نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 21:30

آغاز واکسیناسیون رایگان دام های سبک و سنگین علیه آبله و شاربن

سنندج- مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام به صورت رایگان علیه بیماری های آبله و شاربن واکسینه می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی کردستان، مجتبی ورمقانی اظهار کرد: طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی در استان علیه بیماری‌های آبله و شاربن از امروز در کردستان آغاز شد و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد.

وی افزود: بیماری آبله و شاربن از بیماری‌های مهم و مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود که می‌تواند خسارات جبران ناپذیر اقتصادی و مخاطرات بهداشتی دامی ایجاد کند.

ورمقانی خاطرنشان کرد: در مجموع افزون بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس نوبت سر دام علیه این ۲ بیماری در مرحله اول واکسینه می‌شود که ۸۰۰ هزار نوبت سر دام در ۳۴۰ روستای محروم استان توسط اکیپ‌های بخش دولتی و غیر دولتی انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: این طرح با بهره‌گیری از ۸۰ واکسیناتور در قالب ۳۰ گروه عملیاتی انجام می‌شود که از امروز تا ۱۴ اردیبهشت ادامه دارد.

ورمقانی گفت: در این مرحله عملیات واکسیناسیون شاربن در انواع دام شامل گاو، گوسفند، بز و تک سمیان و واکسیناسیون آبله در دام‌های سبک شامل گوسفند و بز انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: واکسیناسیون یکی از مهمترین اقدامات اجرایی برای تأمین امنیت بهداشتی دام است و برای بیماری‌های استراتژیک واکسن به صورت رایگان و یارانه‌ای در اختیار دامداران استان قرار می‌گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1127885

مهمترین اخبار ایران و جهان: