نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 11:26

پروژه سنگ‌فرش و بهسازی نور مسیر بست طبرسی تا شیرازی حرم تکمیل شد

مشهد ـ در آستانه دهه آخر ماه صفر، یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی تکمیل و به بهره‌برداری رسید تا زیرساخت‌های این بارگاه برای میزبانی از زائران، فراهم‌تر و مهیاتر از گذشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در تازه‌ترین عملیات عمرانی و به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی، پروژه بهبود منظر و افزایش روشنایی محدوده بست طبرسی تا بست شیرازی به پایان رسید.

هدف از اجرای این طرح، تسهیل و نظم بخشی تردد زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، هدایت بهتر مسیر زیارت به سمت صحن انقلاب و همچنین بهبود منظر و افزایش روشنایی این محدوده بوده که با اجرای سنگ فرش و تقویت نورپردازی انجام پذیرفت.

اجرای سنگ فرش با هدف یکپارچگی محیط پیرامونی حرم

حیدر حیدری، معاون عمران سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی درباره این پروژه اظهار کرد: محدوده بست طبرسی تا بست شیرازی با مساحت ۹۳۵۰ متر مربع پیش از آن آسفالت بود که در راستای اتصال و یکپارچگی کف سازی صحن‌های حرم مطهر، به صورت کامل با سنگ‌هایی با ابعاد ۴۰ در ۴۰ سانتیمتر با دو طرح سنگ گل پنبه‌ای و گرانیت سبز ساده سنگفرش شد.

در نظر گرفتن شرط تسهیل تردد زائران

معاون عمران سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این پروژه، اظهار کرد: به جهت دوام بیشتر سنگ‌ها و همچنین امکان تردد ماشین در این محدوده، سنگ‌هایی با ضخامت مناسب ۵ سانتیمتر انتخاب شد، همچنین در زیرسازی صورت گرفته این پروژه در چندین لایه، ایزوله و عایق بندی کامل نسبت به سطوح زیرین و زیرگذر انجام شد.

وی ادامه داد: درجهت تسهیل رفت و آمد زائران نیز ساب این سنگ‌ها به گونه‌ای انتخاب شده است تا لغزندگی کمتر و بازتاب نور ملایمی داشته باشد.

روشنایی چشم نواز با تجهیز ۷ برج نوری

حیدری با اشاره به اینکه قبل از اجرای پروژه، این محدوده از روشنایی محدودی در شب برخوردار بود، گفت: روشنایی و نورپردازی این معبر نیز با ۷ برج نوری متشکل از ۵ پایه چراغ ۱۱ متری و ۲ پایه چراغ ۱۷ متری تقویت شده که نسبت به گذشته روشنایی بسیار مناسبی برای عبور زائران علی ابن موسی الرضا (ع) در شب فراهم کند.

زیباسازی مسیر با نصب تمثال شهدا

معاون عمران سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی درباره دیگر جزئیات این پروژه اظهار کرد: در این محدوده پیش از این یک ایستگاه موقت آتش نشانی و یک انبار فرش قرار داشت که جهت اجرای عملیات کف سازی و افزایش مساحت تردد زائران، این دو ساختمان تخریب و به مکان‌های دیگری منتقل شد. وی افزود: این محدوده از فضای رمپ پارکینگ ۴ حرم مطهر با یک گیت اضطراری ورود خودرو و ۱۵۰ متر نرده جدا سازی شده است که با هدف زیباسازی بصری مسیر، روی این نرده‌های حصاری، ۱۱۵ قاب عکس تمثال شهدا جانمایی شده و علاوه بر آن، در مقابل این نرده‌ها به میزان ۱۱۰ متر باغچه‌های سنگی ساخته شده که با گل آرایی همراه با نورپردازی، زیبایی چشم نوازی را ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: در این پروژه، اصلاح رمپ نیز مد نظر بود و با در نظر گرفتن شیب ملایم برای دسترسی به ورودی کتابخانه آستان قدس، دسترسی معلولان عزیز به کتابخانه نیز تسهیل شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1482685

مهمترین اخبار ایران و جهان: