نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 13:04

تنش آبی در منطقه محروم «دیشموک» کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج_ تنش آبی در منطقه محروم «دیشموک» کهگیلویه و بویراحمد سایه گسترانیده و ساکنان روستاها به سمت خالی از سکنه شدن سوق پیدا کرده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: مهاجرت قصه تلخی است که مردمان زاگرس در محدوده کهگیلویه و بویر احمد در سایه تنش آبی و ضعف‌های زیرساختی و البته در همجواری رودهای خروشان «گندمکار» در ذهن می‌پرورانند.

شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد که استانی که از همه طرف در مسیر آبشارها و رودخانه‌ها قرار دارد، برخی از روستاهایش با بی آبی مواجه باشند.

سایه سنگین محرومیت

توپوگرافی کوهستانی، مسیرهای صعب العبور. پراکندگی روستاها و کمتر مورد توجه قرار گرفتن، بخش‌ها و مناطقی از کهگیلویه و بویراحمد را در یک محرومیت تاریخی قرار داده تا رنج محرومیت سایه‌ای سنگین گسترانیده و در برخی محورها همچنان کمبودها هویدا است.

بخش دیشموک علیرغم همه ظرفیت‌ها و مردمان سخت کوش و نجیبش، نمادی از بخش‌های محروم کهگیلویه و بویراحمد است.

تنش آبی در منطقه محروم «دیشموک» کهگیلویه و بویراحمد

اما مسئله‌ای که این روزها بیش از هرچیزی مردم منطقه را در دشواری قرار داده، تنش آبی روستاهای دیشموک است.

جمعیت ۵ هزار و ۷۹۱ نفره در دیشموک

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر دیشموک ۵ هزار و ۷۹۱ نفر با پوشش یکهزار و ۲۹۴ خانوار بوده است.

جمعیتی که امروز با چالش تأمین آب مواجه شده و سهمیه بندی تأمین آب و حتی آبرسانی با تانکر در برخی مناطق تنها راه موقت برای کاهش مشکلات آن است.

یکی از طرح‌های مهم آبرسانی استان، طرح آبرسانی به بخش‌های دیشموک و چاروسا است.

دیشموک تنش آبی دارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر دیشموک با تنش آبی مواجه است.

آرش مصلح در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در صورت تحقق هدفگذاری های اعتباری، طرح آبرسانی به دیشموک تا سال آینده محقق خواهد شد.

وی ابراز داشت: تأمین آب شهرها و روستاها در این طرح دیده شده و حجمی معادل ۴.۷ میلیون متر مکعب برای پوشش یک جمعیت ۷٠ هزار نفری در این مناطق از طریق رودخانه دائمی «گندمکار و یا سمه» انتقال داده می‌شود.

مصلح با بیان اینکه این طرح شامل یک بند بتنی به ارتفاع ۷ متر و طول تاج ۷٠ متری است، عنوان کرد: دو ایستگاه پمپاژ با مجموع ارتفاع پمپاژ ۶٠٠ متر و یک خط انتقال ۱۲ هزار و ۵٠٠ متری با قطر لوله فولادی ۵٠٠ میلیمتری دیده شده است.

تنش آبی در منطقه محروم «دیشموک» کهگیلویه و بویراحمد

احداث ۱۳ کیلومتر راه دسترسی

مدیرعامل آب منطقه استان گفت: این طرح در در یک منطقه صعب العبور واقع شده و برای اینکه بتوانیم به بند بتنی و محل اجرا دسترسی پیدا کنیم، مجبور شدیم که ۱۳ کیلومتر جاده احداث کنیم.

مصلح خاطرنشان کرد: این جاده انتقال ادوات سنگین، ابراز آلات و تجهیزات بند بتنی و ایستگاه پمپاژ را میسر می‌کند.

وی با بیان اینکه جاده دسترسی ایجاد، محل ایستگاه پمپاژ مشخص و عملیات آماده سازی محدوده در حال انجام است، ابراز داشت: پیمانکار فعالیت خود را ادامه داده است.

۹٠٠ میلیارد تومان اعتبار لازم است

مصلح گفت: برای به سرانجام رسیدن این طرح حداقل قریب ۹٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان گفت: با توجه به اهمیت طرح و اینکه اعتبار باید به شکل پایدار تخصیص داده شود، تلاش کردیم طرح در سفر دور دوم رئیس جمهوری لحاظ شود.

تأمین اعتبار توسط دولت

مصلح تصریح کرد: خوشبختانه با درایت شکل گرفته در استان و پیگیری آب منطقه‌ای، این طرح همراه با طرح آبرسانی چهار شهر از سد کوثر در قالب یک ردیف در مصوبات جای گرفت.

وی افزود: اعتباری قریب به ۴٠٠ میلیارد تومان مصوبه برای این دو طرح گرفته شد.

مصلح گفت: با توجه به هدفگذاری شکل گرفته امید است بتوانیم در سال جاری ورود به محل بند انحرافی و در واقع ساخت ایستگاه پمپاژ و مخازن را داشته باشیم.

مصلح عنوان کرد: یکی از مشکلات منطقه در ۶ ماهه دوم سال بارش باران و برف بوده که کار را با وقفه مواجه می‌کند.

مصلح با بیان اینکه تا جاده دسترسی احداث نمی‌شد، امکان هیچ کاری وجود نداشت، ابراز داشت: این جاده تکمیل شده است.

مصلح به اهمیت طرح اشاره کرد و گفت: این طرح برای یک جمعیت ۷٠ هزار نفری تا افق سال ۱۴۲٠ پیش بینی شده و کیفیت آب در محل بند بسیار بالا است و این طرح روی شاخه‌ای بسیار با کیفیت از بند اجرایی می‌شود.

تنش آبی در منطقه محروم «دیشموک» کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: در این طرح مخازن ذخیره پیش بینی شده و آب از محل بند به مخزنی در بالادست شهر منتقل و به شهر دیشموک می‌رسد.

بیشترین تنش آبی در کشور

وی با اشاره به مشکلات آب شهر دیشموک گفت: یکی از مناطق کشور که بیشترین تنش آبی در کشور را دارد، مناطق دیشموک و چاروسا بوده که اگر همت شود، این طرح در دولت سیزدهم تکمیل و مشکل برای همیشه رفع می‌شود.

مصلح گفت: بخشی از معیشت مردم در مناطق نگهداری دام سبک و صنایع کوچک خانگی بوده که این طرح تحولی در تأمین آب شرب مناطق و کمک به اشتغال روستایی را خواهد داشت.

مصلح خاطرنشان کرد: این یک طرح بی نظیر است و همه مسئولان استان و مردم این طرح را متفاوت ببیند.

مصلح افزود: طرح‌هایی از این جنس با توجه به نوع محیط کار، جنس کار و اهمیت رعایت استانداردهای فنی و مهندسی به عنوان طرحی جامع زمان خواهد برد.

وی افزود: برای کوتاه مدت و تا وارد مدار سازی پروژه در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴٠۳، از ظرفیت چاه‌ها استفاده می‌شود.

مصلح از صدور یک مجوز حفر چاه جدید در منطقه هدف خبر داد و گفت: هرچند آب چاه در منطقه پایدار نبوده و آب دیشموک با رعایت نوبت بندی در مناطق تأمین می‌شود، اما این مجوز صادر شد.

تنش آبی در منطقه محروم «دیشموک» کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: یکی از مناطقی که نیاز است جدی و سریع آبرسانی آن به پایان برسد، دیشموک و چاروسا بوده و امید است در همین دولت تکمیل این پروژه کلیدی را با انتقال آب برای مردم خوب دیشموک و چاروسا را داشته باشیم.

تأمین آب پایدار دیشموک و تحقق پروژه آبرسانی آن می‌تواند پایانی شیرین را بر رنج‌های مردم منطقه رقم زده و قصه مهاجرت‌های با ریشه محرومیت برای همیشه در این منطقه بسته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1463741

مهمترین اخبار ایران و جهان: