نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 12:47

زلنسکی: اوکراین باید برای یک جنگ طولانی آماده باشد

رئیس‌جمهور اوکراین گفت، ارتش این کشور باید برای یک نبرد طولانی با ارتش روسیه آماده باشد و مذاکره با روسیه برای برقراری صلح را منتفی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «اکونومیست» از غرب خواست که علی‌رغم پیشروی کند ضدحملات کی‌یف علیه مسکو، حمایت از این کشور در مقابل روسیه را ادامه دهند.

زلنسکی در خصوص روند جنگ اوکراین گفت: «من باید آماده باشم. تیم من باید برای یک جنگ طولانی آماده باشد  و من از نظر احساسی آمادگی دارم».

رئیس‌جمهور اوکراین در حاشیه کنفرانس «راهبرد اروپایی یالتا» (YES) در کی‌یف در خصوص کمک‌های غرب به کشورش گفت: «من این درک را دارم و وقتی آن‌ها می‌گویند "همیشه با شما هستیم"، این جمله را می‌خوانم می‌شنوم و چشمانشان را می‌بینم اما می‌بینم که آن‌ها با ما در این‌جا نیستند».

زلنسکی سپس ادامه داد که هم‌اکنون زمان بد دیپلماسی است و مدعی شد کشور روسیه نیز شکننده و آسیب‌پذیر است.

وی ادامه داد: «پوتین متوجه نیست که در جنگ طولانی، شکست خواهد خورد زیرا مهم نیست که ۶۰ یا ۷۰ درصد از مردم روسیه از او حمایت می‌کنند. نه،اینطور نیست، اقتصاد وی شکست خواهد خورد».

علی‌رغم آن‌که اکثر حملات پهپادی اوکراین علیه مواضعی در قلمرو روسیه با شکست روبرو شده است، زلنسکی مدعی شد که این حملات ارتش اوکراین در داخل روسیه سؤالاتی را درباره ناتوانی ارتش روسیه برای محافظت از این قلمرو مطرح می‌کند، «زیرا پهپادهای ما فرود خواهند آمد».

وی سپس با ابراز ناامیدی از تداوم کمک‌های غرب به اوکراین ادامه داد: «اگر با اوکراین نیستید، پس با روسیه هستید و اگر با روسیه نیستید پس با اوکراین هستید و اگر شرکا به ما کمک نکنند، به مفهوم آن است که به روسیه کمک می کنند تا پیروز شود. کل ماجرا این است».

به اعتقاد رئیس‌جمهور اوکراین، افکار عمومی نقش مهمی در وادار کردن دولت‌های غربی برای افزایش کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین در روزهای اولیه جنگ اوکراین ایفا کردند و کاهش کمک‌های نظامی به اوکراین نه تنها موجب ناراحتی مردم اوکراین بلکه رأی‌دهندگان غربی نیز خواهد شد.

وی گفت: «اگر اوکراین شکست بخورد، مردم (کشورهای غربی)، رهبران خود را نخواهند بخشید».

رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص شکست‌های ارتش کشورش در زاپروژیا گفت: «اگر ما از جنوب به آن‌ها فشار آوریم، آن‌ها (ارتش روسیه) فرار خواهند کرد. در جریان روزهای اول این جنگ تمام عیار، ما ما مجبور به عقب‌نشینی شدیم. هر روز، آن‌ها برخی شهرها و صدها روستا را گرفتند».

زلنسکی در پاسخ به اعتراضات غرب درباره کند پیش رفتن ضدحمله اوکراین در مقابل روسیه گفت که این نمایانگر، سطح بالایی از خطر است. بازپس‌گیری قلمرو باید حتی‌الامکان با حفظ جان زندگی افراد در توازن باشد. نظامیان باید خطرات را کاهش دهند، شناسایی را انجام دهند، از پهپادها استفاده کنند تا از تقابل مستقیم خودداری شود.

وی ادامه داد در صورتیکه اوکراین نظامیان بسیار بیشتری را به ضدحملات تخصیص می‌داد، هزاران نیروی انسانی خود را از دست می‌داد.

زلنسکی سپس با اتهام‌زنی به پوتین گفت: « این آن نوع جنگی نیست که رهبر یک کشور بگوید قیمت آن مهم نیست. این تفاوت بین من و ولادیمیر پوتین است. برای او، زندگی افراد اهمیتی ندارد.»

رئیس‌جمهور اوکراین که در دوران ریاست‌جمهوری خود ۲۰ درصد از خاک کشورش را در مقابل روسیه از دست داده است، در توجیه روند کند ضدحملات کشورش در مقابل روسیه گفت: «پیروزی فردا یا پس‌فردا به دست نمی آید اما در عین حال یک رؤیای فانتزی نیست. اوکراین شایسته پیروزی است و غرب باید از آن حمایت کند. ارتش روسیه در حال از دست دادن افراد زیادی از و در حال استقرار مجدد نیروهای ذخیره خود است تا پیشروی‌های اوکراین را متوقف کند و این به مفهوم آن است که آن‌ها شکست می‌خورند».

وی در خصوص چشم‌انداز صلح میان اوکراین و روسیه گفت: «جنگ تا زمانیکه روسیه در قلمرو اوکراین باقی بماند، ادامه خواهد داشت. توافق از راه مذاکره، دائمی نخواهد بود. هدف رئیس‌جمهور روسیه احیای اتحاد جماهیر شوروی است».

زلنسکی ادامه داد: «آن‌هایی که به دنبال گفت‌وگو با این فرد (پوتین) در کرملین هستند، خودشان را گول می‌زنند. اشتباه از دیپلماسی نیست، اشتباه، دیپلماسی با پوتین است. او فقط با خودش مذاکره می‌کند».

ارتش روسیه عملیات ویژه نظامی خود را که از سال پیش آغاز کرده همچنان به پیش می‌برد. طی این عملیات چهار منطقه دونتسک،‌ لوهانسک، زاپروژیا و خرسون آزاد شده و به روسیه ملحق شده‌اند. تحلیلگران بر این باورند که پیچیدگی میادین مین روسیه نظامیان اوکراینی را مجبور کرده تصمیم دشواری اتخاذ کنند و تانک‌های ساخت غرب خود را رها کرده و پیاده پیشروی کنند.

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1494541

مهمترین اخبار ایران و جهان: