نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 16:34

آخرین مغز سالم در آمریکا؛ چه کسی استارلینک را در کریمه خاموش کرد؟

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد که مالک شرکت «اسپیس‌ایکس» پارسال قبل از قطع ماهواره «استارلینک» در کریمه که باعث دفع حمله اوکراین شد، با یکی از دیپلمات‌های ارشد مسکو مشورت کرده بود!

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی مدعی شد که ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس قبل از تصمیم به قطع کردن ماهواره اینترنتی «استارلینک» در کریمه که به خنثی شدن حمله اوکراین به این شبه‌جزیره منجر شد، با آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا صحبت کرده بود!

این روزنامه آمریکایی درباره تصمیم ماسک برای قطع کردن پوشش ماهواره‌ای استارلینک به منظور جلوگیری از حمله شهپادهای اوکراینی به ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه واقع در «سواستوپول»، جزئیات بیشتری منتشر کرد. اتفاقاتی که در آن برهه رخ داد، در کتاب زندگی‌نامه میلیاردر آمریکایی که والتر ایساکسون، مورخ آمریکایی آن را نگاشته، توضیح داده شده است.

ایساکسون در کتابش نوشته است که «همزمان با آماده‌سازی نیروهای کی‌یف برای حمله، ماسک با آنتونوف حرف زد و او نیز به ماسک گفت که حمله به کریمه که بعد از همه‌پرسی سال ۲۰۱۴، بخشی از روسیه شده است، می‌تواند به واکنش هسته‌ای(مسکو) منجر شود.»

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: ماسک در تماس‌های بعدی با چند نفر دیگر، به نظر می‌رسد که به طور غیرمستقیم به مکالمه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اشاره می‌کند اما او به من گفت که مکاتباتش از طریق سفیر انجام شده است.

به نوشته ایساکسون، ماسک به این نتیجه رسید که «اجازه دادن برای استفاده از استارلینک جهت حمله، می‌تواند به یک فاجعه جهانی بیانجامد»؛ در نتیجه او تصمیم می‌گیرد که کنترل امور را به دست گرفته و به طور مخفیانه به مهندسین دستور بدهد تا پوشش استارلینک را در شعاع ۱۰۰ کیلومتری ساحل کریمه قطع کنند. در نتیجه این اقدام، «اتصال ۶ شهپاد اوکراینی حامل مواد منفجره که برای جهت‌یابی به استالینک نیاز داشتند، قطع شد و امواج دریا بدون هیچ خطری آنها را به ساحل رساندند.»

ایساکسون نوشته است که کی‌یف بلافاصله پس از آگاهی از قطع شبکه استارلینک، تماس‌های «آشفته»ای با ماسک برقرار می‌کند. آنها سعی کردند برای میلیاردر آمریکا توضیح دهند که پهپادها در «نبرد آنها برای آزادی» حیاتی است اما ماسک همچنان از اتصال مجدد استارلینک خودداری کرد.

این مورخ همچنین مدعی شده است که ماسک مساله را با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در میان گذاشته و به آنها توضیح داده است که تمایل ندارد تا از این فناوری برای اهداف نظامی استفاده شود.

میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به افشاگری ایساکسون گفت که تصمیم ماسک «ملغمه‌ای از نادانی و جهل و خودخواهی زیاد» بوده است.

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه ماسک را بابت جلوگیری از حمله کی‌یف به کریمه، «آخرین مغز معقول در آمریکای شمالی» توصیف کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491441

مهمترین اخبار ایران و جهان: