نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 15:34

سفر البرهان به مصر، امارات و عربستان

منابع مصری از اولین سفر خارجی فرمانده ارتش سودان بعد از جنگ داخلی در این کشور، به قاهره خبر داده و اعلام کردند او پس از دیدار با رئیس‌جمهور مصر، راهی عربستان و امارات خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه مصری امروز یکشنبه، ۲۶آگوست به پایگاه «روسیا الیوم» اعلام کردند که «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان امروز وارد شهر العالمین مصر می‌شود تا با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار کند.

روسیا الیوم در گزارشش افزود: این اولین دیدار از نوع خود برای البرهان در خارج از سودان از زمان وقوع بحران در این کشور و در ۱۵آوریل با نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی است.

این منابع مصری خاطرنشان کردند که قرار است البرهان پس از دیدار با السیسی به عربستان سعودی و امارات سفر کند.

این سفرها در حالی انجام می‌شوند که بیش از سه ماه است که نبرد بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در جریان است و باعث ویرانی در پایتخت و خشونت گسترده در منطقه دارفور در غرب سودان شده که تبعاتی همچون فرار بیش از ۲.۵ میلیون نفر از سودانی‌ها را در پی داشته است.

درگیری‌ها در سودان در شرایطی ادامه پیدا می‌کند که اخیراً، ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که مذاکرات با هدف توقف خشونت در سودان را به تعویق انداخته است، زیرا «به موفقیت مورد نظر در شکل فعلی خود دست نیافته است».

عربستان سعودی و آمریکا در جریان میانجی‌گری‌های خود بین طرف‌های درگیر، مذاکراتی را در شهر جده عربستان برای توافقنامه آتش بس میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع برگزار کردند؛ اما با این حال، گزارش‌های مطبوعاتی تاکنون حاکی از تخلفات و نقض آتش‌بس از سوی هر دو طرف درگیری هستند.

در ماه گذشته «فیصل بن فرحان»، وزیر امورخارجه عربستان سعودی در تماس‌های تلفنی جداگانه با البرهان، فرمانده ارتش سودان و حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، بر اهمیت رعایت آتش‌بس در این کشور تاکید کرده بود.

بن‌فرحان طی آن تماس‌ها، درخواست ریاض برای بازگشت آرامش به خارطوم، اولویت دادن به منافع ملی، عدم شدیدهای تنش نظامی و توسل به راه‌حلی سیاسی برای برقراری امنیت و ثبات به سودان و مردم آن را، تکرار کرده بود.

سازمان ملل متحد در آخرین هشدار خود درباره این بحران آفریقایی اعلام کرده بود که جنگ و گرسنگی در سودان، با تداوم نبردهای خشونت آمیزی که از ۱۵آوریل بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع آغاز شده،  این کشور را تهدید به «ویرانی کامل» می‌کند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1471685

مهمترین اخبار ایران و جهان: