نیوز سیتی!
03 دی 1401 - 13:59

راه اندازی نخستین دستگاه پیشرفته تشخیص مارجین سرطان در اهواز

اهواز- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: برای نخستین بار دستگاه پیشرفته تشخیص مارجین سرطان (CDP) در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام خمینی (ره) اهواز راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب حی‌بر پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای از راه اندازی نخستین دستگاه پیشرفته تشخیص مارجین سرطان در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام خمینی (ره) اهواز خبر داد و بیان کرد: دستگاه CDP یک دستگاه کاملاً پیشرفته در تشخیص مارجین‌های مشکوک سرطانی بافت سینه در هنگام عمل جراحی است.

وی افزود: بررسی مارجین‌های حاشیه تومور در حین جراحی بیماران مبتلا به سرطان سینه، برای تضمین حذف قطعی سلول‌های مشکوک و پرخطر با کمترین آسیب رسانی به بافت‌های سالم، بسیار حیاتی و مهم است و باقی ماندن سلول‌های سرطانی درون بدن موجب جراحی‌های مجدد و اقدامات درمانی اجتناب ناپذیر پس از جراحی شده که عوارض جانبی بسیاری به همراه خواهد داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: سیستم CDP یا پروب تشخیص مارجین‌های سرطانی که برای اولین بار در جهان ابداع شده است، بر پایه سنجش الکترونیکی متابولیسم هیپوکسی گلیکولیز و واربورگ معکوس در سلول‌های پیش سرطانی و سرطانی به صورت آنی و در حین عمل جراحی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 930341

مهمترین اخبار ایران و جهان: