اولویت ذهنی و رفتاری انسان‌ها را تعیین کرده و در اغنای افکار عمومی جامعه و جهت دهی به دیدگاه‌ها و نگرش‌های مردم بسیار مؤثر است.

وی افزود: احساس مثبت و مطلوب مردم نسبت به خدمات رسانی دولت، قضاوت‌ها و برداشت‌ها نسبت به عملکرد دستگاه‌های اجرایی را به سمت مثبت و منصفانه پیش می‌برد و با پرکردن خلاء های ارتباطی، فضای تخریب، سیاه نمایی و شایعه پراکنی علیه نظام اسلامی و دولت را نیز تنگ‌تر می‌کند.

سلاجقه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به ضرورت جهاد تبیین، اظهارداشت: بدون تردید مسئله «تبیین» که به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری از جوانان و دانشجویان مطرح شده است، یکی از توقعات به حق از دستگاه‌های مختلف تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور برای روشنگری و زدودن ابهامات و شبهات در جامعه است که با شدت و ضعف در حال انجام است، اما آنچنان که باید و شاید محقق نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در دهه‌های گذشته یکی از مهمترین عرصه‌های شبهه افکنی و سیاه نمایی دشمنان در رابطه با خدمات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ادوار گوناگون بوده است، نقشه‌ای که هدف اصلی آن القای ترس، ناامیدی و یأس در میان مردم و حتی مسؤولان است و مسلماً فائق آمدن بر این توطئه شیطانی جهت نیل به اهداف متعالی نظام اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی، ضعف در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از خدمات گسترده و پیشرفت‌های چشمگیری که در عرصه‌های گوناگون به دست آمده است، در این شرایط که کشورمان تحت شدیدترین هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان قرار گرفته، می‌تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد.

سلاجقه تاکید کرد: روابط عمومی‌ها که مهمترین و اصلی ترین وظیفه و نقش را در اطلاع رسانی درست، شفاف و به هنگام از خدمات دولت برعهده دارند، باید برای مقابله با توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان و تلاش گسترده آنها برای ضربه زدن به اعتماد عمومی مردم که مهمترین سرمایه نظام اسلامی است، با همه توان به میدان آمده و برای روشنگری و رفع اتهامات و شبهات مجاهدت کنند.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: بدون تردید با تبیین درست خدمات و اقدامات ارزشمند دولت برای مردم و رفع خلاءهای ارتباطی میان مردم و مسؤولان توسط روابط عمومی‌ها، مردم نسبت به خدمتگذاری دولت و عملکرد دستگاه‌های اجرایی احساس مثبت و مطلوب‌تری داشته و با قضاوت‌ها و برداشت‌های درست از این مسأله حساس و حیاتی، فضای تخریب، سیاه نمایی و شایعه پراکنی علیه نظام اسلامی و دولت نیز تنگ‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساله مهم دیگر در کلام مقام معظم رهبری، اشاره ایشان به اهمیت فضای مجازی و لزوم بهره برداری درست از این فضا در جهاد تبیین است، گفت: از این رو روابط عمومی‌ها برای توفیق در میدان عمل به مأموریت‌های انقلابی خود، باید خود را مجهز به ابزار علم و عقلانیت و معرفت کرده و مبانی فکری و استدلالی خود را با دستیابی به مبانی معارف ناب انقلابی و اسلامی ارتقا ببخشند و برای بهبود و تعالی سواد رسانه‌ای مخاطبان خود نیز برنامه ریزی و تلاش جدی داشته باشند تا تعامل دوسویه مدنظر را فراهم بیاورند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاکید رئیس جمهوری در همایش جهاد تبیین مبنی بر لزوم تهیه پیوست اطلاع رسانی برای تصمیم‌های دولت، تصریح کرد: یک طرح و پروژه اعم از عمرانی و خدماتی که برای دستگاه‌های اجرایی تعریف می‌شود، برای اثرگذاری هرچه بهتر در جامعه و فراهم آوردن مشروعیت و مقبولیت در عرصه افکار عمومی و همچنین اطلاع رسانی به مردم در رابطه با خدمات دستگاه‌های اجرایی، با هر ابعادی که باشد نیازمند یک فرآیند اطلاع‌رسانی برای مخاطبان خود است.

وی افزود: پیوست اطلاع‌رسانی می‌تواند مجموعه‌ای از اقدامات رسانه‌ای، تبلیغی، انتشاراتی و پژوهشی باشد که باید با برنامه ریزی آگاهانه و سنجیده و تدوین شرح عملیات مناسب، برای تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها تعریف شده و برای معرفی ابعاد و زوایای گوناگون آنها، با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های رسانه‌ای و هنری به مرحله اجرا برسد.

سلاجقه در ادامه متذکر شد: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی سال‌های متمادی است که از دو ضعف عمده در بدنه و ساختار خود رنج می‌برند؛ اول اینکه برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از وجود نیروهای متخصص، آموزش دیده و باانگیزه در حوزه روابط عمومی بی بهره اند. دوم اینکه منابع مالی و اعتبارات اختصاص یافته به روابط عمومی‌ها اعم از اعتبارات ملی و استانی بسیار اندک و حداقلی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 910885

مهمترین اخبار ایران و جهان: